Första hund-funderingar!

Pansi

Trådstartare
Säkerligen blir ni hundkunniga överrösta med såna här trådar, men om nån vänlig själ skulle kunna hjälpa mig lite blir jag väldigt tacksam.

Jag är seriöst inne på att skaffa mig en hund, till hösten. Går just nu en utbildning, men kommer flytta till fast jobb i september. Jag kommer att arbeta fritt, och kunna ha med mig hunden på kontoret. Så den kommer inte att behöva vara ensam massa timmar varje dag.
Jag är van att ha djur, så jag känner att ansvaret och bundenheten inte är ett problem. Är även naturnörd, så vovven kommer att få traska i skogen ofta.

Men, nu till min seriösaste fundering, hur funkar det att köpa en vuxen hund? Någon här som gjort det? Jag kommer inte att ha tid med en valp med allt vad det innebär, och sen känner jag att allt ansvar med uppfostran osv kan bli lite väl stort. Kommer självklart att arbeta och gå kurser med den hund jag nu skaffar, men valp känns svårt.

Är det vettigt att köpa en vuxen hund som första hund? Kan hundar vänja sig vid nytt hem eller är det jobbigt?

Vore glad för lite tankar kring mitt svammel :D

Sv: Första hund-funderingar!

Det är vettigt att köpa en vuxen hund; Ja

Men man måste vara noga att välja ut den, så man inte köper sig vad jag brukar kalla "mentalt skräp".

Kolla med olika uppfödare om de har någon äldre hund till salu, eller om de vet om någon lämplig hund som är till salu.

Hundar acklimatiserar sig fort i ny miljö och ny "flock" om de är mentalt stabila.

Men man måste vara noga att välja ut den, så man inte köper sig vad jag brukar kalla "mentalt skräp".

Mmm, har lagt märke till att de hundar som annonseras ut ofta beskrivs som "snäll, men ouppfostrad" "med lite träning blir den nog bra" osv. Fast jag hoppas att det finns någon vettig människa som av olika anledningar behöver göra sig av med sin väl uppfödda och trevliga hund.

Personligen skulle jag hålla mig borta från annonserna på tex: blocket, och leta på andra ställen.

Vem vet? Någon kanske känner någon som känner någon.. osv. Eller som Gnist redan sagt, prata runt med uppfödare eller ta kontakt med en seriös förmedlare av hemlösa hundar.

ag vill oxå ha en vuxen hund, ev en omplacerings hund fråb tex hundstallet eller en spansk hittehund.
Vi har även kollat lite på äldre hundar diekt från uppfödaren, det är nog det tryggaste.

Mmm, har lagt märke till att de hundar som annonseras ut ofta beskrivs som "snäll, men ouppfostrad" "med lite träning blir den nog bra" osv. Fast jag hoppas att det finns någon vettig människa som av olika anledningar behöver göra sig av med sin väl uppfödda och trevliga hund.

Jättesnäll, OM den kommer till nån som alltid låter den vara lös på landet. :)

Personligen skulle jag hålla mig borta från annonserna på tex: blocket, och leta på andra ställen.

Varför då?
Finns många fina hundar som säljs på blocket. Sålde själv en unghund i fjol via blocket och den ägaren är skitnöjd med sin trevliga, väluppfostrade, sociala hund som i helgen tog CERT i Västerås och även tog CACIB på lilla Stockholm. Båda gångerna blev hunden 2:a bästa hund av det könet :p

Hon köpte den unghunden för ett normalt valppris och tro mig; Hon gjorde ett bra köp och vi har regelbunden och bra kontakt ;)

Men som sagt; Man ska vara noga, när man väljer hund och säljare.

Jag baserar mina högst personliga åsikter (fördomar?) på de annonser om omplaceringar som dominerar på dessa annonssidor! :D Självklart finns det guldkorn bland alla dessa annonser men de är nog väldigt svåra att hitta, speciellt för en förstahundsletare..

Jag har skaffat vuxna hundar alla gånger utom en. Jag hittade uppfödare jag gillade senast. Och hon skulle just skilja sig och flytta till mindre. Så hon behövde göra sig av med några hundar. Jag fick två urtrevliga och väluppfostrade tjejer som hon helt enkelt inte hade rum för mer.
Jag har jättebra kontakt med min uppfödare, som är väldigt vettig. Och kunde inte vara lyckligare med mina hundar.

Kolla efter uppfödare som har avelshundar som inte ska avlas på mer tex. Där kan du hitta fina hundar. Och risken för att bli pålurad en problemhund blir nog mindre med en känd uppfödare. De är nog lite rädda om sitt namn och rykte.

Jag har inte köpt vuxen hund (än, men det ligger eventuellt i planeringen, om väldigt lång tid när valpis blivit större).
Däremot har jag lånat en hund i 10 månader och hon var 6 år då.
Det gick jättebra. Hon blev mer "flock" med mig än hon någonsin varit med de riktiga ägarna. :laugh:

Som du redan fått höra - var NOGA med vad du tar dig an för hund.
Kollar du på vanliga annonssidor är det vanligare med "skräphundar" som "ouppfostrad - men snäll" osv... :grin:

Kolla upp vilka hundraser du tror att skulle passa dig och kolla därefter på rasklubbarnas hemsidor. Ofta finns det någon omplacering där att kolla på.

2 meter bort ligger världens gulligaste Flat. När han var två år vägde han runt 30 kg, var kal på nosen och hade töntigt korthårig svans. Han släpade runt sin dåvarande matte i stypkedja 45 minuter om dagen och var enligt utsago foderallergiker och gick inte att ha lös.

Hunden omplacerades med hjälp av uppfödaren. Min bekant som köpte den kollade båda föräldrarnas meriter och MH innan köpet.

Ett halvår senare köpte jag honom av min bekant (jag hade kännt honom sen hon köpte honom) och han hade då gått upp några kilo, käkade billigt foder från Lidl, hade hår på både nos och övriga kroppen. Han drog inte i kopplet längre och kom på inkallning.

Han går att släpa med överallt, han gjorde ett (i mina ögon) fantastiskt MH (trots att jag trodde att han var i spökåldern) och han älskar att göra det mesta. Första gången på buss och tåg har gått fantastiskt. Vi tävlar lydnad och han visar stor talang, vilket jag tror beror på att han är så himla intelligent.

Vissa saker har jag inte lyckats träna bort; han är fortfarande störningskänslig och kan, om jag slarvar (tappar koncentrationen), springa fram till andra hundar, men det händer väldigt, väldigt sällan.

Ett väldigt bra köp för mig! Jag fick en kanonhund!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 787
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 114
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Här kommer en lite allmän fundering. Ni som har FL, hur var dom när dom var unga? Lugna.. eller fullkomligt hyperaktiva? Jag har...
Svar
19
· Visningar
1 574
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 284
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar