Sv: första hund
*när skaffade du din första hund/ras?
Leonbergertik våren 2004. Har innan dess haft hundar i familjen hela livet och varit mkt delaktig med dem, samt hjälpt kompisar med lydnadsträning osv. Men hon var min första jag köpte på egen hand utan att bo hemma & ha hjälp.
*Hur såg dina möjligheter ut då?
Jag hade påsklov (=helt ledig en vecka), sambo som jobbade kväll så jag kunde åka till skolan ett par timmar så var han hemma med hunden. Sen var det bara 6 veckor till sommarlovet också.
*jobbade du? läste du?
Pluggade.
*har du någon gång ångrat ditt hundköp?
När hon var så rädd för att få klorna klippta att hon gick & kissade på sig av rädsla i ett hörn.. då fick jag smått panik och tänkte att shit, vad har jag gett mig in på..
Men nej, aldrig egentligen.
*köpte du en valp eller omplacering?
Valp.
*dina bästa tips till den som funderar på hund eller precis blivit hundägare.
Att det fixar sig. Man kan ta hjälp av andra, och gör det gärna, man kommer dessutom långt med sunt förnuft. Rekommenderar valpkurs & fortsättningskurs, ta med hunden ut på det mesta så den får åka tåg/bil/buss se massa grejjer så tidigt som möjligt. Börja med ensamträningen tidigt, även om det är i miniperioder som en minut. Ansträng dig för att göra allt så rätt som möjligt första halvåret så blir hela hundlivet lättare sen.
Massa lycka till!!!