Försöker lära mig!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mysaan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 834

Mysaan

Trådstartare
Så ursäkta alla trista nybörjarfrågor. Men avelsintresset eller nyfikenheten är nyvaknad.

Vad kan man möjligtvis förvänta sig av denna kombination?

Mamma: Litet relativt nätt varmblodstravarsto. Ganska kort i kroppen. Oduglig som travare för att hon var alldeles för långsam.

Pappa: Fredriksbergs Esa. Jag vet inget alls om denna hingst men har efter lite sökning på forumet konstaterat attd et borde vara en New Forest hingst eller har jag missuppfattat?

Sv: Försöker lära mig!

Esa är som du skriver en NF. Han har väl en del meriter i bagaget på SM-nivå om jag inte är helt ute och cyklar. Hoppning och fälttävlan?

Nåväl, hingsten är trevlig och ingen stökpelle. Har på ålderns höst lagt sig till med en ordentlig hingstnacke. Men eftersom du hittat hingsten så tycker jag att du för all del kan ringa ägaren och kanske ta dig en titt och bilda en egen uppfattning vad gäller exteriören om om det så långt skulle passa.

(Att du vill göra en korsning -lägger inte jag mig i.)

Gira :banana:

Sv: Försöker lära mig!

*kl*

Till båda kan jag säga att detta är ingen korsning jag vill göra utan jag satt och kollade saluannonser och såg denna kombination och blev nyfiken på vad det var för hingst och vad man kunde tänkas haft för syfte.

Jag kollar mycket annonser just på unga hästar och föl för att se deras stam och kanske lära mig förstå lite av avel och syftet med olika kombinationer. Just för att kanske så småningom själv ge mig in i avelns förtrollade värld.

Så detta är alltså ingen kombination jag själv hittat på.
Är det någon som vet om han har väldigt bra galopp?

Hittade en sida med honom men där nämdes bara skritten och traven. Skulle ha lättare att förstå denna korsning om han hade extremt bra galopp och man ville få fram en trevlig ponny/liten häst som har bättre galopp en den söta travarstoet man har.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka