Sv: Första hästen..
För att vara säker på att du gör ett bra köp kan du ju be om att få ha hästen på lån ett par veckor. Är ju superviktigt att du får en häst som passar just dig, det är ju ändå en kompis som du ska ha många år framöver föhoppningsvis!
Gör en ordentlig veterinärbesikting!
Ta med dig någon kunnig person när du tittar på hästen.
Be att få gå ut och själv hämta hästen i hagen, ingen roligt med en svårfångad häst. Be även att få sadla och tränsa själv!
Se till att du får rida ut i skogen en liten tur ensam. En del hästar blir helknasiga av att bli ridna ute ensam.
Hur är hästen att sko och lasta?
Kolla även upp stallplatsen noga. Jag har bytt stallplats flera ggr pga av att det alltid varit något som inte jag trivts med. Det som är viktigt för mig: Stora hagar med ordentligt staket, minst fyra fodringstillfällen/dag eller fri tillgång på hö, många timmar utevistelse med hästkompisar, bra ridvägar, bra folk i stallet, fin kvalité på foder, ingår foder så måste man få ge så mkt man vill (i mitt första stall skulle man bara få ge 6kg hö till ett stort halvblod :smirk: ).
Det är stor skillnad på att vara medryttare eller rida på ridskola. Att ha häst är som att ha en liten bebis, det tar väldigt mkt tid och kräver mkt energi och tålamod. Det är inte alltid roligt att ha häst. Speciellt på vintern när det är mörkt och kallt och man helst skulle vilja ligga och mysa i soffan. För att inte tala om pengarna. Hade inte jag haft hästen hade jag flyttat hemifrån för längesedan...
Sen beror det självklart på lite hur man har hästen. Jag lägger ner en jäkla massa pengar på träningar/tävlingar, resor, utrustning, massör och sånt som hästen egentligen skulle klara sig utan. Men sådant som stallhyra, veterinär, hovslag, foder osv är ju något alla hästar måste ha. Sen går det ju att komma undan billigare genom att försöka hitta en billig stallplats utanför stan, ring runt och jämför priser innan du köper foder, likanadnt med hovslagare, när du tar ut vet för vaccination så kolla om det inte är fler i stallet som behöver vaccineras, köp begagnad utrustning osv.
Till sist, ta TID på dig, ta inte första bästa häst!!!
Lyca till!!! Att ha egen häst är trots allt helt underbart Att få bestämma allt själv tyckte jag var bland det bästa med att ha egen häst!