Första gången m häst på bete

H

Himitsu

Jag är fodervärd och det är alltså första gången jag har helt ansvar för en häst som dessutom går ute dygnet runt.

Hur brukar ni göra? Åka ut o kolla/rida varje dag? Ge fodertillskott?

Han har myggluva och jag undrar om jag borde ta av den nu när det regnar en massa så att han inte får skav? Kan jag rida fast han är alldeles genomblöt? Eller ska jag torka honom först, och i så fall, hur? :confused:

Tacksam för svar!

Sv: Första gången m häst på bete

Jag vill att NÅGON ser till hästen varje dag, men ibland gör en annan hästägare det.

Flughuva är bra, men ta av den om hästen får skav. Till dess kan den ha den på.

Jag ger inget extra tillskott förutom saltsten, men detta beror mycket på hur näringsrikt bete du har, och hur lättfödd hästen är. Kolla hur betet ser ut och hästens hull och energi.

Jag anser att NÅN ska se till hästarna varje dag, om det finns flera hästägare på ditt bete kan ni ju höras av sinsemellan och ev göra nåt schema.

Fri tillgång på friskt vatten, en saltsten och gärna en mineralbalja.
Jag har alltid tidigare gjort så att jag har gett hästen betfor och nån näve kraft efter ridning -mest som belöning.

Mina nuvarande ston får kraftfoder 1gång/dag, den ena är svår som attan att hålla i hull trots monster bete, en går med föl vid sidan och den tredje får på penicillin som hon får i maten.
Den sistnämnda kommer klara sig på betet sen när hn inte går på penicillin men de andra två ska fortsätta få.

Ang luvan så kan du lämna den på om vädret är växlande, regnar det massor och inte slutar så ta av den.
Jag brukar rida mina fastän de är blöta men jag tar en handduk och gnuggar lite där utrustningen sitter, framför allt tränset och sadel gjorden..

Mina hästar går ju runt husknuten, ca 15 meter från ytterdörren, så jag har koll dygnet runt. Ingår det i beteshyran att någon kollar och visiterar hästen är du ju inte tvungen att åka dit varje dag, men jag hade gjort det oavsett efterssom jag är en hönsmamma:angel:.

Ridning beror ju helt på hur tränad hästen är och vad du har för mål med ridningen. Vill du kunna rida dressyr och hoppa, åka på träning och ev. tävling är det viktigt att hästen hålls igång kontinuerligt för att bibehålla konditionen. Annars får du anpassa ridningen till hur ofta hästen rids.

Själv använder jag inga insektsskydd på någon av hästarna och de klarar sig utmärkt utan, sprayar bara på flugspray innan ridning. Inga skav och inget som är ivägen. Om hästen är genomblöt när du är där kanske du kan anpassa träningen och longera, tömköra eller bara jobba vid hand?

Lycka till med foderhästen!

jag har oxå hagen nästan intill husknuten men tar dagligen om inte flera gånger om dagen en promenad till hagen bara för att checka så allt är okej eller för en pratstund :D:D

med tanke på att vi bor ganska nordligt :angel: så visst finnd det beta men jag ger mina hästar kraft foder en gång per dag och rider eller tar en promenad med hästarna

stryck på något av dessa underbara insekts medel så slipper du myggluvan

sedan tycker jag att ett regntäcke kan vara värt att slänga på när det regnar och ta bort in och torka om du har nära till betet vill säga och kan ha koll så hästen inte fasnar i täcket eller andra hästmarodörer finns tillgängliga

bara en liten notering, det är LAG på att de måste ses till mins en gång/dag....

Är det? Då är jag laglydig, för jag åker varenda dag om jag inte har magsjuka. Oavsett om jag rider eller inte och det finns 10 pers som kan titta till.

Tack för alla snälla hästmänniskor svar därute!

Jo, det finns ju folk ute varje dag, så det är alltid någon som tittar till honom :)
Det är ju just det som är problemet - att jag inte bor nära och tillfälligtvis har hemska jobbtider :(

Jag tycker nog att de flesta hästar behöver ha mineraltillskott på bete. Det ger jag alltid mina, känns soom om man inte vet vad gräset innehåller. Om hästen jobbas mkt svettig kan det behövas extra salttillskott oxå. De får ofta inte i sig tillräckligt genom att bara slicka på saltsten.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka