Försökt träna i ridhuset - deprimerande..

S

scesar

Min häst (5 år)är riden i ett år och 3 månader, och har haft en del längre vilor. Han jobbas oftast 4-5 dagar i veckan och jag rider mestadels ute, vilket innebär 45 min-1,5 timme, varvat med löshoppning.
Han går fram fint ute, jobbar bra och har inga problem att länga sig. Mkt lyhörd och positiv. Framförallt har arbetet med att växla gångart, och göra galopp från halt gett resultat. Så jag upplever honom som i bra kondis, hur som så rider jag inte så ofta i ridhus eller på bana, men som idag när jag gör det går det skitdåligt.
Han är lugn o fin och bryr sig inte direkt om andra hästar där, så den biten funkar.
Men han blir spänd, ofokuserad och tramsar med huvudet. I skritt funkar det bra, vi jobbar en del med serpentiner, små volter, Kyra fyrkanter, skänkelvikning korta serier i skritt och där går han fint o avslappnat. Men så fort vi ska trava blir han spänd, och går jag in på volter blir han rent av förbannad, går emot skänkeln, höjer huvudet och travar struttigt... Så tröttsamt, funderar på om jag kräver för mkt? Eller om det bara är protester för att det är jobbigt?

Han är också "vinglig" på rakt spår, när jag gör halt vill han gärna trycka in bakdelen innanför spåret, inga problem i hörnen, men just på rakt spår, han är inte vinglig när jag "gör" något som skänkelvikning eller volt.
Antar att jag bara ska jobba på, inte kräva så mkt? Rida oftare på bana helt enkelt, men det är frusterande o inte roligt...Någon som känner igen problemen, eller har tips?

Sv: Försökt träna i ridhuset - deprimerande..

Jag är verkligen ingen expert men min första tanke var:
När du rider ut, rider du ut rakt fram eller rider du till ett gärde och jobbar som du gör i ridhus ?

Om inte så tycker inte jag det är konstigt att han kan "bråka" lite i ridhuset eftersom att det är då du troligtvis kommer åt honom.

det är ju mkt hårdare arbete att jobba på böjt spår! samt att om man bara rider rakt fram på vägarna så blir hästen stel i sidorna. jag har varit utan ridbana själv så vet hur det blir.

så jag tycker inte alls det är konstigt att din häst protesterar och tycker det är jobbigt. fortsätt bara att träna på volter så blir det bättre! gör dom stora och kräv inte så mkt i början, och det räcker med ett varv, sen rider du rakt fram för att inte tappa all bjudning.

Rakrikta, rakrikta, rakrikta! Om hästen inte orkar gå rakt fram kan den heller inte orka på ett (jobbigare) böjt spår.

Min häst är 5 år, och jag övar upp hennes rakriktning, vilket är oerhört tråkigt :D Jag rider på fyrkantsspåret, böjer i hörnen, har en rak häst mellan hörnen. Kort trav, samlad trav och ökad trav, hela tiden tempoväxlingar. Jag har aldrig mer uppskattat en mer utbildad häst förstän nu. :rofl: Speciellt nu när märren är tonåring och har börjat förstå att hon är 10 gånger större än mig :crazy:

Att din häst bråkar i trav är nog för att han inte orkar, led ner honom i en låg form och aktivera ryggen. Det är ju ännu jobbigare för honom MEN det finns inga genvägar. När ryggen är stark = han bär dig = han slutar tjafsa. Många gör misstaget att spänna in hästen och sedan longera och "låta hästen bråka med sig själv". Men det tror jag inte på då ryttaren ska rida hästen till rätt form inte tvinga den...

Är nog mest besviken för att han har fungerat så bra utomhus, vi rider "dressyr" i terrängen, men jag har antagligen inte kommit åt honom såpass som nu... tack för tipsen, ska backa lite och köra mer rakriktning och enstaka volter. Han funkar bra om jag bara kör halt-trav-halt-trav osv och så volt tillbaka på kortsidan o lika dant tillbaka, det är kanske vad han orkar med i voltväg.

Jag kör dels tempoväxlingar och byte av gångart på raka spår (vägar), sedan jobbar jag honom på volt (typ vändplaner), och kör öppna längs vägar, klättrar, terränghoppar, travar o galopperar i sand etc varierande, och jag har väl antagit att han skulle ha blivit starkare av det än han har blivit. Å andra sidan är det väl lätt för honom att smita undan ute, där har jag inga speglar och ingen rak vägg att jämföra med ;)Sedan tror jag också att han inte blir lika motiverad inne, utan ifrågasätter vad vi håller på med...

Min häst (5 år)är riden i ett år och 3 månader, och har haft en del längre vilor. Han jobbas oftast 4-5 dagar i veckan och jag rider mestadels ute, vilket innebär 45 min-1,5 timme, varvat med löshoppning.

Han är lugn o fin och bryr sig inte direkt om andra hästar där, så den biten funkar.

Men han blir spänd, ofokuserad och tramsar med huvudet.

Hur går detta ihop? :D

Jag tycker du har för höga förväntningar kanske, med tanke på hur lite du tydligen rider på ridbana.

planera passen noga i förväg och håll dig till planen. rid korta pass - 20 minuter bör räcka, så att det hellre blir effektivt och kort än utdraget och planlöst och frustrerat.

ta massor med korta skrittpauser som belöning mellan övningar. det bygger massor med motivation hos unghästen - mer än klappar.

dvs jobba kanske med ett par övergångar, trav ett par effektiva varv på volten, klapp och kort och tydlig paus på lång tygel ett halvt varv, sen upprepa. osv osv. samma sak när den väl slappnar av lockas inte att då rida femtielva varv eller övningar till utan klappa och paus med lång tygel.

Att rida rakt är inte det enklaste precis, tror min förra häst var åtminstone 6 år innan vi kunde rida rakt och balanserat:o
Det lossnade inte ö h t förrän jag började rida för en B-tränare och gav tusan i att sitta o trimma själv på bana.
Mitt råd är att tidigt ta hjälp av en tränare.

Jag menar att han är avspänd och ostressad när vi skrittar runt på långtygel men blir spänd och förbannad när jag försöker jobba i trav på volt, redan efter 1 1/2 varv börjar han spänna sig och strutta.

Jo, har förstått att jag har haft för höga förväntningar. Blir lätt så för mig när han är så himla duktig annars. Men det är väl bara att tänka om och fortsätta med det som funkar, ett varv i trav och sedan ut på raksida.
Jag rider mkt med eftergift och vila som belöning, så jag sitter inte och trälar med övning efter övning, mkt därför jag blir frustrerad.

Tack, har raggat tag i både hopp och dressyrtränare så förhoppningsvis ger det resultat.

Det hoppas vi på, ibland är det bara en lite "puff" i rätt riktning som behövs för att det ska lossna. Hittar du duktiga tränare som lägger upp en bra träningsplan så är det väl använda pengar!

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 220
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar