Förstå känslig häst

noble art

Trådstartare
Jag tror denna tråd passar in bäst här, eg är jag fritidsryttare, rider mest ut, lite i paddocken men aldrig i ridhus. Jag strävar efter att ha en ömsesidig kommunikation med min mkt känsliga häst, och tycker känslan är viktigare än att kunna en massa tekniska övningar. Min häst är mkt känslig för hur jag sitter, hur jag tänker, att jag förklarar lugnt o rätt. Han är mkt arbetsvillig o vill göra rätt, om jag gör det minsta fel så blir han osäker och springer på för fort framförallt i paddocken. Jag TROR att han älskar att galoppera ute i skogen, är alltid pigg o öronen framåt. Men nu börjar jag fundera, kan det vara ngt jag är otydlig med i skogen som gör att han ofta vill springa? Ngt som stressar honom? Men då borde han inte ha öronen spetsade eller verkligen visa att han vill galoppera då det tex är en backe?
Ni med extremt känsliga hästar, hur märker ni skillnad på pigghet o osäkerhet/stress?

Sv: Förstå känslig häst

hur märker ni skillnad på pigghet o osäkerhet/stress?
[/QUOTE]
Tycker den stora skillnaden är att en pigg häst är samarbetsvillig, lyhörd och avspänd. När det blir stress eller att hästen är laddad blir den spänd och inte speciellt lyhörd för ryttaren.

Egentligen, så tycker inte jag det spelar så stor roll huruvida hästen tycker det är roligt eller inte. Kan ju vara så att hästen är van att gasa på ute och därför gör det den är van vid. Hästar är trygga när de är vana vid saker och ting så för den kanske det är positivt vare sig det är roligt eller vana. Kanske tycker den det är bekvämt att få mer frihet och slippa ha så mycket fokus på ryttaren, vilket ju isf också är positivt för hästen.

Gränsen tycker jag går vid när det blir negativt för hästen (rätt logiskt! :p ) - att det låser sig mentalt, att den har svårt att spänna av och laddar för mycket, att den upplever sig pressad och då även när man egentligen inte lagt någon press- förutfattade meningar.
Sen vill man ju gärna ha kontrollen själv, börjar hästen dra iväg själv i galopp eller "laddar" för det kan man misstänka att stress är inblandat. Så länge det är på ditt initiativ och hästen är hyfsat kontrollerbar ser jag inget fel i det.

Lita på din känsla. Det är du som känner hästen bäst!
Och gör det du tycker är roligt (med viss hänsyn till hästen såklart) så kommer den säkert bli positivt smittad! :)

Tusen tack för det långa o utförliga svaret i den andra tråden, jag har mkt att lära men det är verkligen en ridstil som passar både mig o min häst.
Ang galoppen så förstår jag hur ni båda menar, och jag strävar såklart efter en harmonisk o avslappnad galopp, och är den lugn o samlad så är det såklart det allra bästa......
Men han är ju så enormt pigg o glad så ibland går det på tok för fort, jag känner ju förstås skillnaden: är det bara dragkamp o han inte lyssnar så bryter jag av, men om det är ett för högt tempo, men han ändå är avslappnad, glad o jag bara njuter så har jag svårt att korrigera för mkt för då är risken att den inte blir balanserad, eller vi hamnar i en drag kamp även här. Han är som bäst då han viftar lite på örat för att han vill galoppera, och får han då sätta fart i en snabb men balanserad galopp och han stannar bara jag tar lite lätt i honom så är det helt underbart!

Det du skriver om galoppen verkar helt klart positivt! :)
Sen kan man "leka" fram mer och mer jobb genom övningar/fattningar/små förändringar i balans eller sits, iom att hästen svarar så bra på det.

Nu har jag själv inte alls samma grej i just galoppen (där har vi inte kommit så långt än) men däremot i traven som är pålles starkaste gångart.
Huvudsaken för mig har varit att det är jag som gör ett aktivt val huruvida vi ska få trava eller inte. Hästen är fri att föreslå trav, vilket han gör lite då och då! ;) Ibland för att avlasta, för att skritten blev jobbig. Då kanske jag väljer att fortsätta ett tag till för att ändå komma åt det där jobbiga, eller så tycker jag att äh, pålle har redan varit duktig och jobbat bra! Är inte ett dugg orolig för arbetsmoralen, snarare tvärtom - att man pressar för mycket.

En grej jag fått tänka på är att rakt fram är väldigt triggande för att gasa på. Håller man sig på ett böjt spår eller gör många vändningar, eller kanske t o m går in i en skola (gör många förändringar) då är det i längden mindre risk att hästen gasar iväg, för den lär sig att den behöver balansen.
Sen när man kommit över den fasen upplever jag det lättare att "låta" hästen dra iväg lite och ändå snabbt kunna komma tillbaka till jobb.

Eftersom vi nu liksom börjar om lite från början har jag inte heller kommit så långt i galoppen ännu. Känner att vi klarar ut skritt o trav i paddocken, men inte galoppen ännu, men då vi har en mkt bättre kommunikation i skogen så kan jag träna den där- jag spänner mig för mkt i paddocken i galoppen o har svårt att släppa på alla krav, i skogen är jag mer avslappnad o kan åka med på ett annat sätt vilket gör honom mkt mer avslappnad. Det är ju lättare ute med yta eller längre sträckor om det går för fort att hitta balansen o samspelet.

Hej

Min häst (känslig men inte het) har förändrats ganska mycket den senaste tiden, blivit mognare och ffa starkare. Vi jobbar en hel del med galoppen ute och förr (läs: mer än ett år sedan) kunde han gärna gasa på ganska tidigt när det blev galopp. Han orkade inte många övergångar innan han fräste på. (Dock har jag alltid varit förskonad, han har aldrig varit svår att stanna).

Nu tycker jag mig uppleva något annat när vi är ute o galoppjobbar. Idag kan han hålla en ganska bra galopp och göra flera övergångar och fortfarande vara "här" under långa perioder. Jag upplever att när han blir trött, speciellt när jag vet att jag pressat lite på gränsen för vad han egentlgen orkar, kan han visa mig detta genom att gasa iväg. Det är som att han säger: "nä! Nu orkar jag inte mer!". Förr var han svagare och gasade på oftare och tidigare, nu kan vi "drilla" ganska länge och det är inte alls alltid han gör dessa gasningar längre. När han gasar på har han öronen framåt och ser och känns glad, dock kan jag känna att han är trött och lixom säger ifrån. Bara för att han är trött behöver det inte betyda att han är "oglad", men jag kan tänka mig att han antagligen kan bli ganska sur på mig om jag inte lyssnar på hans tecken om trötthet. Jag kan tänka mig att om jag "tvingar" honom att fortsätta med jobbiga övergångar just då skulle jag få veta att jag lever på nåder :devil:

Jag ser gasningarna som ett uttryck från hans sida, om vad han känner i sin kropp. Jag tror inte att det är någon sorts bestraffning han ger mig, eller att han är arg eller något annat för att jag pressat honom, utan han har detta som sitt sätt att förklara något för mig. Kan det vara något sånt du upplever med din häst? Har du testat att efter gasningarna skritta av mjölksyran någora minuter och sen provat igen? Jag tror inte på att träna eller öva något (speciellt krävande saker) när hästen är trött. Bättre att ta lite i taget, öva styrka i backar i skritt och sen köra korta sekvenser med jobb. Se hur långt du kan gå innan hästen gasar? Kanske hans gräns ligger före din?

Mitt tips är intervall, många och lugna övergångar med skrittpauser och alltid se till att ha närmare till stopp än till rusa. Galoppen får inte fara ifrån mig, den kan gå framåt men den får inte gå mer framåt än att den går att ta ihop/tempoväxla utan dragkamp. Det är minsan inte lätt detta med galopp :), speciellt inte på en känslig häst. Det kan ju klart vara så att du med din balans gör något så att hästen känner sig obalanserad, blir osäker och vill hitta balans FORT - vilket ju är lättare med fart.
Om ryttare o häst hamnar i dragkamp så är det bara att börja om från noll; övergångar. Dragkampen förstör så himlans mycket.

(Behöver jag ens säga: kolla av utrustning och häst? :D )

Bara lite tankar :)

Intressanta tankar! :bow:
Instämmer med det mesta.
Precis så har jag känt med traven. Sen återstår det att se hur det blir med galoppen, men jag tror nog hästarna hellre tar till sin "starka gångart" för att avlasta! :p

TS: kanske smart att fortsätta ute i skogen ett tag till tills ni byggt upp mer på banan. Eller börja med fattningar på banan utan att kräva så mycket i taget. Däremot misstänker jag att det är lättare att hitta balansen genom att ha bra förutsättningar för det redan i fattningen och bara kräva det något/några språng i taget snarare än att hitta den efter att redan ha brassat på.. Det senare är snarare något som är ett kvitto på mycket bra balans (min upplevelse).

Hej

Min häst (känslig men inte het) har förändrats ganska mycket den senaste tiden, blivit mognare och ffa starkare. Vi jobbar en hel del med galoppen ute och förr (läs: mer än ett år sedan) kunde han gärna gasa på ganska tidigt när det blev galopp. Han orkade inte många övergångar innan han fräste på. (Dock har jag alltid varit förskonad, han har aldrig varit svår att stanna).

Nu tycker jag mig uppleva något annat när vi är ute o galoppjobbar. Idag kan han hålla en ganska bra galopp och göra flera övergångar och fortfarande vara "här" under långa perioder. Jag upplever att när han blir trött, speciellt när jag vet att jag pressat lite på gränsen för vad han egentlgen orkar, kan han visa mig detta genom att gasa iväg. Det är som att han säger: "nä! Nu orkar jag inte mer!". Förr var han svagare och gasade på oftare och tidigare, nu kan vi "drilla" ganska länge och det är inte alls alltid han gör dessa gasningar längre. När han gasar på har han öronen framåt och ser och känns glad, dock kan jag känna att han är trött och lixom säger ifrån. Bara för att han är trött behöver det inte betyda att han är "oglad", men jag kan tänka mig att han antagligen kan bli ganska sur på mig om jag inte lyssnar på hans tecken om trötthet. Jag kan tänka mig att om jag "tvingar" honom att fortsätta med jobbiga övergångar just då skulle jag få veta att jag lever på nåder :devil:

Jag ser gasningarna som ett uttryck från hans sida, om vad han känner i sin kropp. Jag tror inte att det är någon sorts bestraffning han ger mig, eller att han är arg eller något annat för att jag pressat honom, utan han har detta som sitt sätt att förklara något för mig. Kan det vara något sånt du upplever med din häst? Har du testat att efter gasningarna skritta av mjölksyran någora minuter och sen provat igen? Jag tror inte på att träna eller öva något (speciellt krävande saker) när hästen är trött. Bättre att ta lite i taget, öva styrka i backar i skritt och sen köra korta sekvenser med jobb. Se hur långt du kan gå innan hästen gasar? Kanske hans gräns ligger före din?

Jag förstår vad du menar, att endel kan springa på för fort för att det eg är ngt jobbigt. Men då jag i första hand är fritidsryttare/skogsmulle så tränar jag inget jobbigt vid uteritt- rider bara på känsla, är noga med att han är avslappnad och att kommunikationen fungerar, men framför allt njuter vi båda!!
Hur menar du: hur långt jag kan gå innan hästen gasar?

Mitt tips är intervall, många och lugna övergångar med skrittpauser och alltid se till att ha närmare till stopp än till rusa. Galoppen får inte fara ifrån mig, den kan gå framåt men den får inte gå mer framåt än att den går att ta ihop/tempoväxla utan dragkamp. Det är minsan inte lätt detta med galopp :), speciellt inte på en känslig häst. Det kan ju klart vara så att du med din balans gör något så att hästen känner sig obalanserad, blir osäker och vill hitta balans FORT - vilket ju är lättare med fart.
Om ryttare o häst hamnar i dragkamp så är det bara att börja om från noll; övergångar. Dragkampen förstör så himlans mycket.

kort intervall träning funkar inte på honom, då blir han bara mera laddad, men däremot funkar nästan alltid tempoväxlingar i galoppen. Och dragkamp var kanske ett fel ordval, för det har vi mkt sällan, idag tex travade jag jämnsides med en annan, lugnt o avslappnat på långa tyglar, för att sen faktiskt lyckas även galoppera i bredd med hyffsat lugn, fick göra mkt halvhalter o lugna, men det flöt på väldigt mjukt, förutom på slutet då han inte orkade hålla den korta galoppen o bröt av och lade in ngn form av Åby trav, och det är ju inte riktigt det jag vill ha ut av min ridning...

(Behöver jag ens säga: kolla av utrustning och häst? :D )

Bra tilläg, alltid viktigt att hålla koll, men då han är triangel märkt pga lång rygg som tidigare gav kotledsinflamtioner så är jag noga med koll av rygg, tänder, sadel m.m

Bara lite tankar :)

Tack för tankarna!!

Ja, så får det bli. Igår tränade jag bara i skritt o trav i paddocken och det gick bara sådär jätte bra! Lugn, avslappnad, koncentrerad och arbetsvillig.
Att bara träna fattningar är inge bra på honom, då blir han bara mera laddad o studsar tillslut på stället....
Mkt lättare att fatta galopp i skogen, ibland världens bästa fattningar, ibland för laddat, men efter bara 1-2 galopp språng kan jag ibland fånga upp honom, lugna ner o få till en lugn avslappnad härlig galopp.

Ah, I see! :p
Samtidigt kan man ju själv ha fokus på att öva fattningar och lägga ner lite förberedande jobb, men ändå låta hästen rulla på en bit efteråt?
Eller om det hjälper så kan man lägga galoppen allra sist och hoppa av när den varit duktig och gjort en fattning (i förebyggande syfte). Kanske t o m att man accepterar bara en fattning i ena varvet och tar en fattning i andra varvet nästa dag för att jämna ut.
När jag säger "öva fattningar" så menar jag inte att fatta galopp och bryta av direkt fem gånger i varje varv, utan att man lägger fokuset på fattningen och anpassar antalet och ev. antal språng man låter den "rulla på" efter vad man tror blir mest konstruktivt för hästen. :)

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 324
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 183
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 674
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 795
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama