första föl- för mig

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Seraphine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 003
S

Seraphine

Hej.
Nu ska mitt låne-sto Ophelia får sitt föl om ca. 4 veckor- enligt beräkning... Det är hennes 3. föl men det första för mig så ja har några frågor:
Hur lång tid innan födseln börjar juvern fyllas? Såg idag att det redan har börjat.
När kan man släppa ut mamman och fölet i hagen? Vi får låna en hage där det inte har gått hästar på 6 år eller så also är det till minst inga parasiter. Nu vill stallägaren inte släppa ut fölet och mamman själv den första veckan utan bara under tillsyn. Jag tycker det är lite överdriven. Eller? Hur brukar ni göra.
Och ner kan man släppa ihop dom med andra hästar? Ophelia går tillsammans med en 8 årig vallack som är lite hingstig men det är helt klart hon som bestämmer.
Vore snällt om nån hade några svar för mig. :)
Tack i förväg
/Seraphine

Sv: första föl- för mig

Det bästa är om det är varmt ute att låta stoet föla ute.

Men om det skall föla inne så tycker jag att man kan släppa ut dem direkt dagen efter fölningen om fölet är piggt och friskt vill säga...

Efter en vecka släpper jag in mitt sto med föl till flocken, stoet följer ju mamman, och ibland tycker mamman det är skönt med lite "avlastning" av de andra hästarna....

Ang juvrena kan de fyllas långt innan, samtidigt som en del sätter juver endast ett par dagar innan...

kolla runt bland de andra trådarna så får du lite svar på din fråga kanske....

Lycka Till!:bump:

Föl får väl inte full syn förrän efter en vecka? Då är det väl inte så smart att släppa dom utan synhåll utomhus i hage i alla fall, eftersom fölet har svårt för att se staketet.

Vi brukar dessutom vänta ett par veckor med att släppa ihop sto med föl tillsammans med de andra hästarna.

Juvrena växer lite till och från under dräktigheten, men när det kommer vätska ur spenarna och du sedan även ser vaxproppar, då är det nära.

Jag tycker att din stallägare har helt rätt. Fölen bör inte vara ute så lång stund att den hinner lägga sig (kan bli genomkyld av den kalla marken och få lunginflammation) utan ta istället ut flera, korta stunder.
Jag skulle inte släppa ihop med en valack (se tråden om valacker som jagat och skadat/dödat små föl) utan först när den blir äldre. Det bästa är ju om du kan hitta något annat fölsto att släppa ihop med så fölen får leka.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 335
Senast: Masse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 690
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 102
Senast: sorbifolia
·
Avel Undrar lite vad ni som varit med ett tag säger om beteendet från ett av våra ston... Förra året fick hon sitt första föl. Med det var...
Svar
11
· Visningar
2 382
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna