Första hästen..

E

elsaa

Vad ska man tänka på när man letar? Men framförallt; Vad ska man tänka på innan man köper den alltså inte papper och sånt utan mer praktiskt. Ni med häst, hur är eran erfarenhet från den första tiden, vad brukar gå fel? Vad är "nytt" om man jämför med ridskola/medryttare m.m. Tacksam för alla svar:)

Sv: Första hästen..

Maten.... Mitt var katastrofalt innan jag började tänka efter, vilket iofs hände relativt snabbt. Jag tror jag gav dem 2 kg hö, OM DAGEN... Fast då fanns det som tur va höstgräs i hagen, annars hade jag väl haft benrangel efter kort tid, men kom snabbt på att det verkade lite lite.

Jag tror det är lite tvärt om egentligen. Som ny hästägare håller man koll på allt och fixar och donar, efter ett tag börjar man slappna av och det är då man missar. Man (läs jag) missar då typ avmaskningar, vaccinationer, köpa mat i tid, glömmer ringa hovis. Sen sitter man på pottkanten och får stressa ihjäl sig för att ro allt i land. :angel:

//E

Det som jag haft problem med är oseriösa hästsäljare, de säker det ena och andra om hästen som i själva verket inte är sant... Kolla upp hästen NOGA innan köp! Många säljare tycker så klart att deras häst är finast osv. men bra hästar växer inte på träd... Det är alltid en fördel att köpa en häst man sett eller vet lite om sedan tidigare, fast jag kanske bara har haft tur som hittat sånna hästar...

Jag har alltid haft kunniga personer runt omkring mig som hjälp mig en massa. Ta med en person som är kunnig och har efterenhet av olika hästar, tex en tränare som du litar på, till provridningen så de kan säga va de tycker om hästen, vilka nackdelar/fördelar hästen har. Ta dig tid att kolla på flera hästar!

Jag hade varken varit skötare eller medryttare på någon häst innan jag skaffade min första, visseligen en foderhäst men det är ju i princip samma ansvar. Även om man haft medryttarehäst o likande så är det ju förståss ett stort kliv. Som hästägare är det ju mycket mer att tänka på. Hästen ska ha rätt skoning, rätt foder, hålla koll på vaccinationer, avmaskning m.m. Det är hela tiden nya saker som dyker upp det kan vara att hästen blir sjuk, får ett sår eller något annat som kan göra att det är bra att ha någon erfaren hästmänniska i närheten.

Vad är det för typ av häst du söker?

Köp inte en unghäst!
Det gjorde jag, och det var onödigt svårt.

Nu har jag köpt mig min andra...unghäst :crazy: :D

Tack för alla svar:) Jo jag har haft både sköthästar och medryttarhästar men just nu har jag fått nog av tokiga hästägare:P och på ridskolan hoppar jag runt bland olika grupper den ena sämre än den andra. I min nuvarande grupp rider en handikappad :confused: tant och innan dess red jag i ridskolans bästa ponnygrupp (säämst).. Och pga detta byte av ridlärare har jag heller ingen sådan att vända mig till. Min mamma är dock ridlärarutbildad och hästvan. Men detta är med ett LÅÅNGT uppehåll och hon är numera i stort sett mest rädd för hästar:P:P Jag är ingen som direkt brukar hänga där jag rider eftersom att dom som gör det är ungefär hälfetn så små som mig:P Vet inte hur jag ska göra för att komma vidare. Jag funderar på att skaffa foderhäst, men jag vet inte om jag klarar det?

Det vore skönt att ha en vuxen kunnig vid sin sida när man provar häst och så att man inte gör några tabbar, dessutom skulle jag vilja tävla och jag har ingen aning om hur men går till väga då? Någon som vet någonstans man kan vända sig? hur gjorde ni för att komma igång?

Vad gäller hästköpet så ska du tänka på det här:

*Vet.bes ALLTID (självklart men ändå)
*Försök hitta en reggad och passad häst, kostar lite att fixa allt sånt.
*Om det är en korsning m okänd stam så ska den vara chippad snart också, det kostar en hel del.

I övrigt så tycker väl jag att det är bra att ha grunutrustningen klar när hästen kommer hem. Ha koll på foderstat och vaccinationer. Se till så du hittar en bra hovslagare.
Ta dej mycket tid med hästen i början så lär ni känna varandra snabbare, rid ut med hästkompisar i början så hästen vänjer sej vid omgivningarna.
Pyssla mycket och försök ha många hästkunniga runt dej som kan hjälpa till.

Det låter som att du kanske inte har koll på vart du ska ha hästen, ett tips är att börja leta (det finns mångat lediga stallplatser än) och åka och kolla på lite olika.
Det ska vara ett stall som du trivs i och som hästen får det bra i. Sedan vilken standard du kräver (ridhus, ridbana, spolspilta m.m.) ökar priset per månad.
hö måste du också veta vart du kan köpa, har du tur kanske stallet har så man kan köpa därifrån, det är ju en enkel lösning.
Kolla upp vad hästen ska stå på för strö och jämför för- och nackdelar. Behöver du köpa strö själv eller ingår det i stallplatsen?

tänk på allt runtomkring. Eftersom du skrev att din mamma har haft mycket med hästar att göra antar jag att hon har en liten hum om vad det kan kosta att ha häst, annars bör ni nog se över det innan.

Vad gäller foderhäst så är det samma sak som att ha egen häst med enda skillnad att du inte äger (har betalat) hästen, och enligt era överenskommelser antagligen kommer lämna tillbaka hästen någon gång. Eller köpa den.

Tillägger:

Vad gäller utrustning så varierar det på vad för häst du ska ha men det här är ganska basic:
*2 grimmor, alltid bra med en reserv
*Ett par grimskaft
*Flyveil/flughuva om det är mycket flugor/knott om sommarn
*Sadel som passar!!! (Sök sadeltrådar på buke och du blir gråhårig på allt man ska tänka på ;) )
*Sadelgjord, stigläder, stigbyglar, minst 2 vojlockar/schabrak
*Träns - bett - tyglar
*Skydd (Senskydd/strykkappor/lindor)
*Svett-täcke (fleece, ylle...)
*2 regntäcken att byta mellan
*Beroende på hur varmt det är om vintern hos dej, 1-2 vintertäcken
*Har du inte tillgång till ridhus eller rider ut mcyket rekomenderar jag ett ridtäcke
*Första hjälpen låda
*Ryktgrejer

Och myyyycket mer, men det samlar man på sig med tiden :)

Hm fundrea på att byta ridskola så att du kanske hamnar i en grupp som passar dig?

Seddan när man är ute å provrider hästar så är det alltid bra att ha någon med sig som kollar upp om hästen passar dig.
KÖP INTE EN GAMMAL RIDSKOLE HÄST som första häst, oftast kräver dom en hel del innan dom blir bra, för dom går å fuskar väldigt mycket, kan alla knepp å knåp å är vissa är vana vid att få springa in å ut själva vilket ledder till att det är ett helvete att fånga dom i hagen första halvåret (vilket ju för sig inte spelar någon roll om man ställer upp sig på ett ställe med mindre hagar). Detta gjorde jag :D Hon är juförsig en skitbra häst nu, 2 år senare hm.
Å som första hästägare gör inte som jag för jag har lyckats köpa in så mycket skit åt min häst som egentligen inte behövs men som jag utav någon konstig anledning fortfarande tror att det behövs :angel:
Kom ihåg vaccinationer, hovlsagare, mat är ju viktigaste för att hästen ska kunna funka. Kiropraktor kan oxå vara bra i vissa fall, ser mindre fel och om hästen ändar om sina musskler efter ägar bytet så man vet om man kanske behöver byta sadel. Sadelutrpovare oxå bra efter ett par tre månader. Om inte på en gång om gamla sadeln inte passar eller sadeln inte följer med.

Förutom vet. besiktining vid köp, hästpass osv som andra redan nämnt:

Köp en läromästare som är trygg och välutbildad inom dressyr och som är ärlig på hinder. Se till att du får hjälp med foder och lär dig lite om det för det brukar vara det man inte "fattar alls" i början om man inte varit med och lärt sig innan. Stå gärna i ett stall med annat kunnigt folk så man kan fråga och lära sig av andra.
Försök hitta en tränare som du kan rida för i början, iaf någon gång i veckan så du kommer på hästen och kan rida den bra.

Jag håller med om att det är bekvämt att köpa en häst där alla "nya" papper (pass, chipmärkningmm) är färdigt, men om det är så väldigt dyrt att chipmärka vet jag inte om jagg vill hålla med om, under 300 betalade jag för att få min chippad!

Så om allt annat stämmer, papperna är under kontroll, hästen är vet.bes och ni trivs ihop så hade jag inte låtit det hindra mig att den inte är chippad!

/Tina

För att vara säker på att du gör ett bra köp kan du ju be om att få ha hästen på lån ett par veckor. Är ju superviktigt att du får en häst som passar just dig, det är ju ändå en kompis som du ska ha många år framöver föhoppningsvis! :)

Gör en ordentlig veterinärbesikting!

Ta med dig någon kunnig person när du tittar på hästen.

Be att få gå ut och själv hämta hästen i hagen, ingen roligt med en svårfångad häst. Be även att få sadla och tränsa själv!

Se till att du får rida ut i skogen en liten tur ensam. En del hästar blir helknasiga av att bli ridna ute ensam.

Hur är hästen att sko och lasta?

Kolla även upp stallplatsen noga. Jag har bytt stallplats flera ggr pga av att det alltid varit något som inte jag trivts med. Det som är viktigt för mig: Stora hagar med ordentligt staket, minst fyra fodringstillfällen/dag eller fri tillgång på hö, många timmar utevistelse med hästkompisar, bra ridvägar, bra folk i stallet, fin kvalité på foder, ingår foder så måste man få ge så mkt man vill (i mitt första stall skulle man bara få ge 6kg hö till ett stort halvblod :smirk: ).

Det är stor skillnad på att vara medryttare eller rida på ridskola. Att ha häst är som att ha en liten bebis, det tar väldigt mkt tid och kräver mkt energi och tålamod. Det är inte alltid roligt att ha häst. Speciellt på vintern när det är mörkt och kallt och man helst skulle vilja ligga och mysa i soffan. För att inte tala om pengarna. Hade inte jag haft hästen hade jag flyttat hemifrån för längesedan... :crazy: Sen beror det självklart på lite hur man har hästen. Jag lägger ner en jäkla massa pengar på träningar/tävlingar, resor, utrustning, massör och sånt som hästen egentligen skulle klara sig utan. Men sådant som stallhyra, veterinär, hovslag, foder osv är ju något alla hästar måste ha. Sen går det ju att komma undan billigare genom att försöka hitta en billig stallplats utanför stan, ring runt och jämför priser innan du köper foder, likanadnt med hovslagare, när du tar ut vet för vaccination så kolla om det inte är fler i stallet som behöver vaccineras, köp begagnad utrustning osv.

Till sist, ta TID på dig, ta inte första bästa häst!!!

Lyca till!!! Att ha egen häst är trots allt helt underbart Att få bestämma allt själv tyckte jag var bland det bästa med att ha egen häst! :)

Skrev fel, ska inte stå 2en hel del", utan det kostar en del att chipmärka, men visst, det är knappast några stora summor för själva chippet, men utkörskostnaden (om man inte gör det i samband med något annat) gör att priset ökar.

Men du har så rätt, chippet kostar inte mer än några 100-lappar.

Jag personligen skulle aldrig lämna iväg min häst på prov, det är alldeles för riskabelt! Däremot skulle eventuell köpare gärna få komma och provrida och umgås rent allmänt med hästen så mycket som den känner att den behöver!

/Tina

Jag har ju hållt på med hästar hela livet..

men blev ändå "ny" när jag flyttade till Sverige efter att ha hållt häst i helt annat klimat o bete bla.

Det första jag skulle priotiera är att ge hästen ordentligt med hö/helst fri tillgång...
utlagt i duttar här o var, så de rör sig, samt höt blir inte nedtrampatTänk på vatten!

ordentliga hagar så de kan röra sig fritt samt komma undan ngn som är högre i rang.

missa inte hovslagarn!Skriv upp i almanacka, särskilt för häst!
Viktigt!

Bra med rymliga sommarbeten.

samt:håll koll på "läget", hur hästen mår, vad som kan göras bättre, och hur!

Glöm inte vaccin!

Att ha häst är ett ständigt utvecklande, man lär sig hela livet!/Tolly

Vid köp av häst...

Anlita ngn som "tänker" som dig och som du litar på vet vad som skulle passa dig.

Veterinärbesiktning...

träffa hästen under ngn veckas tid.
eller två, om det går.

Se hur han beter sig vid sadling etc när han hanteras av ägaren...
lyfta fötterna o banka på dem(hovslageri)...

Och sen av dig...när ni träffats en stund(de flesta hästar vill känna in den som ska hantera), led till o från hage osv osv.

Tänk efter vilka situtationer ni kommer hamna i när du har eget ansvar...

Men glöm inte!
De flesta hästar reagerar vid flytt(de är ju inga maskiner), kan bli både arga och "elaka", och försöka se efter vem som ska "bestämma" i den nya "flocken"...

Ta hellre små steg än för stora...
Leda till o från hagen räcker gott en tid..
sedan börja rida när hästen bott in sig...kan ta ngr veckor...

borsta, rykta, lyft på fötterna....

Du kommer märka när det är dags för nästa steg...

För det första så sätt dig ner och tänk igenom vad du vill göra med din kommande häst. Saker som:
- tävling? Vilka grenar i så fall?
- avel? Köp ingen valack.
- bara ridning eller kanske körning också? Leta efter en inkörd häst.
När du verkligen vet vad du vill med din kommande häst så kommer nästa bit. Det är kanske den svåraste.
Hur mycket har du råd att betala för hästen? Tänk efter noga och börja inte leta efter häst i en prisklass som du inte har råd med. Räkna inte heller med att få ha hästen på prov. Många verkligt seriösa säljare vill inte riskera att hästen skadas under en prövotid och lämnar inte ut någon häst på det viset. Möjligtvis kan det förekomma öppet köp med möjlighet att lämna tillbaka hästen om den är i samma skick som när den köptes.
Hur mycket har du redan och hur mycket tillbehör behöver du köpa? Detta kan ju påverka hur mycket som du kan betala för hästen. Det är inte billigt att köpa en bra sadel till exempel. Vet en här på Buke som fick betala mer för sadeln än för hästen och då var det ändå ingen direkt billig häst.

Så kort sagt tänk efter före köpet.

Jag gjorde något så dumt en häst innan jag var redo för det :smirk:
Vi spenderade flera månader med följande senario: Jag gav honom travskänkel efter några meter försökte jag få honom att skrittta men han bara travade på rakt fram....

Ouppfostrad?? NÄ, korkad ryttare! Här är en bild på hur jag såg ut när jag försökte bromsa honom! BROMS!
Jag säger bara HERRE GUD :eek: Hur f*n skulle det fungera att bromsa på det sättet :o Visst det kanske fungerade på halvdöda ridskolehästar men inte på 20-åriga varmblod :D

Visst nu på efterhand som han var en otroligt underbar häst och han lärde mig mycket men i grund och botten var jag inte redo för en häst :crazy: I alla fall inte för en häst som Johan... Men så när vi väl lärde känna varandra så gick det bra... Här är en bild som är tagen 8 månader senare...
Dressyr

Han lärde mig jätte mycket men det tog flera månader innan det slutade gå bakåt och började gå framåt... Då blev han OTROLIG!! Men jag vet att vi hade sluppit alla missförstånd om jag varit en bättre ryttare :crazy:

Så mitt tips till alla som ska köpa häst för första gången är:
Är du redo för en egen häst??
Om du inte är så duktig köp då en häst som accepterar lite misstag och inte utnyttjar det!!

Ni var mycket mycket snyggare på dressyr bilden är på broms bilden ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
852
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 877
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024