Första hjälpen för svullen sena?

S

Sirisiri

Efter ridturen igår blev (vet inte vad dom där senorna heter... :o) ena frambenet nedanför knät helt jämntjockt. Hur skulle ni göra i första hand? Jag sa åt medryttaren att kyla med vatten och sedan lägga på ett bandage och ställa in hästen över natten. Och sedan be ägaren ringa veterinären om det inte blir bättre till nästa dag.

Gjorde jag rätt? Det kan vara bra att få höra hur andra skulle ha gjort om det skulle drabba ens egen häst en vacker dag.

Jag hade gjort samma sak, kyla med vatten och sedan lägga ett omslag, gärna kallt och ställa in hästen över natten!

Hoppas pållen blir bättre...

Helst ger jag inte råd angående andras hästar, så det känns skönt att jag inte gjort helt fel... Nu fick hästen gå ut i hagen iallafall, men jag har ju gjort vad jag kunnat.

kyla benen

Skulle vilja veta mer om hur ni kyler benen. Spolar ni kallt vatten bara efter tex en ansträngande ridtur? Hur länge?
När ni lägger kylande omslag hur gör ni då? Vad använder ni? Det finns kyldamasker att köpa i hööks någon som vet hur dessa är och om man bara använder dem vid skada eller helt okej även efter ansträngande träning?

Re: kyla benen

Kyla ben med vatten måste man göra i ca 20 min om det ska ha någon verkan, har jag hört. Kylande omslag har jag inte riktigt förstått hur man kan få till... Jag köpte kyldamasken från Hööks förut, men den var svår att få dit ordentligt (man kanske får linda ovanpå) och blev fort varm på ytan. Gillade inte den. Men jag har 25 min resväg mellan frys och stall. Lägg sedan till ca 10 min innan kyldamasken är på plats. Då är den nästan halvtinad... :(

Jag kyler inte benen efter ansträngande ridtur...om den inte avrit VÄLDIGT ansträngande...lägger hellre kyllera eller linement isf. Kyler oftast bara med vatten vid skada. Kyler 20-30 minuter isf. Brukar linda benet med pad och fleecelinda och sen sätter jag slangen innanför lindan längst upp, under knät, sen får hon stå med slangen där...
Ska jag sen ha kylande bandage brukar jga låta lindan sitta på etfer jag har kylt med vatten.

Har inte provat kyldamasker men hade tidigare en sån där men kyler vin med...en tyg påse med kardborreband på, den passade perfekt runt skenbenet på hästen.

Gillar inte heller att ge råd om någon annans häst egentligen men så gör iaf jag! Sen om man vill göra likadant...FINE!

Eko har en jättebra kylgelé (som jag brukar använda på mig själv). Jättebra, först kyler den (ORDENTLIGT) och därefter värmande.

Annars är det vatten som gäller. Svårt att få bra.

ang att kyla hästens ben har jag fått lärdom av 2 st vet. att man ska kyla efter varje hästs behov Det får inte bli för kallt ,,(jag kommer inte ihåg vad det heter,han sa nått speciellt)
Helst ska man kyla ca 15 minuter ut och gå eller hage ett tag och sen kyla igen ca 15 minuter.
Efter det ska man ha kyllera eler linement och paddar)bandage.
Och för att hjälpa totte ska man ha bandage på det andra benet också. :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 677
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 163
Senast: cf234k
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar