Men så är det nog alltid, även med jobbkravet att söka jobb. Finns oerhört många i vårt land som faktiskt inte vill jobba skulle jag säga, och bara söker för att de har krav på sig att söka arbete. Det är klart att man kan tycka vad man vill om det. Det fråntar ju dock inte att man har motkrav om man väljer att gå på statens pengar (vare sig det är a-kassa eller socialbidrag). Det är ju ingen som har sagt att det är ett genomtätt system som är helt ofelbart. Men oavsett om man nu vill ha de där pengarna är det ju det man får rätta sig efter.
Jag förstår faktiskt inte alls vad du skriver så det är helt omöjligt för mig att säga något om, det är A-kassorna som har myndighetsutövning och går man på A-kassa så är det just a-kassorna som tar besluten, ingen annan. De som arbetar på granskningsenheten har ingen insyn i de besluten som a-kassan kommer med. De skickar bara vidare information. Möten och sådant loggas, så det är jättekonstigt att möten du varit på skickas vidare. Mer kan jag liksom inte säga, och är inte så intresserad av heller att diskutera enskilda ärenden eftersom jag faktiskt inte jobbar kvar där.
Spelar ju ingen roll vad du anser när lagen säger annorlunda. Nej, man är inte arbetssökande när man har fått jobb. Tar man däremot ut a-kassa, det vill säga går på statliga pengar, då måste man oavsett vara arbetssökande.
Allmänna villkor för rätt till ersättning
9 § Rätt till ersättning vid arbetslöshet har en sökande som 1. är arbetsför och oförhindrad att åta sig arbete för en arbetsgivares räkning minst 3 timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan,
2. är anmäld som arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen, och
3. även i övrigt står till arbetsmarknadens förfogande.
Lag (2013:152).
Det vill säga, börjar du jobba nästa månad ska du ändå vara beredd att ta och söka jobb tills dess. Jag försvarade det inte, jag konstaterar bara att lagen ser ut så för att lagen ska vara lika för alla, men såklart många anser att lagen inte ska gälla dem själva.. Så är det ju överallt i samhället.
Lagen i sin helhet:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...97238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238