Första ridpasset på ca 2 år.

C

Cara

Hej, är rätt nervös. Ska rida imorgon, antagligen blir det bara 15-30minuter för att det är provridning för medryttarhäst.

Men grejen är den att jag har dålig kondition, går typ bara 15-minuters promenader och sitter hemma (mest av tiden typ).

Är lite nervös för att jag inte ska orka rida i typ mer än en liten stund.

Någon som vet hur mkt man egentligen orkar (+ till & från hagen, borsta osv).

Det kanske låter jättedumt, men det är typ så jag känner.



(hoppas att jag postade tråden rätt, vet inte riktigt i vilken "kategori" den ska vara)
 
Sv: Första ridpasset på ca 2 år.

Man kan inte sätta så stora krav eller förväntningar på sig själv när man har dålig kondition. Du får ta det för vad det är. Dina gamla ridmuskler sitter förmodligen inte kvar längre heller. Rid så mycket du orkar även om det mest är skritt och kanske lite trav och eventuellt galopp.

Jag har själv precis börjat rida igen efter 8 års uppehåll och trots att jag motionerar mer än vad du gör för närvarande är det jobbigt att rida och det tar ett tag innan man kommer in i det. Kanske du borde överväga att öka på längden och även hastigheten på dina promenader för att få upp konditionen. Det hinner du ju inte till imorgon men blir det mer ridning så kan det vara bra att få upp flåset. (Det är ju bra rent generellt).
 
Sv: Första ridpasset på ca 2 år.

don´t worry, jag har världens dåligaste kondis just nu, och jag orkar inte ut o springa långt tex, men rida orkar jag och då till och med 2-3 pass om dagen, jag tycker ridning är mycket styrke träning oxå vilket innebär först lite styrka, sen kondis för sen tillbaka till styrka, kan säga att tjejerna som rider hos mig är mycke smalare och yngre än jag med bättre kondis, men jag är stark. och orkar tex sadla hästen med westernsadeln, som dom alltid behöver hjälp med och dra åt sadelgjorden m.m, min häst är superstark, men jag fixar han ;) så jag tror inte du behöver oroa dig, försöka att satsa på att hitta din balans.

När jag letar medryttare så är det just vad jag kollar efter, skiter i om dom har ridit 1 år eller 12 år m.m antingen förstår de sig på djur och kan sitta rakt över hästen, eller så är de ihopsjunkna och bråkar med hästen. MEN jag låter alltid personen rida ett par gånger, en gång och jag kollar på, sen tillsammans ett par gånger ,för det är inte rättvist tycker jag o kolla en gång och sen bara bedöma, det handlar om personlighet och att lära känna varandra ;) ( viktigast är att jag gillar dom ;) )

lycka till ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp