Först Isbalsam, sen BoT?

B

BJÖRKIS

Har tröttnat på allt klabb som kyllera innebär, va idag inne på Granngården och köpte Isbalsam istället, inget klabb och verkar kyla minst lika bra (kalla fingrar :D)Jag kyler hästarnas ben om underlaget varit hårt eller de gått jobb, sedan går de ut i hage som vanligt tills det är dags att komma in för natten, då borde det väl vara helt ok att lägga om BoT-vaddarna utan att riskera hästarnas ben?
På flaskan står det klart och tydligt att man INTE skall övertäcka de närmaste 30 minuter som följer, men känner mig ändå lite orolig för att det ska hända något om jag lägger på BoT-vaddarna inför natten, det har då oftast gått 4-5 timmar sedan jag använde kylprodukt.
Behöver jag oroa mig eller är jag bara nojjig? :confused:

Jag kyler i förebyggande syfte, inget annat som väl är. Använder alltid BoT på nätterna när de står inne, oxå det i förebyggande syfte.

Frågan är väl om du verkligen behöver göra det övht..mina hästar har aldrig ens bandage på sig , mer än när vi ska starta och det är för syns skull :o, att kyla en "skada" som är akut är ju en sak, men att kyla som du gör är ju endast för att få igång cirkulationen, och det får du ju ändå med BoT..har man en häst som är f.ö frisk och har bra cirkulation är det överkurs tycker jag att hålla på o slabba med sånt :o, men det är jag det :D...fast det gör varken till eller ifrån , kanske mest för ens eget välbefinnande :D

Får dom bara vara ute i hagen ordentligt så fixar dom detta med cirkulationen själv galant...jag har inte sprutat en led på över tio år på mina travare, och dom har trots allt tävlat hårt, och jag har ändå haft gaffelbandsskadade travare( köpt dom skadade)...men HAR man problem med hästen så är det ju bra att slabba o linda

Detta är det enklaste och billigaste rådet jag kan ge dig.... :)

men till frågan: Jag vet inte faktiskt, men väntar du drygt 30 min så skall det ju vara ok, och då får man väl tro på det....

Jag gör precis som du gör (isbalsam först, väntar, sedan BoT) och det fungerar alldeles utmärkt! :bow: :)

Mvh Huntress

Det är ok att linda redan efter en halvtimme.
Jag vet folk som lagt på isbalsam efter sista starten på tävlingen, sedan väntat en dryg halvtimme och sedan satt på transportskydd.

Tackar för era svar, skönt o höra att det är fler som använder Isbalsam med bra resultat. :bow:

Håller med dig men sen är det ju lite skillnad på vad man gör med hästen.

Vid tex hoppning är ju risken för att hästen fått sig en smäll på benet större än när de springer rakt fram.

Too Björkis, jag tror BoT räcker bra själv faktiskt.

jo det är sant, men travet är hundra gånger mer påfrestande för benen än hoppning.

kommer inte ihåg exakt, men när travhästarna springer i full fart, och landar med ena benet i backen så belastas det med all hästens vikt X något ganska högt tal :crazy:.

en smäll på benet är en smäll på benet vilken häst det än är...och skall då kylas i akutskedet...MEN vitsen med kylning annars( i förebyggande) är att få IGÅNG cirkulationen, och det får man nog så bra med BoT.

Jag personligen använder inte kyla då jag inte tror på metoden, men om man kyler så drar ju blodkärlen ihop sig, och jag trodde man försökte minska cirkulationen för att minska skadans omfattning när man kyler, oavsett om det är akutskede eller ej?

Jag tror personligen mer på att minska flödet genom tryckförband än kyla, men om BÅDE kyla och värme ökar cirkulationen som du säger - är det då bara en smaksak vad man använder??

Kylning minskar blodflödet för tillfället, men när effekten avtar ökar ju flödet. Lite därför man kan vilja kyla först.

Ett bra sätt att öka flödet är att växla kallt-varmt-kallt-varmt... T ex att värma innan jobb, kyla efter...

På min ena som haft problem med framknäna/kotorna kyler jag med isbalsam+ lindar efter ett tag om den ska gå direkt i boxen, men om den ska ut i ett par tim minst då gör jag inget mer än ev lindar över natten om det vart ett hårt jobb!
Den andra som inte haft några problem brukar jag kyla med vattenslangen efter lopp/snabbjobb. Verkar funka bra!

När en hopphäst landar efter ett språng har den visst hela sin kroppsvikt på ett ben i ngn sekund.
Så den belastningen är ju stor...

Med det inte sagt att travhästen inte har ett hårdare arbete "totalt sett", för det vet jag att den har.

Men vad jag lärt mig om hästars hållbarhet, så är det bra underlag, korrekt uppvärmning/nedtrappning och sådant som bestämmer hur länge en häst ska hålla. Såvida den inte har medfödda svagheter vill säga.

varför inte ha linement (värmande) om du endå bara har i förebyggande syfte :confused:

När hästen gått ett jobb är risken alltid större att den eventuellt kan ådragit sig en liten liten blödning, denna vill man ju då åtgärda (i förebyggande syfte), därför vill jag då på med kyla (blodkärlen drar ihop sig). Inget konstigt med det. Som tränare vill man självklart se till att ha sina hästar i gott skick. Och att förebygga är bättre än att inget göra alls, men det är min uppfattning.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka