Första hoppningen

J

Jossie

Jag rider en femåring just nu som har löshoppats en del men inte när jag hade henne.
Nu är jag jätte sugen på att börja hoppa med henne, men hur går jag till väga? Vilken höjd börjar jag med och hur många hinder etc. Om jag rider bommar, vad ska avståndet vara, hon är 150 cm i mankhöjd?!:confused:

Sv: Första hoppningen

Som du säger själv, börja med att trava bommar. Avstånd är jag dålig på, brukar alltid ta lite som det ser bra ut, man märker ju vad som passar hästen o inte.. Sen kan du ju börja höja travbommarna. När det fungerar problemfritt så kan du sätta upp något litet hinder, kanske 50 cm, och hoppa några gånger. Ta det bara lungt o hppa inte för ofta!

Håller med Tussilago, börja med bommar och bara höj upp. Gör ingen stor grej av det utan låt det bara flyta på och låt hästen göra jobbet.
Avståndet är ju helt upp till varje häst och dess steglängd. Prova dig fram, studera henne när du tex longerar, tömkör eller så. Då ser du på ett ungefär hur långt det ska vara emellan.

Lycka till!

Japp, jag håller också med! Jag brukar ha på min häst (som är 162 men inte har nån speciellt lång trav) 4 fot (med storlek 38 på skorna), det är ett perfekt avstånd för min pålle iaf.

Börja med mycket bommar och låga räcken.
Kryss hoppar man aldrig med ungähstar och hästar som inte hoppat förut,eftersom att hästarna ser inte att det är kryss utan tror att det är ett räcke. Då hoppar hästarna onödigt högt.

Så låga räcken och mycket bommar skulle jag börja med.
Senare kan man ju börja hoppa lättare serier osv.

börja men att rida bommar-i alla gångarter..

när det funkar felfritt han du lägga upp det till små hinder..
börja Inte för högt och stressa INTE!

travavståndet på cavaletti är olika-beroende på hur stort steg hästen har och om man vill rida med långa steg el korta..
men minst 1 m ska det vara mellan bommarna. sedan kan du länga/korta det beroende på hur långt steg du vill ha,det tycker jag är en mkt bra övning då hästen lär sig "kordinations sysstemet" och hålla reda på sina fötter;)

sedan om du vill galoppera över bommar ska avståndet vara ca 3-3,5 m mellan varje bom-men även här-du kan korta/länga avståndet boreonde på hur lång/kort galopp du vill ha.

öva gärna sedan med att rida cavaletti/galoppera bommar på en volt..detta är en skitbra övning för hästar-spc unghästar under utbildning...

du kan börja med att att ha endast EN calaletti-serie på en volt,(börja med 2 bommar,sedan 3 , 4 och sedan 4+)sedan när hästen är lite mer utbildad kan du sedan ha 2 st serier (mittemot varandra på volten)

samma i galopp-ha EN bom på vardera sidan av volten som du galopperar över,när hästen är mer utbildad/van kan du har en bom på varje sida av volten..hoppas du förstår var jag menar med det..? (alltså att det blir 4 st bommar till slut)

Tycker dessutom att bör kika in på Hippson.se (tror att det är det..?) dom har JÄTTE bra övningar,som du lär ha mkt nytta av..men tänk på att inte ta för svåra upgifter för hästen ännu..lär den först ocgh främst tekniken innan du övergår till ngt mer avancerat.

Lycka till

Senast ändrad:

Tack så mycket för hjälpen. Att stressa under utbildning har aldrig varit våran grej :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 467
Senast: ako
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 114
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 278
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 109
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V