"Förstående" katter

S

Sirisiri

Har ni exempel på händelser där katten förstått exakt vad som kommer att hända? Jag är så fascinerad över detta fenomen.

Jag köpte min Siri från ett katthem. Hon hade varit där ett tag, dels pga att hon precis fått ungar och dels för att de flesta vill ha kattungar istället för en vuxen katt. Jag skulle också ha en kattunge, men Siri valde mig! :love: Jag blev kär direkt och skulle komma tillbaka efter helgen och hämta henne, när föreståndaren var där. När jag gjorde det fick jag höra att hon suttit vid ytterdörren hela helgen, precis som att hon väntade på mig. Så hade hon aldrig gjort innan.

Transportburen förknippar hon med veterinär och åka bil, så det räcker ju med att bara tänka transportbur så springer hon och gömmer sig. Men när det är den andra katten som ska iväg så är hon framme direkt och nosar på buren, provligger den och så. Hon bara vet att det inte är hon som ska åka!

Jag vill höra om era katter! Hur vet hon det!?

Sv: "Förstående" katter

Katter är rätt bra på orsak-verkansamband. Mammas katt hatar sin transportbur, så på fredagar när mamma kom hem från jobbet gick katten och gömde sig. Hur visste hon att det var fredag? Enkelt - mamma bytte inte om efter jobbet på en gång, som hon gjorde andra dagarna. Förmodligen beter du dig lite, lite annorlunda om det är hon som ska åka, och det märker katten.

Tänkte just säga det. Troligen så är man mer på eller mindre på den katten som ska åka. Utan att märka det själv.

Min huskatt var smart. Gick jag upp och på toaletten utan att ta på mig morgonrocken, så gick hon också upp. Tog jag inte på mig morgonrocken så förstod hon att jag skulle lägga mig igen, och låg kvar.

Ja, det är möjligt att jag betedde mig annorlunda för att det var Mis som skulle åka och Siri kände sig säker.

Men vad finns det för förklaring till att hon satt hela helgen vid dörren och väntade på sin nya matte? Lika "läskigt" som när min häst stod blick stilla i flera minuter medan vår veterinär kom med "domen" om att han aldrig mer skulle bli bra i sitt knä. Han hade ALDRIG stått stilla en mikrosekund under de omständigheterna (nytt ställe) i vanliga fall... Han förstod verkligen att det var ett speciellt tillfälle och att jag var ledsen.

När jag går in i sovrummet och sätter på TV:n kommer min ryss springande för han vet at jag ska lägga mig och då kan vi gosa:idea:

Men det är ju inlärt. Jag menar enstaka händelser som de inte varit med om tidigare! :idea:

Det där har jag också tänkt på. Särskilt när jag minns hur min älskade lilla kisse låg och sov hos mig sin sista natt på jorden. Hon kom och lade sig vid min huvudkudde, (hon sov aldrig i min säng annars) och låg där tills jag hade somnat. Nästa morgon blev hon påkörd av en bil. Så visst undrar jag, om det var så att hon förstod att något skulle hända.

Jag är helt säker att hon förstod..... Nu är vi ju i kattforumet, men min älskade häst var precis lika tvärlugn (som vid veterinärens dom)den dagen jag tog bort honom. Med tanke på omständigheterna den dagen med massa nytt folk som betedde sig annorlunda och massa överskottsenergi pga vila så var det helt otroligt... Det slog liksom alltid slint i hans hjärna när nåt inte var precis som vanligt. Men han var så lugn, så lugn, så lugn.... Han förstod precis......

min katt är precis lika dan. Hon springer och gömmer sig bara man tänker transportbur. :rofl:

Fia kurrade nästan hela besöket hos veterinären när jag fick reda på vad det var och vad som var tvunget att göras. Jag tror inte djur vet vad som väntar, men nått konstigt var det, eftersom hon inte kurrat hos veterinärer förr.

En katt jag hade sörjde sin katt-sambo oerhört när han hade blivit ihjälbiten av ett lodjur. Hon låg nätterna igenom ensam på en stol i köket och skrek, otröstlig.

Samma katt fick en kull kattungar som dog kort tid efter födseln. Efter det blev hon elak på toaletten, morrade och slog på den när man spolade. Tro om hon tänkte kattungarna hade försvunnit ner där?

Katterna brukar också veta när buren kommer fram för att man ska till veterinären och när man ska till sommarstugan. Antagligen märker de att man har mer packning när man ska till stugan...

Att kattungarna själva väljer ägare har jag varit med på. En kissunge från förra kullen var lite tillbakadragen när det kom folk, gick helst undan. Till en dag när en familj dök upp som egentligen hade tänkt sig en helt annan kattunge. Hon kom fram direkt och gick sedan från knä till knä mellan familjemedlemmarna, nåt hon inte gjort vare sig förr eller senare. Naturligtvis tog de henne... :)

Familjen är fascinerade av hur lika hennes vanor är som en katt som gick vidare för några år sedan. Samma favvosovplats, konstiga matvanor, hur väl hon fann sig tillrätta direkt i huset. De lutar åt själavandring och man börjar ju fundera...

MissFideli skrev:
Fia kurrade nästan hela besöket hos veterinären när jag fick reda på vad det var och vad som var tvunget att göras. Jag tror inte djur vet vad som väntar, men nått konstigt var det, eftersom hon inte kurrat hos veterinärer förr.
Men kurrar inte katter när de är nervösa eller mår dåligt också? Siri kurrar bara någon tittar på henne, även veterinärer! Men de brukar hävda att det är pga nervositet. (Fast när hon sitter på deras axlar och ska hjälpa till att skriva på datorn brukar de iofs ändra sig! :D )

Sotis skrev:
Samma katt fick en kull kattungar som dog kort tid efter födseln. Efter det blev hon elak på toaletten, morrade och slog på den när man spolade. Tro om hon tänkte kattungarna hade försvunnit ner där?
En kompis till mig hade en jättejättesnäll och rar katt, som var några år gammal. Vid ett tillfälle satt hennes då ca 2-årige son vid köksbordet och ritade och råkade ha ner burken med pennor i golvet. Han blev rädd och började gråta och min kompis tog upp honom för att trösta honom. Då flög fan i katten och anföll henne, så sambon fick dra loss katten från hennes kläder. Katten var helt rabiat.. Det var första gången det hände och efter det blev katten helt galen och anföll henne så fort sonen började gråta.

Katten måste på något sätt ha trott att det var min kompis som gjorde illa honom. De fick lov att ta bort katten... :cry:

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 551
Senast: Imna
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
856
Senast: maria_b
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 518
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 367
Senast: LevelSkin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17