Första tävlingen!!!

M

manhattan

Nu var det dags vi ska iväg på våran första hopp tävling behöver all tips och råd jag kan få ?

vad behöver jag ha med vad behöver hästen ?

vad ska man tänka på ?

all hjälp man kan få är toppen kanske det kan lugna mina nerver :laugh:

/ J

Sv: Första tävlingen!!!

Tänk på att vara där i tid för att lära dig banan. Gå inte den med kompisar utan koncentrera dig på den. Annars är risken stor att man glömmer den. Starta inte för hög höjd på debuten. Det är tillräckligt jobbigt för både dig och hästen om ni startar på för hög nivå.

Och sen, gör inte samma miss som många andra. Rid inte fram för länge! Visst, hästen ska vara mjuk och lydig osv. Det du inte får igenom hemma funkar inte på tävling. Tyvärr är det inte ovanligt att hästarna kommer in helt indräpta i svett inne på banan. Ofta går det inte så bra för dem då hästen redan är för trött. På framhoppningen hoppar de som galna och vrider och vänder framochtillbaka. Lycka till!

Läs TR ordentligt innan tävling.

Sen kan jag tipsa om att fråga banbyggaren/överdomaren om denne kan gå banan med dig/er (kanske flera som är intresserade av det).Då kan du få hjälp med vilka vägar som det är tänkt att man ska rida,avstånd/galoppsprång osv.

Visa ett gott uppträdande mot både arrangörer,domare och medtävlare (och eventuella föräldrar/hästskötare/anhöriga som följer med).

Sen är det allra viktigaste att inte få prestationsångest utan HA KUL!Vi tävlar för att det är roligt.

Du har fått bra tips men jag kan lägga till lite.
Anmäl till en betydligt lättare klass än vad du tränat för. Första tävlingen ska vara en pice of cake för både dig och hästen. Det finns så mycket annat som tar energi och uppmärksamhet. Starta bara en klass. Min erfarenhet sägar att luften går ur efter första rundan och sedan är det svårt att ladda om och andra klassen slutar sämre, vilket gör att man åker hem med den i färskast minne.
Kom i gpd tid så du hinner titta på några ekipage. Där kan man lära sig mycket.
Gå banan noggrant och precis där du ska rida, tala om för dig själv hur du ska rida. Säg; jag kommer in där, sedan rider jag ner dit, travar runt det hindret, fattar galopp där, styr mot den bokstaven etc. Upprepa detta för dig själv många gånger.
Rid ingenting som är svårt på framridningen. Den ska INTE vara en träning, inga konstiga krumelurer och annat som kan få dig och hästen osams.
Vad spännande! Lycka till!

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
686
Senast: Snurrfia
·
Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 038
Senast: shebeen
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 109
Senast: zarmino
·
Skola & Jobb Jag har kommit in på ett program (Språk, retorik och kommunikativt ledarskap) och behöver alla tips och råd jag kan få. Hur brukar...
2
Svar
20
· Visningar
829
Senast: Septicemia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar