Hej
Min häst (känslig men inte het) har förändrats ganska mycket den senaste tiden, blivit mognare och ffa starkare. Vi jobbar en hel del med galoppen ute och förr (läs: mer än ett år sedan) kunde han gärna gasa på ganska tidigt när det blev galopp. Han orkade inte många övergångar innan han fräste på. (Dock har jag alltid varit förskonad, han har aldrig varit svår att stanna).
Nu tycker jag mig uppleva något annat när vi är ute o galoppjobbar. Idag kan han hålla en ganska bra galopp och göra flera övergångar och fortfarande vara "här" under långa perioder. Jag upplever att när han blir trött, speciellt när jag vet att jag pressat lite på gränsen för vad han egentlgen orkar, kan han visa mig detta genom att gasa iväg. Det är som att han säger: "nä! Nu orkar jag inte mer!". Förr var han svagare och gasade på oftare och tidigare, nu kan vi "drilla" ganska länge och det är inte alls alltid han gör dessa gasningar längre. När han gasar på har han öronen framåt och ser och känns glad, dock kan jag känna att han är trött och lixom säger ifrån. Bara för att han är trött behöver det inte betyda att han är "oglad", men jag kan tänka mig att han antagligen kan bli ganska sur på mig om jag inte lyssnar på hans tecken om trötthet. Jag kan tänka mig att om jag "tvingar" honom att fortsätta med jobbiga övergångar just då skulle jag få veta att jag lever på nåder
Jag ser gasningarna som ett uttryck från hans sida, om vad han känner i sin kropp. Jag tror inte att det är någon sorts bestraffning han ger mig, eller att han är arg eller något annat för att jag pressat honom, utan han har detta som sitt sätt att förklara något för mig. Kan det vara något sånt du upplever med din häst? Har du testat att efter gasningarna skritta av mjölksyran någora minuter och sen provat igen? Jag tror inte på att träna eller öva något (speciellt krävande saker) när hästen är trött. Bättre att ta lite i taget, öva styrka i backar i skritt och sen köra korta sekvenser med jobb. Se hur långt du kan gå innan hästen gasar? Kanske hans gräns ligger före din?
Jag förstår vad du menar, att endel kan springa på för fort för att det eg är ngt jobbigt. Men då jag i första hand är fritidsryttare/skogsmulle så tränar jag inget jobbigt vid uteritt- rider bara på känsla, är noga med att han är avslappnad och att kommunikationen fungerar, men framför allt njuter vi båda!!
Hur menar du: hur långt jag kan gå innan hästen gasar?
Mitt tips är intervall, många och lugna övergångar med skrittpauser och alltid se till att ha närmare till stopp än till rusa. Galoppen får inte fara ifrån mig, den kan gå framåt men den får inte gå mer framåt än att den går att ta ihop/tempoväxla utan dragkamp. Det är minsan inte lätt detta med galopp
, speciellt inte på en känslig häst. Det kan ju klart vara så att du med din balans gör något så att hästen känner sig obalanserad, blir osäker och vill hitta balans FORT - vilket ju är lättare med fart.
Om ryttare o häst hamnar i dragkamp så är det bara att börja om från noll; övergångar. Dragkampen förstör så himlans mycket.
kort intervall träning funkar inte på honom, då blir han bara mera laddad, men däremot funkar nästan alltid tempoväxlingar i galoppen. Och dragkamp var kanske ett fel ordval, för det har vi mkt sällan, idag tex travade jag jämnsides med en annan, lugnt o avslappnat på långa tyglar, för att sen faktiskt lyckas även galoppera i bredd med hyffsat lugn, fick göra mkt halvhalter o lugna, men det flöt på väldigt mjukt, förutom på slutet då han inte orkade hålla den korta galoppen o bröt av och lade in ngn form av Åby trav, och det är ju inte riktigt det jag vill ha ut av min ridning...
(Behöver jag ens säga: kolla av utrustning och häst?
)
Bra tilläg, alltid viktigt att hålla koll, men då han är triangel märkt pga lång rygg som tidigare gav kotledsinflamtioner så är jag noga med koll av rygg, tänder, sadel m.m
Bara lite tankar