första hund

Sv: första hund

*när skaffade du din första hund/ras?
Jag hade just fyllt 20. en staffordshire bullterrier

*Hur såg dina möjligheter ut då?
Bodde i en andrahandslägenhet, var arbetslös, visste inget om framtiden.. sambon hade jobb. Inte de bästa förutsättningarna :smirk:

*har du någon gång ångrat ditt hundköp?
Nej

*köpte du en valp eller omplacering?
valp

Har alltid bott med hund men fick pappas pensionerade vakthund, rottweiler, när jag var elva, hade redan innan fullt ansvar för honom. Min första egna införskaffade hund blev en liten slätthårig taxkille:love:

Jobbade på kenneln han kom ifrån så jag fick honom som betalning och han var ju naturligtvis med mig där hela dagarna.

Aldrig någonsin, förutom möjligtvis när de blir sjuka eller äldre och inte orkar vara med oss längre:(

Valp

*dina bästa tips till den som funderar på hund eller precis blivit hundägare.
Tänk efter noga före, hundar byter man inte som klädesplagg.
Ha oändligt med tålamod och kärlek.
Inhämta kunskap och lita på förnuftet.

Vad skönt det är förresten att läsa att det är fler som nångång har tänkt en gång till sen dom köpte hunden. Känner mej onormal ibland när jag funderar på att ringa till min uppfödare och be henne att ta tillbaka honom :angel:;) Men så är han ju så underbar och mysig och gullig, så jag skulle aldrig byta honom mot någonting. Dessutom lär man sej en hel del på att ha en harig, krypig, döv, svårmotiverad odåga till byracka.... (självbehärskning och tålamod t.ex.):angel:

Det är nog fler än du tror, bara det att folk kniper käft ;) Jag råkade skriva på buke att jag hade funderat, alltså tänkt TIDIGARE tanken (bara tanken, herregud) att omplacera & det blev ett helsikes liv på folk jag inte ens känner angående det hela, hundens första ägare ringde & ville köpa (väldigt gulligt av henne iofsig! uppskattat att uppfödare bryr sig så mkt) osv.. Tror att en del människor har svårt att förstå att man ibland vill banka huvudet i väggen utan att man för den skull kommer lägga ut hunden på blocket. Och jag hade visst funderingar när hunden var liten, men jag bestämde mig för att reda ut problemen & det har gått galant. Han är min bebis & det är ren kärlek :love: Så bit ihop, det e jobbigt ibland men det löser sig om man bara inte slutar kämpa! Och skit i de som påstår att de aldrig haft problem, bra för dem men de kanske hade en lättare hund också.. eller ljuger de bara :angel:

Min första egna hund blev min hösten 2006.

*jobbade du? läste du?
Pluggade/arbetade heltid. Men hade ordnad hunvakt där hon fick vara 6.30-16.30 varenda vardag. Hade inget körkort eller bil då så jag var hela tiden tvungen att lita till bussar eller annan skjuts för att kunna åka och träna.

Har många gånger funderat över om valet att skaffa hund var vettigt, med tanke på hur allt sett ut. Funderat och tyckt att det många gånger skulle vara enklare utan hund har jag gjort. Men jag har aldrig ångrat det. Och jag kan, utan att ljuga, säga att jag skulle sätta mina hundar framför allt.

Tiken är från början min familjs hund. Våran egna uppfödning från vår första kull. Tanken var att det skulle bli mammas lydnadsess. Men tiken är enmanshund och valde mej, så när jag flyttade hemifrån förde vi över ägarskapet på mej.
Hanen är en omplacering som var 3 år då han kom till oss.

Tänk noga efter innan, det är ett liv du tar hand om. Ha tålamod! Se till att ha hundkunnigt folk runt dej.

Helt egna, nu innan jul. Dalmatiner

*jobbade du? läste du?

Pluggar

Precis när jag hämtade henne var det lite panik (6 timmar tåg med uppstressad hund) men inte senare. Än så länge ;) :D

Omplacering, 15 månader.

Jag har ju precis blivit det själv :p Men jag tycker man ska vara väldigt noga med val av rasen, verkligen rannsaka sig själv vad man vill ha ut av sitt hundägande.

I december 2001 när jag var 23 år. En blandras mellan bordercollie & sheltie.

Jag arbetade heltid och tog hunden med mig till jobbet varje dag. Fick inte lov att ha hund i huset jag bodde i, så jag flyttade omgående in i ett litet rum i en grannby och fick 4km längre att gå till och från jobbet. Men hunden var värd det!

*jobbade du? läste du?
Jag jobbade.

ALDRIG NÅGONSIN!! Hon är min ögonsten. Det har varit enormt mycket jobb men jag har aldrig haft minsta lust att omplacera henne.

En omplacering, 18 månader gammal. Kastrerad tik som lämnades in till hundstallet jag arbetade på.

Få inte panik över alla olika ideer om vad som är rätt och fel vad gäller träningsmetoder och annat, lär känna din egen hund i lugn och ro och hitta egna metoder som fungerar för just ER.
Om du inte skaffat hund än, var inte rädd för att ta en omplacering, speciellt inte om du har erfarenhet av hundar sen tidigare.

September 1994 (nyss fyllda 25). Lhasa Apso. Men jag är uppfödd med hund (schäfer). Tog kontakt med en uppfödare (dalmatiner och greyhound) 1988 och blev lite alltiallo där ett tag. Men redan när jag var ännu yngre (från ca 7 års ålder) och hade min första häst (Gotlands Russ) så var föräldrarna kompis med en annan uppfödare (Schäfer, Silky Terrier, senare även Liten Munsterländer och ännu senare Jack Russel).

Flyttade hemifrån redan när jag var 18, så jag hade egen lägenhet.

*jobbade du? läste du?

Jag var arbetslös och sjukskriven för depression.

Nej, jag älskar hundar och har alltid gjort. Hundar är livet!

Det var en omplacering på fem år, en jättemysig kille som charmade alla. :love:

*dina bästa tips till den som funderar på hund eller precis blivit hundägare

Läs på, så mycket det bara går! Det finns massor av böcker. Och det absolut minsta kravet för alla, oavsett renras eller blandras, borde vara att gå valpkurs och helst också någon fortsättningskurs (unghundskurs) med hunden. Oavsett framtidsplaner. Vill man inte gå via Brukshundklubben, så finns det numera massvis av privata alternativ. Men Brukshundklubben är mycket vettiga och alla är välkomna, oavsett hund.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 846
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 203
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
865
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
774
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka