första eller andra skörden?

SofiaOfSweden

Trådstartare
Flera hästar i vårt stall har haft problem med svullna ben och gallor, inklusive min egen. För några dagar sedan kom höanalysen och den visade sig innehålla väldigt mycket proteiner och hösilaget var lämpligt för avelsston. Min mamma och en annan kvinna i stallet vill att vi ska ha den andra skörden istället för den första (den som vi har nu) då den första skörden ofta är väldigt kraftig och fylld med mycket proteiner jämfört med den andra.

De andra i stallet menar på att eftersom att deras hästar är tävlingshästar så måste de ha ett så pass kraftigt hösilage så att de kan prestera. Tidigare har vi haft den andra skörden och inga problem med gallor har funnits, och jag ser ärligt talat ingen skillnad på hästarna förutom att de får mer gallor. Min häst är otroligt proteinkänslig och får gallor vid minsta lilla proteinöverskott. Han går minst lika hårt som tävlingshästarna, tränar för samma tränare som dem och tränar på samma nivå/ högre nivå ibland, bara det att vi inte tävlar.

Jag märker ingen skillnad på hans prestationer heller, och jag är idag tvungen att dra ner på hans kraftfoder eftersom att hans ben blir så galliga (han ligger på gränsen nu). Idag får han 2 kg havre, kalk, chevinal +, 4 dl betfor och ca 13 kg hösilage/dygn. Han är 8 år, 153 hög (arab).

Är det inte bättre att ha ett mindre kraftigt hösilage och istället ge eventuellt proteintillskott via kraftfodret (tror ej att det är nödvändigt). Jag vill inte dra ner mer på kraftfodret eftersom att han behöver det för det arbete han utsätts för. Någon som har en åsikt angående den första eller andra skörden?

Sv: första eller andra skörden?

Det är inte alltid som andra skörden har lägre värden an första. Beror på så mycket som väderleksföhållande, hur gammal vallen m m och varierar från fält till fält och år till år. Så då är det bättre att köpa efter analys istället så att man vet vad man köper för något.

Jo i och för sig, men ofta brukar det ju vara så att den andra skörden under en viss period (den vi pratar om) är mindre kraftig än den första. Jag skulle kanske ha förklarat lite tydligare vad jag ville få svar på. Det jag vill ha svar på är om det inte är bättre att köpa ett mindre kraftigt hösilage istället för ett kraftigt som är ämnat för avelsston, till hästar som tävlas och tränas normalhårt och till hobbyhästar. Ingen i vårt stall tävlar på elitnivå, utan i lätta klasser.

Man brukar titta på kvoten (smrp delat mj) av analysen och en "vanlig" häst brukar klara sig utmärkt på en kvot runt 6. Så då är det det ni ska leta efter.

Jag är glad för ett högkvotsfoder, har haft ett hö med väldigt hög kvot som hästen var jättefin på. Behövde inget kraftfoder utan bara krubbskrammel.

Kan det vara så att ni behöver anpassa resten av foderstaten till grovfodret och ge mindre/inget/annat kraftfoder för att komplettera det grovfoder ni har just nu?

Generellt har vår leverantör bättre värden på sin andraskörd än sin förstaskörd, men i år blev det bara en skörd, så det fanns inte mycket att välja på för oss.

Hur hög är kvoten i hösilaget då? Om jag var du skulle jag dra ner på kraftfodret så att hästen fick en lägre proteinkvot på det sättet i stället. Finns det tillräckligt med protein i grovfodret så finns det ju ingen anledning att tillföra mer genom kraftfodret, eller hur? Detta fungerar ju dock bara förutsatt att det är tillräckligt med energi i grovfodret, vilket jag anar att det är. Stämmer det? Mycket protein brukar ju innebära att hösilaget är tidigt skördat och därmed innehåller även mycket energi.

Du har ingen analys på 2a skörden? Om du inte har det så skulle jag inte byta, för 2a skörden kan ibland ha ännu högre värden. Men det beror så klart på t.ex. när det är skördat.

Om jag var du skulle jag ta mig en ordentlig funderare på varför du överhuvudtaget tillför kraftfoder när grovfodret har bra värden. Kraftfoder är ett bra komplement när grovfodret inte har tillräckligt bra värden för att täcka hästens behov, men så verkar det ju inte vara i detta fall.

Vissa tror att kraftfoder är prestationshöjande, men det finns det inga som helst vetenskapliga belägg för, tvärt om, hästen utnyttjar energin från grovfodret betydligt effektivare.

Jag själv skulle om jag behövde tillföra mer energi än grovfodret ger, ge betfor. Det består till stor del av socker och fibrer, precis som gräs.

Vår andraskörd blev kraftigare än den första, så det är väldigt olika.

Jo i och för sig, men ofta brukar det ju vara så att den andra skörden under en viss period (den vi pratar om) är mindre kraftig än den första. Jag skulle kanske ha förklarat lite tydligare vad jag ville få svar på. Det jag vill ha svar på är om det inte är bättre att köpa ett mindre kraftigt hösilage istället för ett kraftigt som är ämnat för avelsston, till hästar som tävlas och tränas normalhårt och till hobbyhästar. Ingen i vårt stall tävlar på elitnivå, utan i lätta klasser.
Njä..
Läs lite här t.ex http://www.slu.se/?id=148&docentforelasningar_id=119

Sen - det finns ingen anledning för dig att inte dra ner på kraftfodret. Hästen behöver inte kraftfoder för att kunna arbeta bra! Det är ypperligt med ett grovfoder med så höga värden att du kan utesluta kraftfodret!!
Kraftfoder ska du bara behöva ge när du inte kan tillgodose hästens näringsbehov med grovfodret...

Tack för länken.

Till er andra; jag vet också att om grovfodret är tillräckligt bra så ska inte kraftfoder tillsättas och jag är och har alltid varit för att grovfodret är viktigare och bättre än kraftfodret. I det här fallet så känner jag att det inte riktigt fungerar, eftersom att jag redan ger min häst så pass mycket hösilage och lite kraftfoder att det inte "går" att ändra på foderstaten något mer. Foderstaten är uträknad då på ett mindre kraftigt hösilage (har inte analysen här, men det nuvarande hösilaget är väldigt kraftigt) av experter, och har tidigare fungerat väldigt bra, dvs. inga galliga ben, frisk häst och glad häst samt bra prestationer.

Min häst är också väldigt svårfödd och vi har provat allt. Från början när vi fick honom var han väldigt mager och hade gått på endast fri tillgång till hösilage. Vi fortsatte med det när vi fick honom eftersom att vi på den tiden hade av det kraftigare hösilaget och ingen skillnad syntes. Vi började prova med olika former av kraftfoder, kornkross, havre, lucern, krafft, ja allt möjligt. Resultat började synas då när vi började med havren. Havre är det enda kraftfoder vi använt oss av som verkligen gett resultat. Tidigare har han alltid varit på gränsen till mager men nu är han rund och fin kring revbenen. Eftersom att kraftfoder + hösilage är det enda som hjälpt med hans hull och inte endast ett bra hösilage så vågar jag inte dra ner på kraftfodret något mer. Till och med mina tränare avrådde mig från att dra ner på kraften utan istället att ge honom ett mindre kraftigt hösilage.

Det är inte bara jag och mamma som fått "problem" med hösilaget, utan även andra som har väldigt lättfödda hästar. De hästarna går och äter upp allt hö i hagen och blir då väldigt tjocka, vilket leder till mindre mat i boxen --> sura hästar. Fler faktorer spelar givetivs in som jag inte tänker gå in närmare på eftersom att det är privat, men jag hoppas att ni förstår helheten.

Jag återkommer med kvot och analysvärde.

För att få ner proteingivan så kan du byta kraftfoder. Tex öka betforn, dra ner på havren o lägga till olja.
// Linda

Som jag skrivit ovan så har jag en otroligt svårfödd häst och har prövat allt. Han är dessutom väldigt hetsig och egentligen så bör han itne gå på varken havre eller betfor, men eftersom att det är det endas som får honom fin i hull så får jag acceptera det. ;/ Men tack för tipset :)

min häst gillar inte betfor och äter det endast med havre max en gång om dan. annars lämmnar hon. något tips på vad jag kan göra förutom att dra ner på havren? har börjat ge hö inne istället för hösilage. hon kan inte äta korn, blir precis dum i huvet av det.

Då är olja ett bra alternativ. Fett är en bra energikälla (sätter sig inte på huvudet, jag har också arab) o höjer upp MJ utan att dra upp proteinet.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 648
Senast: Habina
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 349
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka