Första besöket av ev. medryttare

N

nässla

Jag har hittat en tjej som ev. ska bli medryttare på min häst, hon kommer att i första hand rida ut på hästen samt sköta den förstås. Nu ska hon komma och titta/provrida, och eftersom det är min första medryttare så undrar jag, hur gör man?!
Min tanke är att hon ska få ta in och göra i ordning hästen själv, samt sitta upp i paddocken och rida där en stund för att hitta knapparna och sedan ta en runda i skogen där jag följer med till fots eller på en annan häst.
Eftersom hon inte är intresserad av att träna känns det väl lite överflödigt att jag visar vad hästen kan? Det får hon ju prova själv om hon vill, men jag behöver ju inte "bevisa" att hästen faktiskt är kapabel att gå ett LA-program tex.
Hur har ni gjort, ni som är/har medryttare?
 
Sv: Första besöket av ev. medryttare

hej nässla!
jag har när jag haft ev medryttare ute och provridit/ provskött mina hästar låtit dom (precis som du skriver) hämta hästen i hagen, gjort iordning hästen och låtit dom provrida.
Enbart för att se hur dom hanterar hästarna och för att se hur dom rider, vilka hjälper dom använder om dom rider m mjuka & följsamma händer och hjälper .......
.......(viktigt på mina hästar då de är så väldigt olika att du MÅSTE vara flexibel och lyhörd, den ene dominant, tuff & framåt...den andre väldigt känslig för skänkel & hand, tar du för mycket i munnen åker huvut rakt upp & så sticker han... lite "extra" info :angel: ;) ).....

tycker att du ska visa lite på vilket sätt som du rider och inverkar på hästen, för rider ni väldigt olika och medryttaren inte är intresserad av att lära sig hur du rider din häst ... (därmed inte sagt att hennes sätt är fel) ...kan det bli konflikter er emellan om det är så att du känner att din häst tar ett par steg tillbaka i träningen/ utvecklingen sedan medryttaren börjat rida regelbundet.... däremot tycker jag inte att du behöver visa allt hästen kan, bara vad du och din häst har för "språk" ...lite luddigt kanske.... när du hanterar och rider hästen, så att ni två som ska rida på hästen strävar åt samma håll i eran syn att se på hästar!

vetesjutton om du blev nåt klokare på svaret :confused: , men jag vill gärna veta hur det gick med provridningen! :)

med en hälsning över nätet! lycka till!

;)
 
Sv: Första besöket av ev. medryttare

Jag har haft ett antal medryttare genom åren och jag gör precis som du säger, låter henne hämta göra iordning etc etc. Oftast tar det bara ett par minuter innan jag har läst av om min häst tycker om och accepterar den tilltänkta medryttaren;) För min del är det jätteviktigt för jag vill ju att han ska må bra ( hästen) de dagarna jag inte sköter om och rider honom, alltså är den biten viktigare än själva ridningen för min del. Ofta är det ju så att medryttaren står för lite allmän motion ute i skogen medan jag själv gärna vill sköta träningen. Ett exempel som jag råkade ut för var en enligt telefon jättetrevlig tjej som säkert var duktig på att rida, vi träffades istallet och skulle göra iordning min häst och redan i hagen visade han att NEJ stop, vad är detta för "sak", han vände ifrån henne och vägrade följa med! Väl inte i stallet upplevde jag henne som väldigt "mycket" viftade och pratade och höll på och hästen min gick undan med huvudet i en hörna, något han ALDRIG har gjort:crazy: Han visade på flera sätt att NEJ vill inte, så jag bestämde mig för att hon inte var rätt tjej för oss men lät henne rida iaf, nja hon skulle ha fått rida, väl ute på gårdsplanen ångra hon sig för att hon ville hellre rida en islandshäst:confused: min häst är 176:D så mitt råd är LYSSNA på din häst han/hon kommer att visa vem somär rätt för er:idea:
Lycka till!
 
Sv: Första besöket av ev. medryttare

Eftersom jag är medryttare så kan jag fösöka beskriva " andra sidan"
Jag vill gärna själv ta in hästen från hagen, rykta, sadla osv. just för att se hur hästen reagerar på mig. Ägaren får gärna berätta hur han/hon gör för att hästen ska känna igen sig. Ridning helst på banan först jag vill gärna bli informerad om vad hästen kan även om mina kunskaper inte räcker till tex. LA rörelser.
Gärna skogstur med ägaren till fots också med information om hästen är rädd för ngt särskilt som traktorer eller skotträdd tex.
Jag ser gärna att ägaren är med 1 eller 2 ggr när vi bestämt att jag ska bli medryttare. För det är mycket info som ska in (kan bero på att jag börjar bli gammal) inte bara om hästen utan också stallet. Var prylar finns osv.:bump: Sen har vi en dagbok i stallet där jag och ägaren skriver om vad vi gjort och om det är något speciellt som hänt.
Lycka till med medryttaren
 
Sv: Första besöket av ev. medryttare

När jag har provridit vill jag gärna att ägaren rider själv först, så att jag får se lite hur hästen är van att gå och hur den funkar. Sen gör man i ordning gemensamt, så kan hästägaren visa lite hur h*n brukar göra och så.

Om det funkar, så brukar ägaren vara med de första gångerna i stallet, tills man är säker på hur allt ska vara.
 
Sv: Första besöket av ev. medryttare

När jag har provridit vill jag gärna att ägaren rider själv först, så att jag får se lite hur hästen är van att gå och hur den funkar. Sen gör man i ordning gemensamt, så kan hästägaren visa lite hur h*n brukar göra och så.

Om det funkar, så brukar ägaren vara med de första gångerna i stallet, tills man är säker på hur allt ska vara.
 
Sv: Första besöket av ev. medryttare

Jag är medryttare och när jag kom och skulle provrida så fick jag ta in hästen själv, men äger var med, hon berättade hur han kunde vara i hagen och lite tips om hur man kunde tänka när man skulle rida honom. Efter det fick jag göra iordning honom själv, medan ägaren pratade om dittan å dattan, det blev en avslappnad stämmning då, inga påhopp men jag fick samtidigt nödvändig information.
Sedan började provridningen på banan, jag började med å fråga om jag skulle göra på ngt speciellt sätt, men hon sa att jag skulle köra som jag själv kännde, och det var väl antagligen för att se vad jag kunde m.m.
Allt gick bra och jag fick medryttarplatsen i prov en månad och et funkade oxå fint så nu e jag medryttare helt. :)

Det jag tyckte var bra att man själv fick visa vad man kunnde. och att ägaren var avslappnad så att man själv blev det, för man är ju väldigt nervös innan. Jag som medryttare vill ju att det ska kännas bra med hästen men även med ägaren, annars kan man ju inte ha förtroende för varandra!
 
Sv: Första besöket av ev. medryttare

Tack för svaren :bow:
Det blir nog så att jag gör ungefär som tänkt, om inte tjejen som ska provrida har andra önskemål.
Ska man gå iväg en stund så att medryttaren får en chans att känna på hästen helt själv, eller ska jag vara med hela tiden? När jag jobbade i ett försäljningsstall blev jag uppmanad att låta köparen känna på hästen ifred en stund, eftersom många blir stressade när någon står och tittar på hela tiden...
 
Sv: Första besöket av ev. medryttare

Angående om du ska lämna provridaren ifred med hästen tycker jag att du bör fråga henne först vad hon vill. En medryttare har inte alltid lika stor kunskap som personer som har eller har haft hästar. Så därför kanske man som provridare kan känna sig lite osäker i och med att det är en främmande häst. Annars tycker jag att man som ägare ska vara med medryttaren de första gångerna och visa så mycket som möjligt så det inte uppstår missförstånd och så att medryttaren känner sig säker på sina uppgifter och om hur allt går till - det är ju inte alltid likadant från stall till stall. :)
 
Sv: Första besöket av ev. medryttare

Jag antar att man först har haft ett telefonsamtal/mailkontakt för att veta vart man står.
Tycker nog att man ska bedöma utifrån vad man kräver/kan erbjuda.
Är själv medryttare på en häst, men i mitt fall så är det nästan som om jag äger "halva" hästen, då det finns två ägare plus mig.
Tycker nog att det viktigaste är att kolla "kemin" och hur människan är utifrån det du kräver som hästägare.
 
Sv: Första besöket av ev. medryttare

Jag tycker att du skall tänka mycket på att ni är tre (3) som skall gilla varandra... åtminstone känner jag det så (är medryttare eller f.n. fodervärd åt min medryttarhäst) och jag tycker att det är jätteviktigt att det skall funka mellan alla tre, dig hästen och medryttaren. En god kommunikation och en regelbunden och tydlig sådan förebygger mycket irritation. Som medryttare VILL jag ju veta om ägaren tycker att något jag gör är fel!

Sedan tycker jag att det är smart att du själv rider med tjejen alternativt att du ber att någon annan i stallet som du litar på rider med henne de första gångerna. Då ser du hur hon och hästen funkar, att hon klarar av hästen och att hon inte har saker för sig som du inte kan acceptera. Olika ryttare har till exempel väldigt olika syn på vad man använder ridspö till...
 
Sv: Första besöket av ev. medryttare

Jag är medryttare. Vi hade hörts via mail och telefon innan, för grundläggande information. När jag skulle provrida tog vi tillsammans in hästen och hjälptes åt att rykta och göra i ordning. Det kändes ganska tryggt, samtidigt som man får känna på hur hästen är. Ägaren berättade samtidigt mera om den. Jag fick rida ut själv eftersom hon inte rider nu, fick anvisningar på vart jag kunde rida. Det kändes lite nervöst, men hästen var ju så snäll som hon berättat. Det är motion och lättare träning för hästen som är aktuellt, så då tycker jag inte att det är så viktigt att visa upp vad hästen kan, kanske som någon sa hur man rider så att man har samma idéer.
När jag kom tillbaka hjälptes vi åt igen, och hade en pratstund. Jag kom en gång till som var "på prov", då ägaren också var med i stallet och visade mig var grejer fanns osv. Efter det har jag börjat ta hand om allt själv. Om det är något med utrustningen så plockar hon fram åt mig, och i stallet finns en tavla där vi skriver meddelanden om hon inte är hemma när jag ska komma, annars kommer hon förbi stallet en stund och hör hur det går. Det är viktigt med bra kommunikation, och då det här är min första medryttarhäst känns det lätt lite nervöst om det strular till sig på något sätt, men det har inte blivit några problem eftersom det är trevligt folk jag har att göra med. :)
 
Sv: Första besöket av ev. medryttare

Jag och min kompis är medryttare hos en familj som har två stycken hästar. Först pratade via mia mejl och telefon om hur hästarna är, vad vi som ryttare kan, tävlingsmöjligheter osv.
När vi kom dit fick vi fånga hästarna i hagen, göra iordning dom och sedan rida längs vägen till en ridbana där vi kände på hästarna, hittade dom rätta knapparna innan vi red ut en liten bit själva. Tog sedan hand om hästarna efteråt och pratade ännu mer om hur hästarna är, vad som står med i kontraktet, hur betalningen ska ske och allt annat som är bra att veta. ^^

Lycka till med att hitta medryttare! :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 727
Senast: SwedEmB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp