Första debutanten!

Docka

Trådstartare
Jag har nu anmält mig och hästen till vår första 0.90 klass och är jättenervös!
Så kan inte ni lite mer rutinerade dela med er av era erfarenheter?
Hur gick det för er i första debutanten? Något speciellt man ska tänka på? några bra tips? Brodda/inte brodda? osv.

/Maja

Sv: Första debutanten!

Vi stannade ut oss på våran första :D pålle ville inte kliva i vattnet i mantorp.
Kan trösta dig med att han har hoppat runt upp till 2* sedan dess :)

Var där i tid så du hinner kolla upp på vilka banor du ska rida osv.
Gå terrängbanan minst 2 gånger, och våga haffa ngn och fråga om det är ngt du är osäker på.
Gör en packlista i förväg så du inte glömmer ngt.
Brodda om det behövs, beror helt på underlaget, hästen, vädret osv.

Och glöm inte att ha roligt! :banana:

Lycka till på tävlingen! :bump:

Vi nollade vår första! :) Hästen min är otroligt känslig & försiktig av sig, men när jag säger att det är ok även bakom hindret, då hoppar vi! :love:

Planera & var ute i god tid. Tänk igenom packningen, & förbered så mkt du kan innan själva tävl.dgn. Kolla var du skall rida de olika momenten så snart du kommit fram, var vet. besiktningen är osv. Går det spola av hästen ngnstans, annars var finns vatten? m.m. Brodda vid behov. Precis som PF sa, - våga fråga om du är osäker på ngt? T.ex. en pliktport som är otydlig el. dyl. Alltid bättre att fråga en gång för mkt än för lite! :idea: Och du glöm inte Medical cardet & nr.lapparna!

Annars är det bara att rida på :) Lycka till!

Vi stoppade ut oss i Kinda. Hugo tyckte allt var jättekonstigt och matte som satt och hyperventilerade innan start gjorde ju knappast det hela bättre:angel: .

Mitt bästa tips är nog att ANDAS, hålla sig lugn och rida med inställningen att nu ska vi ha jäkligt roligt.

Själv var jag likblek och mådde illa innan min första terrängstart. När de började räkna ner de sista 10 sek ville jag bara hoppa av hästen och tacka för mig:o .

Hålla nerverna i styr och ha kul! För det är vansinnigt kul.

Tack tack!
Haha...! Jag va och tittade på banan igår så nu känns det riktigt bra!
Det ser inte alls speciellt svårt ut.:idea:
Nu kommer jag ju ändå säkert vara helt paralyserad innan start, men det känns bra nu i alla fall...
Hur lång tid brukar det ta innan man får sitt medical card, vet ni det?

/Maja

Medical cardet kom ganska på en gång när jag beställde det, iaf. Men däremot är fickan som kortet sitter i helt sjukt obekväm! :p vart ska du debutera? Min debut gick bra, men jag vet att det är nervöst! Men vi skulle ju inte tävla om vi inte tyckte att det var ROLIGT! så gå ut där och ha så kul ni bara orkar! :) lycka till!

Jag håller med alla andra om att va i god tid, förbered dej ordentligt inför alla momenten, och ha någon med dej! det är jobbigt att försöka klara allt på en fälttävlan själv som att gå hoppbanan, kolla startider, sadla om efter dressyren, gå terrängbana, hålla ordning på hästen o se till att få någonting i magen
Så mkt hjälp behövs:P och var inte rädd att fråga folk, fältävlans folk är oftast alla väldigt trevliga o hjälpsamma av sej:)

På min första debutant lyckades jag göra sönder ett hinder när min ponny stannade.. så hela tävlingen fick stannas av i 30 min för att banbyggaren o tävlingsledaren skulle kunna på allt på plats igen..Men runt kom vi tillslut iaf o efter den dagen är jag fast!
LYCKA TILL!

Liknande trådar

Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av...
2
Svar
29
· Visningar
774
Senast: MiniLi
·
Trav Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i...
2
Svar
34
· Visningar
3 492
Senast: Sel
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka