Första utställningen, hjälp!

Bison

Trådstartare
I maj ska jag på vår första utställning med Ture. Det är en inof och rasen är Petit Brabancon.

Hur går det till?
När ska jag vara där?
Är det ngn form av veterinärbesiktning innan?
Hur vet jag när det är min tur?
Vilket håll springer jag åt?
Vilken sida har jag hunden på?
Ska jag ha några speciella kläder?
Speciellt koppel och halsband på hunden?

Något annat jag ska tänka på?

Ja, jag har sett utställningstråden men den verkar mera handla om vem som ska ställa var, resultat osv :)

Sv: Första utställningen, hjälp!

Du springer vänstervarv, alltid med hunden mot domaren. Eller, du behöver nog bara gå ;)

Ha neutrala kläder, ta inte uppmärksamhet från hunden så att säga. Ha ett smalt, neutralt koppel och halsband på hunden, på Ture är det inte fel med ljusbrunt utställningskoppel.

Det brukar finnas en katalog och du har ett nummer, så de ropar ut när det är din tur. Då gäller det att du är beredd och står vid rätt ring och kan springa in direkt. Så var i god tid, snappa upp hur de andra gör. Vetbes vet jag faktiskt inte om de gör på inoff, men det är ofta en väldigt snabb koll där de bara kikar på allmänskick och känner på lymfkörtlarna.

Inoff är en väldigt bra start, folk brukar vara hjälpsamma och det är första gången för fler än dig.

Kul att ni ska börja ställa, behövs mer griffoner på utställningarna :D

*När ska jag vara där?
Står i Pmet som skickas ut, alt redan i anmälansannonsen. Brukar vara insläpp från en timme innan ringarna börjar till en eller två timmar senare.

*Är det ngn form av veterinärbesiktning innan?
Oftast inte, brukar bara vara vaccinationskontroll (om ens det...).

*Hur vet jag när det är min tur?
Startnumret. Man går i nummerordning, indelat efter ras och klass. Man brukar få numret och vilken ring man ska vara i mailat till sig, så man vet ungefär hur dags det är dags.

*Vilket håll springer jag åt?
Vänster

*Vilken sida har jag hunden på?
Närmast domaren, så vänster

*Ska jag ha några speciella kläder?
Inte byxor i samma färg som hunden. Helt och rent är alltid gångbart. Vintertid har jag oftast blå-jeans och ospecificerad tröja utifrån väder och temperatur. Se bara till att kläderna sitter på plats när du böjer dig ner och så, finns fantastiska bilder på folk med bröst som hoppat ur urringningar och kjolar som glidit upp (gärna i kombination med illa sittande eller frånvarande underkläder...), byxor som visar halva rumpan osv.

*Speciellt koppel och halsband på hunden?
Samma färg som hunden. Finns bruna och rödbruna utställningskoppel att köpa, kanske inte på alla djuraffärer men många. Går annars att beställa. Du ska ha de tunna kopplen, inte de tjockare (hunden ser inte riktigt ut att höra ihop med huvudet om man använder ett sånt). Finns de som har en "flärp" under hakan, går bra att använda om du vill.
Mina är hemmasnickrade i rödbrunt renskinn, supersköna att hålla i.

*Något annat jag ska tänka på?
Ha roligt :D och träna innan. Det är riktigt riktigt krävande att stå som en klippa länge, så träning träning träning, och riktigt bra belöning efteråt.

Utöver de andras svar så behöver du träna hantering. Domaren brukar titta på tänder och känna igenom hunden på olika sätt, t ex på hanar brukar de känna efter om testiklarna finns på plats. Eftersom det är liten hund så brukar de placeras på trimbord. Bra om hunden kan stå både på bord och på marken. Vissa domare vill ha dem stående på bordet andra på marken.

Om hunden sätter sig eller hittar på annat på marken, så är ett tips att ta ett par steg o försöka igen. Eller ta ett litet minivarv. Det viktigaste är att både du o hunden tycker det är kul. Lättast är att klicka in ståendet.

Du går vänstervarv först. Sen kan domaren säga att du ska gå fram o tillbaks eller i en triangel för han/hon vill se hundens rörelser i olika vinklar.

Du har fått bra svar från de andra, men jag är lite nyfiken på vart du ska ställa? :)

Märker tråden och läser alla tips, dags för oss också med första utställningen om några veckor. Gulp!

Han är supersnäll att hantera, både av mig och andra så det ska nog gå bra :) Men vi ska absolut träna vidare på det och ffa att kunna springa fint, inte bara hoppa, studs och vifta med frambenen, se på mig, mig, mig!

Tackar för alla tips, värt massor :bow:

Imorgon ska vi leta utställningskoppel!

Mulles_matte > Sharpman :)

Det är den i Hogstad/Mjölby? Den tänkte vi också ställa på :)

Ja precis. Vi bor inte ens tio minuter därifrån.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 141
Senast: Hermelin
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 906
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 046
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag ska då ställa ut min sheltie för första gången både för mig och henne, hon kommer vara ganska exakt 5 månader och det är då en...
Svar
8
· Visningar
1 459
Senast: Paus1234
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka