första hjälpen..? :s

S

SmileForTheWorld

jag undrar om ni kan ge mej lite första hjälpen tips, eller beskriv något tilfälle där du har vart tvungen att använda första hjälpen grejjor :p vet hur man ska göra med mindre skador, men har aldrig råkat ut för stora.
det skulle va schysst :D

Sv: första hjälpen..? :s

vet inte vad som räknas till svåra skador men har iaf fått ringt efter ambulans när en kompis ramalde av i skogen. Vet inte om jag använde första hjälpen så mkt, är det en ridskada så ska man ju inte flytta på dom eller ta av hjälmen eller nått. Hon var vid medvetande det enda vi skaulle göra avr att lägga på henne något så hon inte blev kall. Kan ju säga att det inte var så lätt att beskriva vart man är när man är i stor skog utan namn :grin:

Min väninna fick sitt ben avsparkat under ett otrevligt hästslagsmål som uppstod under en ridtur. Brottet var väldigt fult, av på flera ställen.

Första hjälpen i det läget var att snabbt få av stöveln innan benet svullnade för mkt och sedan försöka spjälka benet så gott det gick för att undvika att brottytorna "gnagde" mot varanadra och skapade (mer) bensplitter inuti benet. Sedan fick jag placera henne så att benet låg i högläge och hålla henne varm (chock) tills ambulansen kom.

Ont som tusan hade hon, men det var inte mkt jag kunde göra för att underlätta den biten annat än att föröka babbla på oavbrutet och kräva svar av henne på allsköns konstiga frågor. Allt för att hålla hennes tankar på annat än benet...

Som tur var så fick hon snabbt hjälp och idag efter ett antal operationer så är hon fullt återställd :)

Stora blödningar ska man stoppa genom att lägga någon form av kompress och sen stoppa blodflödet. En häst som stod på mitt stall förut fick ett otroligt fult sår på ena bakbenet under en ridtur i skogen. Ryttaren tog av sig ridstrumpan, stoppade in i såret och drog upp en av benlindorna från ett annat ben. Det dög bra tills veterinären kom.

När det gäller personer är det samma sak där; lägg någonting (kompresser) på såret och bandagera om. Var inte rädd att dra för hårt eftersom det primära är att stoppa blödningen.

Man ska aldrig heller flytta på personer som ramlat av eftersom det kan förvärra eventuella skador. Enda gången man ska flytta på skadade personer är om det kan medföra större skada för personen att ligga kvar på stället, tex en väg.

Min mamma (som själv är läkare :D) har tutat i mig ABC:

Airways: se till att personen kan andras.
Breathing: se till att personen andas (annars HLR)
Circulation: stoppa blödningar

Sen ska man också försöka hålla skadade personer varma eftersom man kan börja frysa väldigt mycket om man hamnar i chock.

Någon som du misstänker hamnat i chock (beter sig inte alls normalt) och har skadat sig ska du inte ge någonting att dricka eller äta heller. Vänta bara på sjukvårdarna och följ deras instruktioner.

Det blev lite rörigt, men jag har vakat hela natten och är rätt trött. Hoppas du förstod det mesta i alla fall :D

Om du vill lära dig mer hur man gör praktiskt så kan det vara en bra ide att gå en första hjälpen-kurs. Eller HLR kurs.

Röda korset brukar hålla såna kurser. Jag har själv gått på några HLR och luftstopp, och livräddningskurser genom jobbet och känner att jag har rätt bra koll rent praktiskt, men jag tvivlar på att jag skulle kunna hantera en verklig situation på ett bra sätt.

Hör med Röda korset om de ska hålla några kurser snart, det är verkligen jättebra att kunna. Kolla på röda korsets hemsida där kan du hitta massa bra info om kurser nära dig. Kostar inte mycket.

Sen det viktigaste som man aldrig tänker på. Våran lärare i HLR gick in lite på första hjälpen och frågade vad det första man ska göra är. Hon sa att hon nästan aldrig fick rätt svar på den frågan.
Svaret är iaf att varna andra. Om du till exampel kommer fram till en trafikolycka så ska du inte börja med att gå fram och kolla om någon är skadad eller ringa 112. UTAN DET FÖRSTA DU SKA GÖRA ÄR ATT VARNA ANDRA, så att det inte blir fler skadade om det skulle komma en bil som inte ser olyckan och kör på dig eller de skadade. Man måste först och främst se till så att skadan inte blir värre och det gör man genom att varna andra. Sen gör man allt det andra.

Wysiwyg: Jag har lärt mig Andning, Blödning, Cirkulation"nånting" (tidigare chock, kommer aldrig ihåg vad det nya namnet är)

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
571
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 767
Senast: Sezziyanen
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama