Oj, jag tror jag gjort ALLA misstag...
Jag föddes in i hästeriet, men det betyder inte per automatik att man lär sig RÄTT saker
Så de misstag jag hunnit klara av (jag är inte felfri än, jag jobbar på det *s*)
* Ingen aning ang foderstat. Har iofs alltid gett ordentligt med hö, men oanalyserat. och så kraftfoder efter eget tycke. Blev de för smala fick de iofs groov eller annat så jag var ju "åt rätt håll" men det var ganska nattsvart ändå
*Vaccinerade inte (de träffade ju inga andra hästar). Glömde bort den lilal detaljen att de inte behövde träffa andra hästar för att få stelkramp.
*Valde sadel efter vad jag JAG tyckte var skönt och att den låg hyfsat på hästen (dvs inte 1 dm ovanför, men det var också allt).
* Köpte skarpare bett istället för att utbilda hästen. Minns hur FRÄLST jag var när pessoat kom, hästen blev så lugn och fin och gick i form (ehh..krökte på nacken snarare).
*"Flängred" . Slarvad emed uppvärmning, slarvade med nervarvning, slarvade med underlaget.
*Slängde ut genomsvettig häst i hagen vintertid, eller la på ett täcke och lät det vara tills häct och täcke var torr (så det var våtvärmande omslag mestadels av tiden).
* Skyllde på och bannade hästen såfort det inte gick som jag ville. Oavsett om hästen VAR vrång eller jag sa till på fel sätt. Det var hästen som var dum oavsett, jag var superexpert och jääättebra på att rida (*harkel*)
*Avmaskade 2 ggr/år (Vilket i realiteten inte var fel, vi hade parasitfria beten. Fast det var ju inte pga av några parasitfria beten det avmaskades så utan jag trodde inte men behövde mer så det var bara TUR att vi hade helt parasitfria beten)
*Funderade aldrig över om prostester var pga smärta eller ej, de var ju dumheter såklart..
Tja, det var nog det jag utsatte första ponnyerna (hade dem samtidigt) för. Det mesta lärde jag mig av min far, som än idag fnyser åt foderanalyser, uträknad foderstat, täcken, framskrittning, avskrittning och avmaskning och vaccination. Han har minsann "haft hästar i 30 år" så han kan.
Sen, med facit på hand så klarade ponnyerna sig finfint. Den första blev 33, den andra 28. Men det är ju enbart att tillskriva tur och antagligen det faktum att de faktiskt levde rätt bra såtillvida att de hade lång utevistelse (de flesta år gick de på lösdrift helt), att det INTE daltades med täcken och grejer, att de fick rejält med grovfoder av bra hygienisk kvalitet (dock oanalyserat) och hade bra stallmiljö. Och stooora ytor att röra sig på. Och det slarvades ALDRIG någonsin med hovvården. Det var skoning var åttonde vecka utan undantag.
Sen så är det ju så att ponnyer är härdiga små saker för det mesta, eller iaf de födda på 60 talet var/är det. Dagens halvblod eller dagens ponnyer skulle nog ha svårare att klara det. Men jag vet inte jag, allt det där är KLASSISKA misstag, och de flesta "ponnyungar" har gjort rätt många av de där, och ponnyrackarna HÖLL. Sen när man följer regelböckernas regelböcker DÅ går hästskrällena sönder
Fast skulle jag kört samma approach med valacken jag har nu hade både han och jag varit död vid det här laget