första start i dressyr?

X

xect

hej, jag har en d-ponny som jag bara har startat hoppning med.
Min tränare tycker att det är dags att starta en lätt dressyr, kanske LC?
Är så himla nojig, men ponnyn i fråga är väldigt ostadig på tygeln på vanligt tränsbett. Går mycket stadigare på gummibett, men jag tror inte man får starta med det i dressyr?
är det himla petigt i så låga klasser? Någon som har startat LC som kan recensera lite och berätta hur hårda domarna var?

tacksam för svar då jag är väldigt osäker för dressyrstart

Sv: första start i dressyr?

Hej. Ang. gummibettet så får du starta med gummibett som är två eller tre delat. INTE med rakt gummibett! Så det är inga problem. Annars tycker jag att om din tränare tycker att du ska starta så starta. Domarna är svårt att uttala sig för dels så kan det skifta lite grann från domare till domare men överlag dömer dom hyffsat lika, och dels så är det väldigt olika vad ryttarna upplever som strängt. Men som sagt starta en LC och ha som mål att genomföra programmet helt enkelt. Sen får poängen bli vad det blir så här i början. LYCKA TILL!!!

Du får lov att rida på metall eller syntet/plast bett.

Hur pass petiga domarna är ang. stadighet är väldigt olika, men överlag tycker jag att det är de hästar som visar upp ett jämnt program som brukar få bäst poäng. Men har du inga krav på att du måste placera dig så är det väl bara att tuta och köra! En L:C ställer ju inte så höga krav, har du en lydig häst kan du vinna mycket på det.

Det kommer säkert att gå bra!

Det är bara till att starta! Det värsta som kan hända är att du får dåliga poäng. Det har jag fått massvis med gånger och det är faktiskt inte så farligt:D

Jst i en LC tycker inte jag alls att dommarn e så kräsna med formen, va jag sätt.. måna som knappt kan rida sin häst o form.. men ridit jätte nogranna vägar o ett jämt o snyggt program som fått bättre än folk med jätte ökningar o en häst som går prima i formen!
så sattsa du, på en fin o prydlig ritt så går de nog toppen:-)
jag ångrar grymt nu att jag inte startade dressyr tidigare( bara hoppat med ponnierna)
o nu startar 7 dressyr o de e svin kul;-)

Såklart du ska starta Lc! Go for it:D
Dommarn dömmer mest vägarna, inte formen på hästen. Men sen när du kommer upp i La, då måste du ha hästen stadigt på tygeln, ialf om du vill ha en placering ;)
Joo, du får visst rida på gummibett :p

Lycka till !

i lc är det inte så hårt bedömt! det är rätt snällt, du får ju som alla andra redan säger ha gummibett och det gör inget om hästen inte går på tygeln bara du är nogrann med vägarna :) jag tycker du ska starta, man ska väl inte vara rädd för dressyr? (:

tack för alla positiva svar! :)
nu kanske jag vågar mig ut trots allt, det är väl inte värre än att skämmas lite om man kommer sist :o

men man får alltså inte ha RAKT gummibett? det var ju himla typiskt..

men man får alltså inte ha RAKT gummibett? det var ju himla typiskt..

Nej, bettet måste vara ledat (2- eller 3-delat) och i oböjligt material, dvs. de tjocka, mjuka gummibetten går bort. Du kan ju prova någon annan typ av syntetbett kanske, men i allmänhet är det ryttarens hand hästen trivs mer eller mindre bra med, inte bettet i sig, så jag skulle kämpa på och träna vidare om jag var du.

Tycker dock absolut att du vågar dig ut på en lokal LC! Som många har skrivit finns det massor av poäng att tjäna på en prydlig ritt med korrekta vägar och fina övergångar. De flesta domare fokuserar mer på det än på en perfekt form (som faktiskt är en ganska ovanlig företeelse på den nivån, eftersom det ofta rör sig om unghästar eller ryttare som inte tävlat så mycket dressyr) så stirra dig inte blind på det. Ett tips är också att det är bättre att låta hästen gå i kanske en för öppen och för hög - men jämn - form, än att jobba alltför mycket med handen så att det blir ostadigt och kanske lite bråk med hästen mun. Och skulle det ändå gå åt skogen av en eller annan anledning så är det inte hela världen! Tror nog att de har hänt de flesta (har i alla fall hänt mig ett antal gånger :smirk:) och det är bara att försöka igen! :) Och håller du bara dina förväntningar på en realistisk nivå tror jag att det kommer att bli en kul upplevelse!

Lycka till!

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 219
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka