Första start

vildros

Trådstartare
Hur bra måste man vara för att vara med på en LD? Jag har inte tränat alls mycket med min ponny, men vill tävla om några veckor. Borde ja kunna rida bara en LD? Ingen av oss tycker att 80 är högt, och han är inte tittig eller så, är 9 år men ej så utbildad.
Jag har verkligen inte ambitionen att vinna, bara testa och se hur det känns och få en uppfattning om vad jag behöver träna mer på och så, eftersom det är lite skillnad på tävling och träning. Skulle det kunna förstöra väldigt mycket, lr kan det vara nyttigt?

det är jättenyttigt. om du rider in med den inställningen du har nu. att det är träning och att det ska vara kul :)
Lycka Till!

håller med!!! Jag ska starta för första gången på söndag. Visserligen inget svårt men det känns ändå litejobbigt. Eftersom jag ska yävla mot min vinnar Kompis!

Vad jag vet behöver man inte kunna mycket
Gasa, styra, bromsa och hålla i manen ;)
Kan man mer är det förstås ett plus :D

Kan du ta dig runt en bana på 80 cm hemma så kan du det på tävling också. Tänk, vad är det värsta som kan hända? Och hur stora är oddsen för att samma sak händer hemma? ;)

Klart att du ska tävla! Det är bra för motivationen för fortsatt träning om inte annat..

Klart du ska tävla - övning ger färdighet... du måste ju träna på att tävla oxå :crazy:

Tipset är väl att inte rida för att vinna utan rida en runda med ordentliga svängar. Bättre att det går bra men långsamt första gången eftersom du inte vet hur hästen kommer reagera inne på tävlingsbanan.

Lycka Till!!

klart du ska starta! som någon sa måste man träna på att tävla.
känna hur det känns på banan lära sig hur hästen reagerar och så måste hästen vänja sig vid tävlingar.
och om ni inte har några problem med att hoppa en 80 bana hemma så har ni nog inte det på tävling heller!
LD är dessutom en nybörjarklass där man bara ska lära sig att tävla utan att man behöver hoppa högt.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 433
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 361
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2
Svar
34
· Visningar
3 606
Senast: feresia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(