första promenaden med valp?

Elisabettan

Trådstartare
Jag får hem en 8 veckors valp om ett par veckor, och jag undrar hur länge ni andra har väntat innan ni tagit ut valpen utanför hemmet? Jag har trädgård som valpen får utforska de första dagarna, men kan det bli för mycket för valpen om man tar med den ut utanför trädgården direkt?
Jag har en vuxen hund som inte vill kissa eller bajsa i trädgården, och han måste såklart ut på sina rastningsrundor.
Borde jag bära med valpen ut eller smita iväg en snabbis när den sover? Eller helt enkelt försöka skaffa valpvakt/rastningshjälp?
Jättetacksam för alla tips jag kan få!

Sv: första promenaden med valp?

Samma kväll jag fick hem valpen gick vi ner till badplatsen (200 meter) och han fick känna på vattnet. Hade också en vuxen hund så valpen fick följa med på promenader direkt, men anpassade efter valpen såklart. Vi var mycket i skogen och lunkade runt eller satt och tittade.

Ta med valpen! Låt den springa bredvid det den orkar och bär den sedan/vila. Det är bara bra att valpen får utforska världen :)

Samma här!
Hade dessutom ingen trädgård/gård att bara släppa valpen i, och den vuxna hunden behövde sina promenader. Så valpis fick följa med direkt (koppel- och miljötränas då samtidigt) och när han inte orkade mer så satte han sig faktiskt bara ner, och då fick vi bära honom resten av vägen :D

Jag bor i lägenhet så för mig har alternativet trädgård inte funnits. Små rundor runt kvarteret eller på närmsta gräsmattan första dagarna, men sen har vi börjat miljöträna rätt omgående och då måste man ju ta sig hemifrån.

Jag hade hellre tagit med valpen ut än att lämnat den ensam hemma. Tips är att ha en ryggsäck eller liknande att bära valpen i om den andra hunden ska gå långt.

Bor i lägenhet och föder upp hundar. Mina valpar går med på små promenader från 6 veckor. Skulle absolut ta med valpen!

Min 8 veckors land-haj har redan varit med till traning med stor hund (hon fick snallt sitta bredvid och titta pa) och pa byggvaruhus och hast affar och aka i varuvagn:p Hon ar betydligt mindre haj aktig och mycket trevligare nar hon varit pa aventyr ... kanske for att hon ar mer trott och sover istallet.:p

Jag tog med min direkt, både ensam och tillsammans med de äldre hundarna på deras kortare kissrundor.
De gamla hundarna var kopplade och valpen fick springa lös hela tiden, redan från första dagen. Jag bor på landet, så det är ingen trafik att oroa sig för, och valpen blev väldigt motiverad att hålla koll på flocken på köpet - lite gratis naturlig kontaktträning alltså.

Bor man inte så att man kan ha valpen lös ute, är det lite mer komplicerat. Det är psykiskt och fysiskt jobbigare för en liten valp att vara kopplad, än att utforska världen i sin egen takt.

Men som flera andra redan har sagt, kan man bära den, om den blir trött, ifall den inte är för stor. Min uppfödare föreslog faktiskt barnvagn, men det behövde jag aldrig ta till.

Jag skulle inte lämna en så liten valp ensam, även om den sover när man går. Om den vaknar medan ni är ute kan det bli väldigt traumatiskt för den. Försök få hjälp med långrundorna för den gamla hunden, eller få någon att vara hos valpen under tiden.

Ta med valpen! Låt den springa bredvid det den orkar och bär den sedan/vila. Det är bara bra att valpen får utforska världen :)

Utforska världen - Absolut!
Hänga med så länge den orkar - Aldrig!

Till TS: Valpar försöker hänga på i mycket större utsträckning än vad som är lämpligt. En kompis till mig köpte valp och hade en krävande vuxen hund samtidigt. Det löstes med en ryggsäck som bars, med valp i, på magen. Med jämna mellanrum släpptes valpen ner. Så bär din valp så länge du orkar och lite till.
Däremot tycker jag att den ska få följa med på allt.

Jag tog med min valp utanför tomten redan dag 2. Promenerade sen till brevlådan och tillbaka (ca 400m bort) efter ca 1 vecka när jag kände att vi hade skapat ett band och han var trygg och tillfreds. Gammelhunden gör inte heller av sig på tomten men han fick separat promenad samt göra av sig utanför tomten på en obebyggd tomt mitt emot våran.

Tack för svaren! Då blir det helt klart ut på nya äventyr direkt!
Bra tips med en väska, ska ordna det!

<snip>
Om den vaknar medan ni är ute kan det bli väldigt traumatiskt för den. Försök få hjälp med långrundorna för den gamla hunden, eller få någon att vara hos valpen under tiden.

Det beror kanske pa vilken ras man har ocksa. Min nya rottis valp, liksom den stora har absolut inga problem att vara ensam en liten stund. Hon ar, sa klart, inte los i huset om jag lamnar henne ensamen, utan i en "play pen" i vardagsrummet. Ingen av mina vanner med brukshundar har haft problem med trauma om de lamnat hunden ensamen en kort stund.

Blandrastik, mitt stall ligger ungefar 300 meter fran huset och valpis springer cirklar runt mig och Miss Mandy varje morgon och kvall nar vi gar upp till stallet och tillbaka igen. Pa dagen far jag dock bara den lilla Divan for da ar det varmt och inte alls lika mycket spring i benen.:)

Min lilla fick följa med ut ganska så direkt, endast första veckan var vi endast i anslutning till huset (snökaos i en vecka..:meh:)..

Jag hade med en väska som hon fick åka i när hon blev trött, hon var tydlig med att tala om när hon ville åka och när hon ville gå, så det var inga problem..:D
Nyttigt för dem att komma ut och se saker redan som små..

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 276
L
Övr. Hund Har nån här nåt tips om man har en vuxen hund som är dum mot valpar? Alltså typ att den försöker an falla och är ARG inte bara lite sur...
2
Svar
20
· Visningar
3 052
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka