Första träningen?omskolning

Madde_padde

Trådstartare
hur mycke tycker ni vi ska kunna innnan?
håller på att skola om min kallblodstravare och känner lite att jag kört fast och behöver hjälp. men är de för tidigt att ta ut någon nu? frågan är hur många som vill komma ut till mig när vi är lite odugliga :angel: Han travar på rakt spår och är vändbar men har fortfarande sulkyn med...

Sv: Första träningen?omskolning

Ju förr desto bättre, särskilt om man känner att man har kört fast. Viktigt att komma ihåg att träning är ingen uppvisning, utan något man gör för att lära sig och för att undvika att göra fel (som ju är lätt hänt när man sitter och grejar på egen hand)! En seriös tränare kommer gladeligen att hjälpa er och tycker säkert att det är ett plus att vara med från början.

såklart du ska ta ut en tränare! när jag omskolade min kallblodstravare red jag för tränare ca 1 gång i veckan som hjälpte mig :bow: skulle vara mkt svårare att klara av det på egen hand, eftersom jag inte har någon erfarenhet av att utbilda hästar.

för mig var/är det otroligt skönt att ha ett bollplank (som dessutom är mkt duktigare än mig!)

Lycka till!

Senast ändrad:

När jag satte igång min kallblodstravare efter en boxvila på drygt 4 mån så hade både han och jag tappat det mesta. Jag satt som en kratta och han sprattlade som en helikopter. Jag kände verkligen att det var en katastrof alltihop och kände mig rätt värdelös. Kunde inte riktigt förnedra mig och rida bland folk tänkte jag :crazy:.

Men till slut bad jag en kompis vara med i paddocken och hjälpa mig med min sits. Jag "red som vanligt" med övningar och sånt, och hon hackade på mig om skänkelläge och rak i ryggen. Efter några gånger gick det mycket bättre, när jag slutade störa min häst så mycket med fel sits, och häromdagen red vi för tränare igen för första gången på ett år. Jag kan inte säga att jag är helt botad, men tillräckligt för att kunna visa mig bland folk och "våga" rida för tränare. Tränaren kändes positiv och kommenterade inte alls hur bedrövliga vi blivit, fokuserade istället på vad vi behöver jobba med, i positiv bemärkelse. Kändes bra.

Har du någon duktig kompis som kan "starta igång dej" om du inte vill rida för tränare med en gång?
Annars är det ju bara att hitta en tränare med en gång, om du inte är så fjantig som jag, för tränarens jobb är ju att hjälpa folk med deras ridning. Absolut tror jag att du kan hitta någon som vill komma ut oavsett din och hästens nivå.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 765
Senast: fixi
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 289
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar