första gången på en westernhäst

Sparky

Trådstartare
hej
vad ska man tänka på om man som ryttare (engelsk) ska rida en westernhäst? man rider väl inte lätt i en westernsadel? hur fattar man trav och galopp, avsaktning, samma skänkelhjälper eller helt andra?:confused:

Sv: första gången på en westernhäst

Det är nog bättre om du frågar dens häst som du ska rida. Oftast använda olika ljudsignaler för de olika gångarterna. Men även hjälp med sits o ben.

Jag rider ofta lätt i westernsadel, särskilt på unghästar eller när jag rider ut. Det finns ingen regel som säger att man inte får rida lätt i en westernsadel, utom när man tävlar. Men som sidekick säger så är det alltid bäst att fråga ägaren/ tränaren av hästen hur den är riden och vilka signaler dom har lärt hästen. Enkelt förklarat är det oftast ljudsignaler man använder för att be hästen om olika gångarter, och i galoppfattningen är det ytterbenet som ber om rätt galopp. Resten bör du nog fråga om för det finns så många olika varianter på träning.

Senast ändrad av en moderator:

hej
vad ska man tänka på om man som ryttare (engelsk) ska rida en westernhäst? man rider väl inte lätt i en westernsadel? hur fattar man trav och galopp, avsaktning, samma skänkelhjälper eller helt andra?:confused:

Om du aldrig ridit western och hästen är utbildad i det så tycker jag du ska rida för tränare (westerntränare då såklart) de första gångerna så inte hästen blir förvirrad när du inte vet hur du ska göra.

hej

När jag är och rider på en tränares häst ibland så får jag rida lätt om jag vill, men jag tycker det är bekvämare att sitta ned i sadeln.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 325
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
744
Senast: Elo
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
451
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025