Första dressyrtävlingen!

S

svea09

Nu har jag anmält mig till terminens klubbdressyr och nervositeten sprider sig lavinartat i hela kroppen då jag knappt har någon aning om hur det egentligen går till, därför behöver jag er hjälp! För det första: Börjar man rida direkt då man kommer in i manegen eller rider man när domaren (eller vem som nu gör det) blåser i en visselpipa? Hur går det till på prisutdelningen? Alltså, i vilken ordning ställer man upp, vilket varv sker ärevarv (om man nu har det på dressyr?:confused:) och rider man ut direkt efter? Lite sådana frågor. Gissar på att det är olika från ridklubb till ridklubb men hur brukar det generellt gå till? Har ni några tips till nybörjaren? :3

Ps. Jag ska rida LC:1 om ni undrar.

Sv: Första dressyrtävlingen!

De brukar berätta för dig om du får rida ett varv runt banan först (vilket man brukar få) eller inte. Sen börjar du inte programmet förrän du får startsignal, dvs ett pip i visselpipan eller att domaren säger "varsågod att rid" ;)

Sen med prisutdelning är det väääldigt olika. Det bästa är att du frågar på klubben när du kommer dit. På vår klubb har vi alltid det till fots utan häst på klubbtävlingar (oftast iallafall) :)

Lycka till och HA KUL ! Kommer säkert gå superbra!:laugh:

Glömde skriva en sak. Du kan ju kolla på något ekipage innan dig så ser du hur de gör på banan, om du har tid dvs :)

Glömde skriva en sak. Du kan ju kolla på något ekipage innan dig så ser du hur de gör på banan, om du har tid dvs :)

Haha, det är nog det jag är mest rädd för, alltså att jag ska vara först. Känns nästan som det blir så, de borde ju vara de lättaste klasserna först? Äsch, jag vet inte, tack för tipsen iallafall :D

Jag tror att AmandaLale menar att du kan kika på hur den som är direkt före dig i startlistan gör, och inte en hel klass innan.

Spekern kommer att ropa upp den som ska in på tävlingsbanan och sen vem som ska stå i collecting ring, alt. hålla sig beredd beroende på hur mycket plats det finns på tävlingsbanan. Det är då du själv står i collencting ring som du kan kolla hur den som är inne på banan gör. Om den startar innifrån eller utanför. Om det inte går att se in på tävlingsbanan så kan du ju alltid be någon till fots gå och kolla. :)
Är tävlinge i ridhus är det sällan det går att rida runt banan eftersom de flesta ridhus inte är så pass breda att det får plats. Man kan också tjuvkika i underlaget. Ser det ut som att det har gått hästar runt banan? ;)

På prisutdelningar så ska vinnaren stå längst åt höger, alltså ska tvåan stå på vinnarens vänstra sida och trean på tvåans vänstra sida. Ärevarv sker i höger varv. Detta för att ettan inte ska rida förbi de andra placerade, utan att det blir mer ett naturligt led om alla vänder åt höger. När alla fått sina priser så säger speakern "vi ber om ett ärevarv". Då säger vinnaren högt "hälsning!" Alla gör en vanlig dressyrhälsning innan ärevarvet dras igång. Vinnaren rider två varv, de andra placerade ett varv. Man rider ut från banan direkt efter ärevarvet.

Det ska vara kul att tävla! Så försök att komma ihåg det så att inte nerverna tar över. Kom ihåg att andas genom programmet. Lycka till! :D

Jag tror att AmandaLale menar att du kan kika på hur den som är direkt före dig i startlistan gör, och inte en hel klass innan.

Spekern kommer att ropa upp den som ska in på tävlingsbanan och sen vem som ska stå i collecting ring, alt. hålla sig beredd beroende på hur mycket plats det finns på tävlingsbanan. Det är då du själv står i collencting ring som du kan kolla hur den som är inne på banan gör. Om den startar innifrån eller utanför. Om det inte går att se in på tävlingsbanan så kan du ju alltid be någon till fots gå och kolla. :)
Är tävlinge i ridhus är det sällan det går att rida runt banan eftersom de flesta ridhus inte är så pass breda att det får plats. Man kan också tjuvkika i underlaget. Ser det ut som att det har gått hästar runt banan? ;)

På prisutdelningar så ska vinnaren stå längst åt höger, alltså ska tvåan stå på vinnarens vänstra sida och trean på tvåans vänstra sida. Ärevarv sker i höger varv. Detta för att ettan inte ska rida förbi de andra placerade, utan att det blir mer ett naturligt led om alla vänder åt höger. När alla fått sina priser så säger speakern "vi ber om ett ärevarv". Då säger vinnaren högt "hälsning!" Alla gör en vanlig dressyrhälsning innan ärevarvet dras igång. Vinnaren rider två varv, de andra placerade ett varv. Man rider ut från banan direkt efter ärevarvet.

Det ska vara kul att tävla! Så försök att komma ihåg det så att inte nerverna tar över. Kom ihåg att andas genom programmet. Lycka till! :D

Jahaa! :idea: Dock tänkte jag att tänk om jag är den allra första som startar, sannorlikheten är inte så stor men om man tänker efter är det nog inte en katastrof om jag gör något litet fel, det är ju bara klubbtävling :D

Ingen mer som har några tips? :/

Mitt bästa tips är att vara ute i god tid, för då hinner du fixa med allt som kan tänkas dyka upp! :)
Och våga fråga! Det är bland annat därför funktionärer finns :D

Jämt för att informera kan jag ju säga att jag startar först :O

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Av någon outgrundlig anledning har jag anmält mig till en hopptävling som ridskolans ridklubb anordnar. :) Jag har aldrig tävlat förut...
Svar
0
· Visningar
611
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Lägger den här på dressyr eftersom det är en dressyrtävling det handlar om, och dressyrtävlingar är ju lite speciellt eftersom det är...
Svar
0
· Visningar
783
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 452
Senast: Hippocampus
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 663
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar