Första gången i ridhus

fruxolisa

Trådstartare
Ligger tråden fel så flytta den!

Men nu till mitt problem:

På våran klubb har vi inget ridhus men det finns ett man kan hyra inte långt där ifrån. Jag har haft min häst nu ett halvår och ska snart ut och tävla, men nu börjar ju inomhussäsongen och hon har säkert inte vart i ridhus på 5 år, kanske ännu längre! Jag hade tänkt att hyra ridhuset någon dag snart och åka upp och rida lite i det så hon vänjer sig. Min häst är ett varmblodssto på 13 år. Hyfsat lugn och säker, kan bli osäker i nya miljöer. Hon är säker med mig där hon gått förut.

Hur skulle ni göra?

/Lisa

Sv: Första gången i ridhus

Jag hade åkt till närmaste ridhus och övat! Gör ingen stor grej av det utan rid som vanligt! :)

Tror det är många som gör en stor grej utav det och undrar hur hästen ska reagera. Rid bara på som vanligt så ska de nog gå bra. När jag hade min nordis i ett ridhur första gången så var det inga konstigheter. Han sprang runt där och var lika glad som vanligt :)

ok! jag vet inte riktigt när jag ska upp och träna henne i ridhuset men det blir nog snart! tack för svaret.

//Lisa

Jag red min nykomna lilleman, eller okej liten är han kanske inte..fem år, och vi vet inte om han har gått i rudhus innan, men han skötte sig galant! Lite spänd bara.. Jag gjorde eller ingen stor graj av det, ledde han två varv sen satt jag upp och red , gick kanon tycker jag :D
lycka till och som de andra sa, gör ingen stor gerj avt! ;)

Hej!

När jag skulle prova ut sadel till min nya häst lastade jag in henne i transporten och åkte iväg.

Häst är 4 år gammal, hade bott hos mej max 3 veckor (minns inte exakt) och mej veterligen aldrig varit i ett ridhus.

Det var bara att leda henne några varv därinne (vilket jag iaf gör innan varje uppsittning), slänga på en sadel och rida, vi tom hoppade lite småhinder- helt utan problem. Jag tror inte man ska hetsa upp sej över småsaker- hästar är inte så spattiga som man tror.

/ Lavinia, vars häst vid 3e mötet med travare med sulky stannade, tittade och gick sen lugnt förbi.. "jaha, en sån, såna har jag sett massor av".

Hej!

När jag skulle prova ut sadel till min nya häst lastade jag in henne i transporten och åkte iväg.

Häst är 4 år gammal, hade bott hos mej max 3 veckor (minns inte exakt) och mej veterligen aldrig varit i ett ridhus.

Det var bara att leda henne några varv därinne (vilket jag iaf gör innan varje uppsittning), slänga på en sadel och rida, vi tom hoppade lite småhinder- helt utan problem. Jag tror inte man ska hetsa upp sej över småsaker- hästar är inte så spattiga som man tror.

/ Lavinia, vars häst vid 3e mötet med travare med sulky stannade, tittade och gick sen lugnt förbi.. "jaha, en sån, såna har jag sett massor av".

jag hade inte tänkt att göra någon stor grej av det, men bara om det var någon man skall tänka på! tack!

Inget att stressa upp sig över, det går säkert fint :) Dessutom är hon säkert van sedan innan.

Led några varv, kika lite på ev speglar och läktare och hörnen sedan brukar det inte vara något. Det unghästar ibland brukar reagera på är just speglarna, att inte komma i galopp och rida ända in på spegel första gången ex. De tror ofta det är en annan häst och de vill ju inte krocka :angel:

Jobbat på som vanligt, dock med förståelse att hästen kanske är en aning okoncentrerad och spänd.

Förra ridhästen hade inte varit inne i ett ridhus på år och dar förrän jag började träna dressyr med henne, hon kikade runt lite och sen var det klart - och hon är ändå en häst med nerver. Det var först när jag red en kurs med ca åtta ridande i stora ridhuset som hon knäppte till i skallen lite, blev väl för mycket med alla okända hästar, folk på läktaren och speglarna.

jag hade bara gått in i ridhuset och ridit. nu vet ju inte jag hur din häst är med nya saker och så, men igår kväll var jag tex i ett nytt ridhus med min treåring.
gör ingen stor affär av det hela och mesa runt med; -ååh, detta är ingen fara, pluttiplutt.. osv ;)
utan gå bara in, låt hästen kolla runt lite och sen är det oftast ingen fara. det är oftast ryttaren som oroar sig för mycket ^^

och om jag förstod saken rätt har hästen iallafall varit i ridhus tidigare? = no problem! :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 226
Senast: Yrsel
·
Hästvård Hej! Jag har en 13 årig SWB valack som jag köpte för snart 2 år sedan som min satsning mot medelsvår dressyr. Direkt ifrån början när...
2
Svar
37
· Visningar
9 634
Senast: Bregen
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 850
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka