Första gången o massa frågor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snusisgirl
  • Startdatum Startdatum
S

snusisgirl

Hej! Mitt sto ska ha föl för första gången. Hon blir 5 år i Juni. Den 3 April har det gått 11 månader. Nu börjar verkligen 1000 frågor dyka upp. Har pratat med några men alla säger olika. Min kompis tex börjar vaka 2 veckor innan beräknad fölning o gör det 1 gång i timmen. Hur brukar först fölerskor klara det? Brukar de gå över tiden eller gå kortare tid?? Kan man kolla hur mamman e vid fölning eller de brukar inte "ta efter" det. Man börjar märka på henne att hon är mkt tröttare nu. Ute o tömkör henne i skritt 2-3 dagar i veckan för hon älskar verkligen att jobba:) Hennes uppfödare säger att de brukar klara det själv o d gör de säkert men om inte?? Skulle bli så glad om ni skulle vilja svara på de vanligaste frågorna:)
Mvh Anna

Sv: Första gången o massa frågor

Förstföderskor är alltid lite knepiga, men mina har oftast fölat lite tidigare än beräknat. En del har inte fyllt i juvren alls innan fölning. Är dom unga och välmusklade "tappar" dom inte heller magen som dom äldre stona gör i slutet, så de där "säkra" tecknen är inte alltid att lita på. Att gå upp varje timma är nog att ta i tycker jag. Men känn på ditt sto när du tar in henne på kvällen om hon är varmare än vanligt, en del kastar i sig mat innan värkarbetet satt igång på allvar. Har det kommit längre vill dom inte ha mat alls. En del går runt, runt. Börja håll kollen på henne när det är 14 dagar kvar och notera hennes beteende. Om du är orolig kan du försöka låna eller hyra en fölvakt du spänner runt magen på henne. Den larmar på din telefon när det är dags.
Troligtvis kommer hon att lura dig och du missar allt i alla fall, har varit med om ston som hunnit föla under tiden jag varit i affären och handlat.
Lycka till!

Räknade och det är ca 10 veckor kvar till beräknad fölning. Märker på henne att hon börjar bli lite påverkad. Trött o tung. Kanske e säkrast att försöka hyra en fölvakt. Vart får man tag i en sådan o vad brukar det kosta? Hur tidigt än beräknat brukar/kan de föla?? Hon är som sagt riktigt tjock nu:) Inte väldigt musklad då hon inte är så mkt riden pga att hon växt mkt.

Jag vet faktiskt inte något ställe som hyr ut fölvakter, men du kan ju höra runt här på Buke..
Skall man köpa kostar dom bort mot 8-9000:- för en som larmar på din telefon.
Jag har inte haft ston som fölat mer är 14 dagar före, men jag har haft ston som varit dräktiga i 12 månader, så man kan aldrig veta...

Mitt sto fölade första gången på dygn 350 och andra gången på dygn 334.
Jag fick vara med båda gångerna:)

Håll koll på juvret, det blir mer fyllt än vad man trodde var möjligt;) Bäckenbanden börjar släppa ungefär en månad innan fölning och kommer att vara degiga ända ner mot bakbenen. Mjölka om du kan för att kolla färgen på mjölken, lättmjölk brukar betyda att det är ett tag kvar. Mitt sto hade en vaxpropp tre dagar innan hon fölade första gången men sen försvann den. Andra gången läckte hon istället mjölk i en vecka.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 575
Senast: ildiko
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
449
Senast: KesoNeso
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka