Sv: första hjälpen..? :s
Stora blödningar ska man stoppa genom att lägga någon form av kompress och sen stoppa blodflödet. En häst som stod på mitt stall förut fick ett otroligt fult sår på ena bakbenet under en ridtur i skogen. Ryttaren tog av sig ridstrumpan, stoppade in i såret och drog upp en av benlindorna från ett annat ben. Det dög bra tills veterinären kom.
När det gäller personer är det samma sak där; lägg någonting (kompresser) på såret och bandagera om. Var inte rädd att dra för hårt eftersom det primära är att stoppa blödningen.
Man ska aldrig heller flytta på personer som ramlat av eftersom det kan förvärra eventuella skador. Enda gången man ska flytta på skadade personer är om det kan medföra större skada för personen att ligga kvar på stället, tex en väg.
Min mamma (som själv är läkare
) har tutat i mig ABC:
Airways: se till att personen kan andras.
Breathing: se till att personen andas (annars HLR)
Circulation: stoppa blödningar
Sen ska man också försöka hålla skadade personer varma eftersom man kan börja frysa väldigt mycket om man hamnar i chock.
Någon som du misstänker hamnat i chock (beter sig inte alls normalt) och har skadat sig ska du inte ge någonting att dricka eller äta heller. Vänta bara på sjukvårdarna och följ deras instruktioner.
Det blev lite rörigt, men jag har vakat hela natten och är rätt trött. Hoppas du förstod det mesta i alla fall