Första gången

älgen

Trådstartare
Har en märr på 15 år som aldrig har fölat. Skulle vilja betäcka henne, men min omgigvning tycker hon är för gammal? :confused:
Är hon verkligen det? Jag kan inte se att hon skulle vara för gammal. Jobbade på stuteri i tre år och har själv haft märrar som fölat en bra bit längre upp i åldrarna. tydligen skulle det vara "farligt" för att hon aldrig fölat tidigare...vad tror ni?

Förutsatt att hon är frisk så kan i alla fall inte jag se några hinder i att betäcka en 15-åring. Det finns ston som är äldre än så när de får sina första föl och klarar det utmärkt. Blir hon bara dräktig så... ;)

Lite så resonerar jag också. De brukar ju inte ta sig om det inte är bra...
Hon är lite halt (tillfälligt) annars är hon fullt frisk!

Mitt sto är 14 år och ska betäckas för första gången i år. Jag har pratat med veterinär, hingsthållare och seminstation, och alla tyckte att det skulle funka. Dom rekommenderade dock naturlig betäckning eller transportsperma, alltså inget fryst.

Till mig sa dom att fram till 16 år ska det inte vara några problem, så lycka till med ditt sto!

Hon är inte för gammal så länge hon är frisk och pigg. Om hon mot förmodan skulle vara för gammal, så blir hon inte dräktig. Jag vet flera ston som fölat första gången vid senare ålder och inte haft några som helst problem.
Själva har vi en som är 25 år som ska föla om en månad. Visserligen har hon haft föl nästan varje år sedan hon var 11 år. :) Så länge hon är pigg, frisk och blir dräktig så får hon gå i avel.

Lycka till!

Betäckte mitt Robin Z sto som 15 åring, allt gick klockrent! Hon fick ett fint hingstföl förra året och kommer att föla här i Juni igen..
Hon blev en jätte bra mamma! ;)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
451
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur