Första tävlingen, hjälp?

Li_

Trådstartare
Jag funderar på att tävla en LC:1 på Lördag, men har lite funderingar då det är flera år sen jag tävlade sist, och det var på ponnytiden då jag inte behövde göra något annat själv än att rida in på banan. :o

Hur lång tid kan man räkna med att ett LC:1 program tar att rida? Hur lång tid innan start ska man vara på plats? Får jag rida med svarta handskar med vita detaljer på?

Den här tävlingen kommer i så fall bara bli som en träning då jag vet att vi inte kommer bli placerade. Hade egentligen väntat en månad till med att tävla, men nästa gång jag kan rida en LC:1 är i september och det kändes trist. Vi har lite problem med den fria skritten. Är det bättre att ge hon lite halvlånga tyglar så hon skittar bra, eller hellånga och ev att hon taktar lite?

Sv: Första tävlingen, hjälp?

Räkna med 7-10 min/ekipage, beror på om det är en snabb eller långsam domare (antar att det inte är fasta starttider). Hur långt innan du ska vara där beror ju på hur lång tid du själv behöver. Nog bättre att vara ute i god tid så du hinner orientera dig ordentligt, gå på toa m m innan det är dags att sadla och rida fram.
Tror inte det ska vara något problem med handskarna, men någon som vet säkert får gärna protestera eller bekräfta.

Jag skulle räkna 6,5 minuter per ekipage, det är kort bana och programmet i sig är bara 4,5 minuter. Ring tävlingsledningen och kolla var de har tänkt lägga in pauser och hur långa de ska vara om de inte skrivit ut det på startlistorna. Definitiva startlistor ska komma upp senast 18 kvällen innan så man har koll. Jag brukar vara på plats minst 1,5 timme innan jag ska starta, självklart beroende på om jag ridit fram hemma eller inte, och vilken häst jag har (hur länge jag behöver rida fram). Två timmar är ofta bra om du inte vet exakt hur tävlingsplatsen ser ut, vart sekretariatet är, om det är långt till parkeringen osv.. Plus att ni inte har varit ute (vad det verkar på ditt inlägg) så du vet inte hur din häst kommer agera.

I den fria skritten ska du hålla längst ut på tyglarna, många domare ger samma avdrag om du inte håller längst ut som om du får lite taktinslag. Det är typ ambitionen som räknas (har jag varit med om i alla fall). Dessutom får du ändå gärna följa med med handen så att hästen får total frihet i halsen och du uppmuntrar skritten. Min förra häst la gärna in taktinslag men då brukade jag roa mig med att klia henne vid manken i den fria skritten. Det funkade ibland i alla fall. Lite osynligt med typ något finger bara.. :cautious:

Annars är det inte så mkt som har ändrats mer än att du inte längre får ha med dig spöt till collectingring (det fick man förr, för 100 år sen, jag vet inte hur länge sen du tävlade..).

Jag rider hellre utan handskar än med svarta på dressyrtävling men du FÅR väl rida med svarta, det är säkert ok. Kan inte tänka mig att du får någon sorts avdrag i en LC för det... (Jag känner mig som någon ur Kalle Anka med mina vita...).

Lycka till!

Liten korrigering :)

Du får ha spö i collectingring (räknas som framridning) om det finns en sådan men du får inte ha spö med dig om det är så att du rider runt själva banan innan start, det renderar i 2 minuspoäng

TR2 mom 221 och 273

Du får rida med vilken färg du vill på handskar (finns ingen färgkod öht att följa längre förutom vit slips eller vit plastrong)

Tillägg till mig själv

Ett tips är, att om man har en liiiite orolig hand, rid med svarta handskar (eller en färg som matchar kavajen
Det döljer lite för domaren att man inte är helt still med handen :D

Tack för era svar! :) Nu blir det så att vi kommer inte starta till helgen men det kommer vi göra någon gång framöver.

Hur är det med röd rosett i svansen, ska den tas bort innan programmet börjar ridas?

Japp, ingen röd rosett i svansen inne på banan :)

Bästa är väl ta bort den redan när du rider in i collectingring om de har en sån så den inte glöms bort, lite trist bli utesluten för en sådan sak.

Inga dekorationer i form av rosetter, blommor mm i man och svans är tillåtna.

TR2 Mom 224

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 349
Senast: shia
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 447
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar