första hund

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
*när skaffade du din första hund/ras?
*Hur såg dina möjligheter ut då?
*jobbade du? läste du?
*har du någon gång ångrat ditt hundköp?
*köpte du en valp eller omplacering?

*dina bästa tips till den som funderar på hund eller precis blivit hundägare.

Sv: första hund

September i höstas. En chihuahua

Först tentaperiod i någon vecka och sedan föreläsningar halvdagar men med många ickeobligatoriska och granne som hundvakt

*jobbade du? läste du?
Studerade heltid (se ovan)

Ja, de gånger då jag får krupp eftersom hundjäkeln aldrig blir rumsren

Valp, men nästa blir om möjligt en yngre omplacering

Vill inte för mycket på en gång, tat lugnt och slappna av.

Januari förra året

Hade studieuppehåll i väntan på att lärarutbildningen skulle starta, så gick hemma.

*jobbade du? läste du?
Se ovan

Nej, aldrig.

Valp

Låt allt ta sin tid. Ingen hund är den andra lik!

Leonbergertik våren 2004. Har innan dess haft hundar i familjen hela livet och varit mkt delaktig med dem, samt hjälpt kompisar med lydnadsträning osv. Men hon var min första jag köpte på egen hand utan att bo hemma & ha hjälp.

Jag hade påsklov (=helt ledig en vecka), sambo som jobbade kväll så jag kunde åka till skolan ett par timmar så var han hemma med hunden. Sen var det bara 6 veckor till sommarlovet också.

*jobbade du? läste du?

Pluggade.

När hon var så rädd för att få klorna klippta att hon gick & kissade på sig av rädsla i ett hörn.. då fick jag smått panik och tänkte att shit, vad har jag gett mig in på..:( Men nej, aldrig egentligen.

Valp.

Att det fixar sig. Man kan ta hjälp av andra, och gör det gärna, man kommer dessutom långt med sunt förnuft. Rekommenderar valpkurs & fortsättningskurs, ta med hunden ut på det mesta så den får åka tåg/bil/buss se massa grejjer så tidigt som möjligt. Börja med ensamträningen tidigt, även om det är i miniperioder som en minut. Ansträng dig för att göra allt så rätt som möjligt första halvåret så blir hela hundlivet lättare sen.

Massa lycka till!!!

I augusti 2007, Golden Retriever

*Hur såg dina möjligheter ut då?jobbade du? läste du?
Jag jobbade heltid med möjlighet att ta med mig valpen varje dag när den var liten och 2dgr/v när den var äldre. Hade sambo som inte skulle kunna ha valpen på jobbet, så resten av dagarna var det dagmatte som gällde. Hade häst 3dgr/v. NUmer kan sambon ha honom 3dgr/v så det är SUPER!!

Nej, inte en gång. han är det absolut bästa jag och sambon investerat i tillsammans!!!! :love:

En puppis, 8v.

Tänk igenom hundens uppfostran. Vem ska hantera hunden, när och hur? Be alla behandla hunden så konsekvent som möjligt, så ökar dina möjligheter att få en väluppfostrad vovve.
Sen angående om du jobbar heltid/halvtid o dylikt, så tror jag allt går att lösa, men tänk på att om vovva har varit på dagis en hel dag så är han trött och orkar knappast "umgås" med dig mer än sovandes... Och det kanske inte är så kul i längden för någon av er.

Våren -98, jag var 18. Det var en cavalier king charles spaniel. Efter det två stycken jaktgolden.

Pluggade på gymnasiet, bodde hemma hos pappa i villa.

Ja, alla tre. När de blivit sjuka, har avlivat två i ung ålder. Ibland inte trott att jag ska orka mer. Hund nr 2 var extremkt krävande och jag var nära att omplacera henne.

Första och andra hunden var 4-5mån, den tredje 2,5 år. Alla tagna från uppfödaren.

Var realistisk i val av ras, läs på om rasen, ha inte för höga förväntningar, fokusera på att ha kul och trivas med hunden. Samla en ekonomisk buffert ibland den blir sjuk, välj en bra försäkring.

skaffade honom i juni förra året. Har alltså varit hundägare i lite över ett halvår.

*jobbade du? läste du?

Sommarjobb på sommaren, men mina småsystrar hade sommarlov och tog hand om honom de dagar jag inte var hemma. Hade även en mamma som ställde upp på sin semester och varje kväll /helg. På hösten jobbade jag som timvikarie och kunde välja själv vilka dagar jag ville jobba.

För tillfället har jag det ganska jobbigt med könsmognad och överlag med motivationen till träning. Men jag kämpar på och lär mig nya saker varje dag. Ibland glimmar han till, den där stabila, trygga hunden jag vill ha och då är han underbar. Man får ta hjälp av sin tränare, försöka slappna av och inte ha för höga krav, och se dom positiva sakerna han gör. Så ordnar det nog upp sej :idea: Men det är klart, man längtar till han hunnit mogna och landa lite, just nu är han världens flamsigaste och har totalt tappat hörseln:cool:

Köpte en fyra månaders valp, så han var ju inte helt färsk (rumsren,en del ensamtränad, kunde åka bil, gick fint i kopplet. Perfekt när jag fick honom ;))

Det som alla säger men som inte alltid är så lätt att efterfölja: Var konsekvent! Välj hundras med omsorg (träffa vuxna hundar, prata med uppfödare och andra "vanliga" ägare av rasen etc), ha inte för höga förväntningar.

Vad skönt det är förresten att läsa att det är fler som nångång har tänkt en gång till sen dom köpte hunden. Känner mej onormal ibland när jag funderar på att ringa till min uppfödare och be henne att ta tillbaka honom :angel:;) Men så är han ju så underbar och mysig och gullig, så jag skulle aldrig byta honom mot någonting. Dessutom lär man sej en hel del på att ha en harig, krypig, döv, svårmotiverad odåga till byracka.... (självbehärskning och tålamod t.ex.):angel:

*när skaffade du din första hund/ras? förra sommaren, kinesisk nakenhund
*Hur såg dina möjligheter ut då? arbetslös, är fortfarande
*jobbade du? läste du? se ovan
*har du någon gång ångrat ditt hundköp? nej, just nu är det jobbigt eftersom vi har varit hos vet mycket=dyrt men det är inte hans fel han ger mig gigantiskt med glädje
*köpte du en valp eller omplacering? omplacering

Ta dig tid att fundera. Och väg in den ekonomiska biten med måtta. Även om hunden är försäkrad täcker inte det allt och dessutom behöver man många gånger betala först och får tillbaka det sen.

Västgöte, hösten 2006.

*jobbade du? läste du?

Jag pluggade på Komvux, var borta 1,5-3 h./dag, mannen jobbade heltid.

Inte egentligen. Delar Priscillas erfarenheter här.

Valp.

Hon kom före sommarlovet 2007.
Jag jobbar i skolan och har ett långt sommarlov att vänja in en valp på. En Welsh springer spaniel

*jobbade du? läste du?
Jag jobbar heltid, men min man jobbar mornar och eftermiddag/kväll så han tar hand om henne på dagarna och jag kommer vid 16-tiden och tar över. Hon blir ensam ca 2-3 timmar varje dag.
Nej
Köpte en valp.

Att tänka efter att man har tiden framför allt. Att man inte är borta hela dagarna, man får kanske göra avkall på vissa saker ibland,
i allafall i början. Välja hundras noga, vad vill man ha hunden till.

10 tecken

*jobbade du? läste du?

Jag skaffade min första egna (och nuvarande) hund (en labbe) i juli 2006
Jag jobbade då (som nu) heltid (tillsvidareanställning) sedan ca 8 år tillbaka, hade semester de första fyra veckorna efter att jag hade hämtat hem honom
Jag har aldrig ångrat hundköpet (han uppfyller alla mina förväntningar och mer därtill:love:)
Jag köpte en valp (som fyller 2 år i maj)

Bästa tipsen: Tänk igenom före så att du väljer rätt ras för det du vill göra, "träna" gärna genom att passa andras hundar lite längre tider (typ några veckor), läs på innan hunden kommer hem, det finns hur mycket som helst men jag tror att jag stoppar där, är precis på väg ut och ska träna med hunden.

Senast ändrad av en moderator:

när skaffade du din första hund/ras?

jag saffa min första hund (den som jag har nu) för ca 1,5 år sedan, en härlig curly coated retriver hane!!

Jag gick sista året i gymnasiet då och tanken var att jag skulle ta med honom till skolan på dagarna men han fick vara hos mamma o pappa eftersom han inte trivdes i hundgården i skolan..

*jobbade du? läste du?
Ovan^^

haha! när man ibland blivit irriterad så kan man ju svära lite högt för sig själv, typ.. Varför skulle jag köpa en byracka???
men man alldrig på stenhårt allvar..

Valp..

* lär hunden från början att inte gå framför dig när du är ute och går..
* klipp klorna ofta, så att hunden vänjer sig..
* när valpen är lös försök då att gömma dig så ofta du bara kan när valpen inte ser!

Kanske inte världens bästa tips men det är ju nått!:D

Lycka till! vad är det för hund?

Jag harv alltid bott med hundar men min första egna hund fick jag som 11åring, det var en goldenkorsning från hundstalleT. (Dock blev hon familjehund eftersom jag bodde hemma.)Första egna hunden i eget hem köpte jag som 19 åring. En rottishanne.

Jag pluggade.

*jobbade du? läste du?
Pluggade.

Nej.

En ettårig omplacering.

Till den som funderar på hund. Ta reda på så mycket som möjligt om rasen du är intresserad av och var mycket nggrannmed ditt val av uppfödare. Till den som redan fått hem en valp/omplacering: Låt det ta tid. Lär känna hunden i lugn och ro och ta för vana att lära in nya moment med lek.

Tack :)
åker i helgen och kollar på min förhoppningsvis blivande dobermann :)

Står som timvikare och har all tid i världen för en hund så vi bestämde oss för att leta efter en nu. det verkar som om vi hittat den perfekta för oss men vi får se. På lördag vet vi

Första hunden var -98 en schnauzer som var familjens men som jag hade huvudansvaret för. Första egna hunden var en dvärgschnauzer som flyttade hem till mig mars -05.

Jag gick i högstdiet, mamma jobbade natt så hon var hemma på dagarna. Första egna hunden var med mig på jobbet.

*jobbade du? läste du?
Skola med familjens hund. Första egna jobbade jag.

Absolut inte! Dock skulle jag med facit i hand kollat upp mer innan köpet då det inte var en lämplig parning som gjorts.

Valp var schnauzern. Dvärgen var 2,5 år men hade bott hos mig till och från sen hon var valp.

Till den som ska bli hundägare säger jag bara: låt det ta tid! Kolla stamtavlor noga, se vilka sjukdomar som finns. Träffa uppfödaren några gånger och se till att träffa båda föräldrarna om det är möjligt.

För tre år sen/lagotto romagnolo

Arbetslös, all tid i världen just då

Nog var hon lite jobbig ibland som valp, men nej, aldrig!

Valp

*dina bästa tips till den som funderar på hund eller precis blivit hundägare
Det vanliga, läs på ordentligt, träffa ägare till rasen du är intresserad av. Vet vad du ger dig in på.
Kolla upp ev sjukdomar i rasen, så du vet både bra och dåligt som förekommer

Fick min första egna hund i födelsedagspresent på tio års dagen.
En West Highland white terrier. Tre år senare köpte familjen (läs mamma) en strävhårig dvärgtax. Dock var han som min eftersom att jag stod för alla aktiviteter med hundarna.

Skola hela dagarna, ´syster hjälpte till mkt med hund nr ett. Annars var dom på föräldrarnas arbete.

*jobbade du? läste du?
Gick i grundskola

Faktiskt aldrig.
Inte ens när taxen bet mig i ansiktet så att jag fick sy nio stygn.
Det som inte dödar härdar,och man lär sig av det. Jag tyckte aldrig illa om taxen (som var mycket speciell).

Westien fick vi hem när han var 12 veckor, taxen när han var 8 veckor.

*dina bästa tips till den som funderar på hund eller precis blivit hundägare. Kolla noga upp flera uppfödare och deras avelsdjur.
Jag är glad över hundarna jag haft- men den första har diverse rädslor och är en allmän mes (skotträdd bla). Den andra var mycket speciell ö h t. Både mot folk och fä. Mentalt instabil mao. Nu har jag snart letat i två år efter kommande hunden (schäfer). Jag tror att jag har hittat rätt den här gången. Sen ska man vara medveten om att man aldrig kan få den "perfekta" hunden. Men man ska lägga vikt på att få en så bra hund som möjligt.

Tack :)
åker i helgen och kollar på min förhoppningsvis blivande dobermann :)

Står som timvikare och har all tid i världen för en hund så vi bestämde oss för att leta efter en nu. det verkar som om vi hittat den perfekta för oss men vi får se. På lördag vet vi

vad roligt grattis!!:bump::banana::bump:

Kommer ihåg när vi skulle åka och titta på anton, jag var så nervös att jag hadde ont i
magen (vet inte varför men det var jag:p), men när vi kom dit ville jag inte åka hem sen,
alla valparna var ju otroligt sötta och såååååå mysiga:love:!!!

:bump:

Vi har alltid haft hund sedan jag föddes, men min första egna hund var Rocky.

Jag skulle fylla 13 år, en svart Schnauzer blev det.
Ja du jag vet inte vad du syftar på här riktigt
*jobbade du? läste du?
Jag gick på mellanstadiet :rofl:
Nej
Valp

Fundering på hund: Var noga, leta länge efter rätt ras och ännu längre efter en bra uppfödare ..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 846
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 203
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
865
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
774
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka