Första utställningen avklarad

Sablar22

Trådstartare
I söndags var vi på vår allra första utställning
tillsammans med Nellie :bump:
En inoff. var det, men nervöst ändå!

Tänkte dela med mig av kritiken
och få lite tips av er proffs.

" 1 årig tik, feminint huvud med härligt uttryck.
Mörka vackra ögon. Utmärkt pigment. korrekt bett.
Bra prop. Bra överlinje, ngt knappa frambensvinklar.
Passande benstomme, bra kors. Kunde ha bättre
bakbensvinklar. Bra svansansättning. tyvärr hög svans
i rörelse, men rörelser ok. trevligt temprament.
Bra päls & färg"

BIR och BIG-3:a blev vi,
om jag nu har skrivit det som man ska :o:D

Men hur kan man fixa till det där med hög svans i rörelse?
Ska jag sy fast blytrådar i svansen eller vad. :angel:

Vi är jättenybörjare inom utställningsvärlden,
har ju nästan enbart haft blandraser innan.

Alla tips och trix är varmt välkommna! :bow:
Som hur man får bort grönska lite blixtsnabbt :angel:

Sv: Första utställningen avklarad

Hur du får ner svansen beror ju på lite. Har hon hög svans för att hon är lite kaxig, eller är den så naturligt?

Många (hanar) inom min ras går gärna med svansen högt och visar alla hur stora dom är i ringen, men jag tillåter inte Benni att göra det.

Resultatet i sig är ju jättebra, och kritiken är trevlig också. Jag är dock alltid skeptisk mot inoff, eftersom domarna kan döma hur konstigt som helst där ibland. Men det ska bli kul att höra hur det går för er på officiella sen! Jag har ingen aning om hur dom vill ha just din ras, mer än att utställningsvarianten är mycket olik jaktvarianten..

Jag antar att hon var uppspelt
och inte visste varför det var
så många som jagade henne :D

Har inte tänkt på om hon har svansen
högt när hon springer i vanliga fall.
Måste kika lite på det!

Hur gör du när du inte tillåter Benjisen
att ha hög svans?

Det här var ingen färdig domare,
hennes ras var dessutom Leonberger
så jag tar kritiken med en nypa salt.

:laugh:

*Nyfiken i en strut*

Vilken ställde du för ? Vad hette domaren alltså ? :)

/Smulis, Leonberger ägare

Det har jag tränat på hela hans liv, att inte tillåta honom att springa runt och vara kaxig. Utan när jag kräver att han ska gå fint i kopplet exempelvis, så ska han göra det lugnt och utan att bry sig om andra hundar. Så fort han får en chans att just bry sig om andra hundar, så åker gärna svansen upp och han växer sisådär 2 cm på höjden och bröstar upp sig rejält..

Så i ringen kör jag på lydnad, och då fokuserar han inte på dom andra hundarna. Säger jag stå, då står han. Säger jag trava/kom här så travar han bredvid mig.. Det har fungerat bra hittills, det enda som kan distrahera honom i ringen ibland, är tikar utanför alternativ tiklukter på marken där vi springer.

Jag har fiskpinneminne :o
Hon heter Petra någonting.
Verkade vara en jättetrevlig tjej,
och en ruskigt söt vovve hade hon med sig :laugh:

Jag känner igen mig så väl så :D

Det kan möjligtvis inte vara Petra Högberg ? Hon har en kennel i Sollefteå om jag inte minns helt fel :o :D Hon är jättetrevlig i alla fall men det kan ju finnas flera som heter Petra :)

Aha :idea: Då gissade jag rätt :laugh: Ja hon är ju ingen "riktig" domare men oftast är det ju så på inoffare att de bjuder in uppfödare som domare :) men dessvärre kan de väl inte direkt så himla mkt om rasen men det är bra träning i alla fall.

jag såg dig när du var inne och ang det med svansen så var det för att hon tyckte det var sååå roligt :D hon var ju jätteglad.

jättefin hund!

Det var nog sambon du såg för jag satt gömd i domartältet
och skrev för glatta livet :D

Ja, hon tycker att det mesta är såååå kul haha.

Men vad hade du för jycke,
och skäms på dig för att du inte kom fram
och sa hej :mad:

Ja hon var med som figurant när jag gjorde MH:t med min Leonberger (hon var den hoppande, lekande figgen samt ena spöket) men min grabb var inte ett dugg intresserad av henne hur hon än höll på :D När det var dags för spökena och han skulle gå fram till henne (det är väl bestämt vilken man ska gå fram till) nehej det skulle han inte därmot gick han fram till det andra spöket helt utan problem men han fick ju i alla fall dåligt resultat på det eftersom han ite gick fram till spöket som man skulle gå fram till ;) Men jag håller med, hon är jättetrevlig både mot människor och hundar :)

Grattis :)
Jag har min första nästa fredag och är supernervös.

jahaa var du sekreterare? :D och huur skulle jag kunna veta att det var du?? :p

jag hade en vit och rödfläckig amstaffhane och den enda kinesen.. :D

kan lägga in en bild så kanske du mins :angel:

21335240.jpg

och

21335239.jpg

Jaaa kinesen kommer jag ihåg :idea:
Han var lite blyg på bordet va?

Ruskigt söt iaf :love:

ja han har haft en del bekymmer med bordet sedan en veterinär ryckte upp han på bordet och ryckte ur en hörntand och lagt bedövningen på fel sida :eek: så jag har förståelse att han är livrädd för främmande människor när han står på bordet. men det brukar gå bra. kinesen som ras brukar vara lite "ursäktad" på bordet för att dem är blyga (rasen är så och alla domare tycker det är helt okej) - det är bara inoffdomare som har synpunkter på det. alla officiella domare tycker han är helt otroligt frammåt och har temeperament utöver det vanliga. :p så det är bara inoffdomare som klagat på hans blyghet..haha tur att det inte är tvärt om.. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka