Första löp, redan?

Mammadutt

Trådstartare
Min lilla madam, dvärgschnauzer har börjat blöda endast 5½ månad gammal. Är det inte lite väl tidigt?
Jag antar det är förlöp för vi har en hanne som inte bryr sig det minsta (och han är en kåtbock, blivande kastrat).

Hur länge brukar första löp vara? Och hur länge är förlöp respektive höglöp? Min första tik :love:

Ge gärna tips och förslag på vad man ska tänka på!
Hannen ska få åka till svärmor tills slutet av november då vi ska kastrera honom (krypt så det går på 4500 kr ca).

Jag har satt blöja på henne som hon får ha inne, hon blodar rätt mkt.
Ska man ge något extra i kosten då dom löper osv?

Och gärna tips om man kan köpa tikskydd på nätet någon stanns osv.

kram
 
Sv: Första löp, redan?

Jag har "bara" tips på vart du kan köpa tikskydd på nätet (min dvärg är ju en han så jag har ingen erfarenhet på tikområdet).
Teba har tikskydd skulle jag tro, nackdelen är att du måste beställa saker för minst 250 kr (fast det ska nog inte vara något problem att hitta andra saker att beställa, jag har det då inte:crazy: :) ).

http://www.teba.nu
 
Sv: Första löp, redan?

Min dvärgschanuzer började också löpa när hon var 5 1/2 månad. Ofta så går ju löp och sådant i arv så du kan ju alltid kolla med din uppfödare när mamman började löpa.

Höglöpet är ju väldigt olika från hund till hund men för att vara på den säkra sida så räkna med att det bara är första veckan som är relativt säker, även om inte den heller är helt 100%. min äldsta tik parades på dag 11 och 12 i det här löpet och då var hon villig. har hört att dag 13 är den som oftast är mitt i höglöpet.

Du har inga bilder på din lilla tjej nu när hon vuxit lite? Har du trimmat nån gång än?
 
Sv: Första löp, redan?

Min tik började löpa i den åldern också och tydligen även hennes mamma och mormor, enligt uppfödaren.

Att tänka på....hm, lite extra koll när man är ute, tex. Man kan ju aldrig garantera när höglöpet kommer, det är så olika mellan individer även om det vanligaste är "mitt i" löpet.
 
Sv: Första löp, redan?

tack för era svar, har beställt tikskydd nu, behövde massa annat så det passade bra göra beställning på nätet :)

Falukorw: jo hon är trimmad en gång... för drygt en månad sedan, hon är inte mkt peppar och salt ännu, fortfarande väldigt mörk och mer silversvart.... hon är en riktig ligist... vi kallar henne DAMP... hehe fast hon är så fin..... får se om jag orkar ladda upp bilder då ska jag visa..... :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 695
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 680
Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp