Första tävlingen, lite frågor.

Widerberg

Trådstartare
Ska tävla nästa söndag, typ första gången ;) (tävlat 2 ggr tidigare
för typ 5 år sedan) Bara klubbtävling men ändå, har lite frågor för
jag vet verkligen inte alls hur det går till.
*Första klassen startar kl.10 och jag ska vara med i första och andra
klassen, hur dags bör jag vara där?
*När jag kommit dit, vad är det första jag gör?Går till sekreteriatet
och visar vaccinationsintyget och betalar startavgiften?Sen då?
*När ska jag gå banan?
*Hur långt innan ska jag lasta av pållan och göra henne iordning
och rida fram?
*Andra klassen är A:0, två faser. Och med det menas?
*Man behöver väl ingen nummerlapp på hästen? :confused:

Hoppas någon vill svara på mina frågor, vill gärna veta så jag inte
kommer dit och irrar runt som en höna och inte vet var jag ska bli av :D

Sv: Första tävlingen, lite frågor.

*Första klassen startar kl.10 och jag ska vara med i första och andra
klassen, hur dags bör jag vara där?
Det beror ju på när du startar, får du se startlistor i förväg? Hur mkt framridning behöver du o din häst osv. Men runt kl 8:30 gärna tidigare om du inte vet när du startar.. Så du hinner gå banan osv.
*När jag kommit dit, vad är det första jag gör?Går till sekreteriatet
och visar vaccinationsintyget och betalar startavgiften?Sen då?
Ja nu för tiden får man betala när man vill, ialla fall på lokal o högre.
Men det är bra att ta sekretariatet först, sen kollar du startordning och antingen går du och rider fram för att sedan gå banan, eller tvärtom beror ju på när du startar (fråga när dom beräknar att "banan är öppen")
*När ska jag gå banan? När dom meddelar att banan är öppen...Innan din klass börjar. Det brukar vara ca 15-20 min innan dom beräknat att klassen ska starta.
*Hur långt innan ska jag lasta av pållan och göra henne iordning
och rida fram? Ja det beror ju på hur mkt framridning hästen behöver. Men du ska ju bara värma upp. inget tränsinspass, det ska man ha avklarat hemma. Skritta o kolla runt kanske 10 min. Har du gått om tid kan du ju gå med hästen innan. Sen kanske trava galoppera o arbeta den så det är lyhörd och så 20 min. Hoppa fram ca 5-10 min. Så det blir väll ca 30-40min innan + 10 min för ev försening/för tidigt..Jag brukar ta lilla krysset 2 ggr i trav o 2 ggr i galopp om allt går bra sen 2-3 språng på vardera räcket o oxern. (glöm inte att ropa vilket hinder du ska hoppa!) o så kan man höja upp lite högr precis innan man ska in om man vill få lite tryck i dom. Tänk på att ha hoppat klart ca 2 ekipage innan dig så du inte behöver stressa och kan tänka igenom banan och så tävlingen inte behöver vänta på dig. Förberedd med andra ord. men trötta heller inte ut hästen. Det kan ju ta ett tag innan man vet hur lång framridning hästen behöver. Till andra klassen behöver man i regel aldrig rida fram lika länge..
*Andra klassen är A:0, två faser. Och med det menas? som gamla A1:c (dvs omhoppning direkt efter grundomgången om du är felfri.)
*Man behöver väl ingen nummerlapp på hästen? Nej man brukar inte behöva det på klubbtävling, men man kan aldrig vara säker..Så ta med den utifall att..

Har du någon med dig som kan hjälpa dig?

Det kommer säkert gå jättebra, Lycka Till!

ps. vad är det för klasser?

Senast ändrad:

Tack för svaren :) Mamma och pappa ska med. Och sen är mest troligt tränaren där
också.
Jag anmälde mig till 60 och 70 :)

jag minns min första tävling (hade bara tävlat clear round och shettis rein innan)

det var klubbtävling i hoppning. jag var så sjukt nervös och hade glömt spänna fast schabraket. Jag var så nervös att jag var helt dyngtrött oich inte kunde tävnka klart när jag red in på banan. Jag vägrade ut mig och schbraket låssnade på ena sidan. det måste sett så sjukt kul ut :P. sedan dess har jag aldrig tävlat.

Jo! ;)
Fast det är inte säkert jag kan vara med, såg på hemsidan igår att man måste
ha klubbens tävlingskort för att få vara med? Och det hinner jag inte fixa till
söndag. :( Tror jag

Men är inte det om man ska rida på ridskole häst...
För jag har tävlat där innan utan kort på min ponny...
Det går säker utan... ;)

vad heter din häst...

MvH//TheHunted1

Okej. Aja det är ju bara att ringa och fråga annars :)
Moa Ment. Din då?

mhm...
Vet du vilken tid Klasserna börjar??
Det står inte va??

Har du nummret till henne som angagerar tävlingen...Hittar inte min lapp... :o

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 298
Senast: KesoNeso
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 595
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 312
Senast: ako
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka