första symptom på kvarka?!?

A

AtletShipping

hur märker man att hästen börjar få kvarka?
För 4 dagar sedan hade vi en massör på min pålle, som EFTER behandling berättade att de hade kvarka i hennes stall men att hon inte hade varit i stallet samma dag och hade andra kläder, och att hästarna som alla var smittade, var i slutfasen i sjukdomen så den smittade inte enligt henne nu.

Stallägaren blev då ursinnig på henne och hon fick inte komma tillbaks, fråns kvarkan i hennes stall var HELT borta.

Nu är det så att det gått 4 dagar sen hon masserade min häst, och 4-8 dagar efter smittning kommer de första symptomen (enligt stallägare).
Hon ringde precis och sa att hon hittat nåt som liknade en varklump på min hästs täcke (som hänger utanför boxen som han brukar stå med huvet på/över).
Kan det vara en varklump han hostat upp, som är början på kvarka??

Hon hittade inget annat, han verkade pigg, hade inget snor ur näsan och hon skulle ta tempen.

Hon har tom ringt vet. och han sa att vi skulle avvakta några dagar och ringa han igen, för han visste inte om det kunde vara det.

Herregud kan han vara smittad??
Och om borde man inte anmäla massören då?
Vi har ju ett dräktigt sto i stallet och en gammal häst som inte har så bra immunsystem, stoet kanske kastar om hon blir smittad och gammelmannen kanske tom dör!

Det går ju kvarka runt här i trakterna och massörens stall var bara nån mil bort..
Skit om vårt stall blir smittat!

Tror ni detta är första symptomen?

Sv: första symptom på kvarka?!?

Om du misstänker det behandla honom som han är smittad för säkerhets skull. Se till att han inte har kontakt med de andra hästarna och ta inte på de andra hästarna. Ta egna mockutrustning, vatten osv. Låt han helst vara ute så mycket som möjligt i separat hage.

Om stallägaren tog tempen hoppas jag att hon sedan bytte kläder, skor och tvättade håret innan hon gick till sin häst? :smirk:

Skulle jag vara dig skulle jag ringa massören och fråga om hon hade bytt skor, kläder, duschat hela sig samt tvätta håret, samt är säker på att hennes bil är rengjord där hon tagit med händerna- då kan det inte smitta...Kvarka kan smitta även när sjukdomen är i avklingande det är därför man har 20 dagar efter sista häst blivit frisk.

Jag skulle trots allt vara otroligt arg på massören och funderat om hennes hästkunnande är tillräckligt innan jag betalade nästa gång...

Om han är smittad är antagligen redan fler hästar det.
Hans boxgranne tex.. De är väldigt NÄRA.
Satllägaren sa oxå nånting om att en annan häst verkade konstig, som blev skodd igår i den delen av stallet min häst står i.
(2 blev skodda där) men en häst verkade konstig.

MAssören sa att hon hade bytt kläder och tvättat sina stallkläder noga + att de decinfinerat hela smittade stallet flera ggr.

Detta är egentligen ingen massör vi brukar ha i stalelt utan en vi tog ut bara för att se ifal hon sa samma sak som andra massören, så vi ska inte ta hit henne igen.

Jag ska skura hans och boxgrannens box imorn, inkl krubba, vattenkopp/spann, matspannar.
Ska oxå tvätta mina stallkläder.
Någon sa att handskar var extra viktiga att tvätta, tror jag kastar dom istället.

Vet. kunde inte komma fråns på måndag.

Eftersom hela stallbyggnade är indelad i 4 små stall, kanske det är lättare att hålla brt smittan.
Sa det till stallägaren men hon trodde att dte inte var nån betydelse eftersom det är otroligt smittsamt.

Min häst har dessutom gått på bete dessa 4 sista dagar med en annan häst, några timmar/dag och sedan bytt och släppt in 3 andra hästar på det betet, så antagligen är de 3 smittade oxå.

Ska själv ta temp på han imorrn och kolla igenom han noga, och som sagt skura boxarna i den delen av stallet.

Men herregud, vilket idiot!! :mad: Jag hade avrit asförbannad på henne.. Vet inte om det går att anmäla, men det borde det väl gå??

stallägarens sambo sa att det antagligen gick att anmäla.
De hade nåt om nån smittoskyddslag att göra (tror den hette så)

Stallägarens sa att om min häst är smittad ska hon prata med sin advokat, och massören kommer nog att få höra en del..
Vet inte om hon gjorde det av okunskap eller bara för att hon skulle tjäna pengar.

Ja, de borde ju ha isolerat sitt stall, och då får väl inte någon som komemr från det stallet åka till ngn annan häst utan att denna människan vet om att de har kvarka i sitt stall? Jag har för mig att det är så iaf..

Det kan nog vara både och, men man får ju hoppas på att det var okunnighet. Hoppas din häst inte har kvarka!

Hej

Kvarka är ju en sjukdom som inte brukar passera förbi obemärkt, så jag tycker inte att ni har anledning att hysteriskt leta snorklumpar i hela stallet.

Om oturen varit framme så kommer hela stallet att räknas som infekterat. Bakterierna sprids ju bla genom sk aerosoler som uppstår när hästen hostar, och dessa kan ni inte skyddar er mot genom att byta kläder (!!) när ni går mellan boxgrannar. Att skura den box som hästen står i är också ganska befängt - det hindrar ju på inget sätt att han eller någon av de andra hästarna blir sjuka. En sådan åtgärd kan däremot vara befogad efter genomgången infektion, alltså efter det att karantänen för stallet hävs.

För säkerhetsskull kan ni ju behandla hästarna som om de vore smittade tills dess motsatsen är bevisad (dvs de förblir symptomfria). Hälsa inte på i något annat stall och släpp inte in folk som inte sköter eller äger hästarna i stallet.

Ta det lite lugnt. Massören borde inte ha kommit till ert stall innan karantänen i hennes eget hävts. Att innan någon av era hästar ens visat symptom börja härja om advokat verkar lite hispigt tycker jag. Har inte massörerna en ansvarsnämnd? Vänd er istället till denna. Att på juridisk väg få massören dömd att betala era EVENTUELLA veterinärkostnader blir nog svårt eftersom man omöjligt kan visa varifrån smittan kom. Med infekterade stall på 1 mils radie och genomströmning av folk som kanske har klappat en annan häst under dagen är det omöjligt att skylla smittan på en person. Men visst, fel av massören var det onekligen.

ja precis.
Dessutom berättade hon ju efter hon masserat hela hans kropp och tagit på han överallt.
Hon berättade när vi frågade om hon kunde kom a igen nån gång i veckan.
Det var då hon sa de hade kvarka i stallet och att de isolerat, så hon ville helst inte komma då utan i helgen när hon inte varit nära sitt stall.
Men de bakterierna sitter ju överallt.
Tex i hennes bil.. får hoppas att hon har 2 olika bilar.

Får oxå hoppas att inte har det!
Det betyder ju oxå att hans "vanliga" massör inte kan komma hit, och han behöver hennes behandling.

Tänk vad det finns för korkade människor..

nja hysteriskt letar vi inte.

Stallägaren blev bara lite orolig när hon hittade nåt slemigt på min hästs täcke.

Hon har ju inte direkt tänkt att ta det med advokaten fråns vi vet med säkerhet isåfall att hästen verkligen är smittad, alltså just den som fick behandling av denna massör.

Det går ju inte att bli av med bakterier bara genom att byta kläder, som massören sa att hon gjort.

Stallägaren sa iaf att jag skulle tvätta mina kläder.
Men jag har sagt till henne att det inte är nödvändigt för om vi har smittan i stallet är allt smittat.

Vi har aldrig folk överhuvudtaget i stallet som inte har nån anknytning till nån häst.
De som isåfall kommer är möjligtvis nån förälder som inte umgås med andra hästar än just i detta stall.

*lånar knapp*

Om ett stall har misstänkt kvarka, hur fungerar det med isoleringen.
Får man rida ut på allmänna skogsvägar med symptomfria hästar eller måste alla hästar i stallet hållas inom stallområdet?

Bara lite nyfiken.

Läs mer på www.sva.se!
Jag tror inte att det finns bestämmelser som säger att hästarna inte får tas ut i skogen, däremot får de inte transporteras till annat stall eller anläggning och nya hästar bör ej tas in i stallet. Det är inte riktigt samma regler som vid de riktigt farliga sjukdomarna, där helt andra restriktioner gäller (nu snackar jag mul- och klövsjuka, svinpest m fl).

Vi fick in kvarka i stallet för några år sedan. Stallet hyste ca 20-talet hästar och en häst började bli lite snorig. Den hade lite temp, men inte mycket. Veterinär tilkallades och tog prov - kvarka var det minsann! Hästen isolerades i ett utestall, vi hade överdragsrockar som förvarades där ute inklusive allt material som behövdes ex borstar, täcken, grepar, skottkärror. Vi tvättade händer med alcogel. Vi klarade oss faktiskt med endast två insjuknade hästar så stallet var inte stängt så hiskeligt länge. Sedan när det var över skrubbade vi stallet med Vircon.

Det finns inga tvingande bestämmelser överhuvuvudtaget från samhällets sida när det gäller kvarka, det är anmälningsplikt som gäller inget mer.
PL

Det är smittsamt men det är trots allt inte luftburet, så om ni håller strikt på att skilja stallen åt bör de andra klara sig. Om man måste gå mellan stallen kan man som redan nämts ha speciella rockar, skor, mössa och tex virkon för att dicifinera händer efteråt. Men det är nervöst
- Logiskt sett borde ni inte ha fått det av massören då hon har tvättat sig och alla kläder. Har ni fått det kan ni lika gärna ha fått det av ngn som varit på besök i ert stall och sedan klappat en av era hästar, eller om ngn varit och tävlat, placerat sig fått en sockerbit på prisutdelningen av någon som tagit på en smittad häst som är på samma tävling...Du sa ju att det går i området så det är omöjligt att få fram en syndabock.

Hoppas ni inte får det och att hästarna får vara friska. (Men jag skulle ändå nu vid misstanke behandla hästen och stallet som det vore smittat)

Massörer går under kvacksalveri fortfarande.

Hej. Kvarka är ju jättetråkigt men innan ni blir alltför hysteriska och ger er på massören så betänk att kvarkabakterier alltid finns omkring oss och att kvarkan med jämna mellanrum blossar upp överallt. Den smittar via direktkontakt t ex om en person trampat i en upphostning och har samma skor på sig till ett annat stall så kan smitta spridas. Om massören hade andra kläder och skor så skulle inte jag i första hand anklaga honom eller henne för smittan, ni kan precis lika gärna utsättas för smitta på tävlingsplatser eller genom att själva besöka andra stall.

Kvarka börjar med hosta, feber, näsflöde och svullna lymfkörtlar. Det är ganska typiska symptom men man tar odlingar på varet innan länsvet isolerar stallet. Vid misstanke tycker jag man själv ska behandla stallet som smittat och varna besökare inte minst för att det blir så fruktansvärt mycket ryktesspridning och skitkastning om det senare visar sig vara kvarka.

mvh
Lejonelle

peter_lundin skrev:
Det finns inga tvingande bestämmelser överhuvuvudtaget från samhällets sida när det gäller kvarka, det är anmälningsplikt som gäller inget mer.
PL
Det är väl veterinären som har anmälningsplikt, inte stallägaren. Man kan vara hur omoralisk som helst som privatperson och inte berätta om inte stallet är isolerat enligt smittskyddslagen. Rätta mig gärna.

Vilken idiot till massör! :eek:
Oavsett om ni fått smittan eller ej, så har hon varit mycket oseriös och slarvig.
Skriv insändare i lokaltidningarna och berätta vad som hänt, helst med hennes namn angivet om det är tillåtet. Och berätta om det här för så många du bara kan.
Se helt enkelt till att hon inte får en enda kund i fortsättningen. :devil:

Om kvarka är så otroligt smittsamt att man måste ha två bilar för att inte sprida smitta mellan stall - hur 17 gör då veterinärerna??

Det måste ju innebära att det inte går att vet. behandla kvarka? Att åka till klinik borde ju då vara uteslutet. Likaså att distriktarna kommer ut. De har ju bara en bil... Tänk vad de med bilen skulle sprida smitta... även om de byter kläder.

:confused: :confused: :crazy: :crazy:

Jag tycker att ni ska ta det lite lugnt och inte jaga upp er. Som sagt är det svårt att bevisa varifrån smittan kommer, om ni skulle bli drabbade. Om massören bytt kläder och tvättat sig så tror jag att ni inte behöver oroa er.

"Snorslem" kan hamna på täcken utan att kvarka behöver vara ett faktum! :)

Läs på lite om symptomen så ska ni se att de är rätt specifika!

Norrland

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 876
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 814
Senast: Nepenthe
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 393
Senast: alazzi
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka