Försöker lägga sig ner under ryttare

Sv: Försöker lägga sig ner under ryttare

Jag är inne på samma spår, men för höga krav, för snabbt tycker jag inte det har ställts på honom, han är snarare lite efter i utbildning. Sen gör han det i utemiljöer, i skogen där han är van sen "barnsben" att promeneras vid hand. Jag får inte ihop det riktigt:confused:

Men jag förstår din tankegång som sagt och har funderingar åt samma håll.
Ska tilläggas att han gör det inte varje pass utan lite då och då.

Jag tror som du att det är en slags överslagshandling.
Du beskriver den som tuff så jag skulle inte säga till den i onödan, utan spara det tills det verkligen passar.
Skulle istället satsa på att förekomma och distrahera honom.
Kanske stanna honom om man kan ana att något snart händer, och han får en sockerbit vid stigbygeln när man sitter på, som ett litet trick.
Samma sak på gången, inte lämna honom med sina egna ideér utan påverka honom och på så sätt sätta hans sinnesstämning. Typ avbryta honom med ditt lite då och då. Och så förekomma, försök ringa in vad som är stressande för honom och undvik det om det går.
En del "känsliga och tuffa" individer får man ha egna trix med, de går inte att kräva av för mycket tycker jag. Du får låtsas att det är Shutterfly du har hemma i stallet. :):love:

Vet en shettis som gör detta ^^ Han är lite slö, så stannar han (som envisa ponnyer kan göra) då pickar man lite på honom med spö, då börjar han "darra" i benen, då vet man att man måste hoppa av, sen reser han sig och springer hem till stallet :P Busponny

Jag intalar mig i a f att det är en Shutterfly, en primadonna i manlig form helt enkelt:D Man får kanske se det positiva; jag lär få en lärorik "resa" med den här herren i a f.

Även om det låter som om jag beklagar mig på hans påhitt så är han MKT speciell för mig den här hästen:love:

:) Shettisar är shettisar...INGEN kan väl vara så envisa som dessa, och så skickliga på att undvika arbete!

Känner igen detta:crazy: Red ett arabsto till och från på ridskolan. Pigg och lite nervig. En daghade hon fått lite vatten under täcket och hade ingen trasa. "sadla, det torkar" fikc jag höra, och det var det jag gjorde. På väg till ridhuset märkte jag hur hon gickoch sänkte ryggen en det och höll på och grejjade. Väl i ridhuset skrittade vi fram på lång tygel, drömmare jag är "Råkade" jag drömma och att hoppa hinder med en helt annnan häst, och hon passade på :angel: Rätt ner mitt på spåret:D Jag lyckades " kliva" av när marken kom i rätt höjd. Redan under uppsittningen höll hon på ch skulle lägga sig ner. vad jag trodde ville honleta efter mat.. men hur dum var man inte då..;) Enda bra med den lektion var at jag insåg att jag kunde hoppa upp på en stor -pony med ridstövlar!:angel: nu är hon dock avlivad, benskada.

Därimot vet jag att hon gjort så med andra ryttare på andra lektioner. Får jag nämna att jag inte gillade den hästen sen den slängde av mig in i ridhussargen så jag bröt några revben..:angel:

jag skulle gissa att det helt enkelt är en protest. har varit med om flera friska och för övrigt trevliga unghästar som gjort så. Min var jag på med spöt med en gång, och efter ytterligare något försök lade hon av. vet även några vuxna hästar som gör på detta vis. fast det är riktigt tjurskalliga hästar med MYCKET viljha som helt enkelt gör allt för att slippa undan!
de är ju inte alltid så dumma...

Jag har varit med om en häst som gjorde så. En stooor haflinger som vi småtjejer red på ibland (länge sen). Han var aldrig riktigt inriden.
När det började bli jobbigt så bockade han och brallade tills vi åkte av, och om vi inte åkte av så la han sig ner! :rofl:

Problemet är att den här herren är det inte bara att lägga spöt på hur som helst - gör man det så måste man klara ut konsekvenserna av det så frågan är om det är så klokt att försöka gå den vägen...Vi kan ju aldrig mäta oss kraftmässigt med en tuff häst, det gäller att komma på hur man överlistar de små liven istället:)

Ngn här var tidigare inne på att man måste hitta alternativa vägar, förekomma honom på olika sätt, avleda etc, vilket jag kanske tror mera på i så fall.
Min oro är i o f sig mer att veta VARFÖR han har dessa tendenser, han har ännu inte fullföljt som sagt. Det är intressant att få höra om era erfarenheter och olika anledningar till varför hästar har gjort liknande saker dock så det tackar jag för.

jag håller inte med dem som anser att du ska gå på honom med spö, med tanke på att han även lägger sig på gången så är ju handlingen inte avsedd för att slippa undan sin ryttare utan beror på något annat.

Vår hund satte sig ned och kliade sig bakom örat när man blev arg på honom. En överslagshandling. Det blir en liten "kortslutning" i hjärnan av alla känslor - han ville fort fram och lukta på den där fläcken för han ville veta vad det var och kanske hävda sig genom egen revirmarkering, men jag sade nej med röst och koppel = kortslutning och han satte sig att klia bakom örat...

Din häst säger du är lite omogen, och dessutom smart och dominant. Det vill säga - vääääldigt mycket innanför pannbenet. Att vara omogen och dominant är förvirrande för honom skulle jag tro, och dessutom "intelligenta människor klättrar på väggarna" brukar man säga.

Jag tror att det är ett övergående problem, som med vår hund som satte sig och kliade. Han var oxå ung, dominant och väldigt smart och när det "blev för mkt" för honom att sortera så kom dessa överslagshandlingar.

Som din häst vid utfodringen. Han ville ha maten, samtidigt ville han även vara först fram till maten, men så satt han fast och tog sig ingenstans plus att han från början kanske stod och koncentrerade sig på något helt annat (äta på grimskaftet eller vad som helst) = kortslutning. För mycket känslor och instinkter och samtidigt sitta fast eller bli tillsagd.

Vid ridturer kanske det är samma sak. Han tittar på busken längre fram, samtidigt som han funderar på om han ska busa lite - och då kanske ryttaren tar tyglarna för att be om trav eller ber honom om något annat eller så kommer han på att han vill dra en repa i full galopp, fast han vet att han inte får, och just ja! det faktiskt sitter någon på hans rygg, det hade han glömt bort... = kortslutning.

Svammel svammel.

Men mkt klokt svammel tycker jag!:)

hehe... jag kom ju genast att tänka på vår hund när jag läste om din häst. Ung, dominant och smart. Jobbig kombination. När de blir äldre så återstår bara dominant och smart = väldigt trevlig kombination om man får dem på sin sida :)

Jag trodde vår hund var alldeles knäpp. Det fanns ingen rim och reson i hans beteende att sätta sig å klia bakom örat. Lika som med din häst. Att lägga sig ned till synes helt oprovocerat.
men de har mycket där uppe på hjärnkontoret som inte riktigt har lagt sig till rätta när de är unga, nu är hunden helt normal och en väldigt väldigt speciell hund, enbart positivt speciell.

Jag tror det är svårt att göra något åt det. En överslagshandling är inget de själva råder så mycket över. Kanske det går att prata lugnande med hästen, med att kräva något ytterligare av den just i det tillfället är att kanske skapa ännu mer kaos uppe på kontoret. Jag vet inte riktigt... det där med hjärnan är fascinerande men även alldeles obegripligt ibland ;)

Jag får jobba på det där med att få hästen på min sida tror jag, det känns som det bästa alternativet. Vissa hästar funkar det på med en "fast hand" eller hur man nu ska uttrycka det, man ryter till när de protesterar och så rättar de in sig i ledet igen. Det funkar inte på den här killen, istället för at rätta in sig så kommer det istället en motfråga/motreaktion direkt!

Det blev lite olyckligt i och med att hans "mentor" i livet, min förra häst, fick avlivas när min nuvarande häst bara var 1,5 år. Efter det så började han sakta men säkert försöka sig på att dominera i hagen och lyckades på ngt sätt övertyga de andra om att han var den starkare. Det är antagligen inte det bästa för en unghäst att hamna i den positionen:(
Han är dominant mot de andra men saknar den där tryggheten och blir ibland lite FÖR elak o dominant. Min gamle häst var tydligt dominant men utan att behöva vara stygg mot ngn rent handgripligen. Skulle behöva en stark äldre häst i hagen igen för att ta ner honom på jorden!

låter precis som en valack jag hade en gång för några år sen... *minns tillbaka* Stor, visserligen 7 år, fruktansvärt dominant men ändå osäker i sig själv (fråga mig inte hur det går ihop men så var det)
Ägarna hade misslyckats totalt med honom, de skrek, röt, ryckte och slet men han blev bara värre (de förstår ju inte höga ljud och ord, slag bara stressar) Vilket innebar att han var herre på täppan totalt. Han sprang över människor, högg i luften när man gick förbi boxen, attackerade en i hagen och försvarade sin flock så en dag fick jag nog när jag skulle hämta min egen häst men inte "fick" för denna sjuåring. Han gjorde skenattacker med bakstrukna öron. Jag satte på mig hjälm, tog med mig spö som "extra arm" och gick tillbaka och med pondus som en annan hingst gick jag helt sonika emot honom när han kom emot mig, han ställde sig då på bakbenen för att slåss men jag höjde armarna och gjorde mig stor och slog med spöt i luften (som hovar) Hästen gick ned å vände blixtsnabbt för att slå med bak men jag förekom honom och han fick ett rapp på baken (som om en dominant hingst bitit eller sparkat honom för hans uppstudsiga uppförande. Han drog iväg. Kom sen tillbaka, saktade av till skritt och kom ända fram till mig med huvudet sänkt och öronen framåt. Så hårt har jag aldrig någonsin gått emot en häst tidigare, men ingen i hans hästflock satte sig upp mot honom och han ansåg inte att människan hade något där att göra.

Jag fick förtroende att arbeta med honom i ett par veckor och med hjälp av repgrimma och dominanta rörelser - som att flytta honom, backa, kräva uppmärksamhet - han fick inte göra nånting utan min tillåtelse. Visst grinade han illa ibland och försökte sätta sig upp mot mig men han rörde mig aldrig! Efter en månad kom ägaren till mig och grät (av glädje) . För första gången hade han mött henne i boxen med öronen framåt, hon tog ut honom i bara grimma å han följde henne som en hund ut till hagen.

Så en dominant häst slår man inte "utan vidare" man får helt enkelt "låtsas" vara en dominantare häst om det inte finns sådana att tillgå. och en dominant häst ryter eller skriker inte och inte rycker de i någon annan häst i munnen heller... Hästar slåss eller bits inte oprovocerat, tecknen och varningarna finns långt innan fast vi människor ser dem oftast inte. En blick eller ett snedvridet öra betyder massor.

En ung osäker, smart häst behöver en stark ledare. Då blir de säkra i sin roll och med sig själva, då kan de slappna av och behöver inte längre hålla reda på allt eftersom det är ledarens roll. Valacken jag jobbade med fick man så lov att hålla ett öga på hela tiden eftersom han gärna försökte smyga åt sig ledarskapet. Min nuvarannde, snart fyraåring, är lite likadan. Man får ta några pass i repgrimman emellanåt så han rättar sig i ledet igen när man ser de första tecknen (att han stannar när jag leder honom är hans första tecken, då åker repgrimman på för nästa tecken är att han börjar buffla, veva med framhovarna, stryka öronen bakåt etc)

Så en fast hand behöver din häst, men inte på det sättet som innebär höga röster och "straff". Nu säger jag inte att din häst visar några elaka tecken eller sådant, men som du skriver så låter han dominant och ändå osäker vilket skapar en hel del onödigt kaos i hans unga huvud. Om du blir hans starka ledare så skapar du lite ordning och reda där uppe på kontoret och han kan slappna av på ett annat sätt och då kanske han även slutar att lägga sig ned! Så jag tror det är en bra ide att jobba med ledarskapet :)

Senast ändrad av en moderator:

jag har haft en häst som lade sig ner, denna herre hade måååånga hyss för sig han var inte farlig men han gjorde konstiga saker och precis som din så tror jag han tänkte mer än vad som igentligen var nyttigt för han :) hyss han hade försig tex : vägra komma i hagen om gräset var mer än några cm (det var helt omöjligt att fånga han), vägra bli fångad i boxen vissa dagar (absolut inte alla), skygga på samma men vid olika ställen med medryttare och mig, tycka att oranga vägpinnar va det läskigaste som fanns, ibland,..mm...
jag ignorerade hans lägga sig ner på stallgolvet fasoner och då slutade han faktiskt med det. jag tror inte man får göra så stor affär av sånt... jag låtsades som om det regnade lät han lägga sig och när han var klar fortsatte vi som om inget hade hänt, och trots allt så är det en ansträngning för en häst att lägga sig, han slutade iallafall efter ett tag, det var nog jobbigt (tror jag). jag tror din kommer att sluta om du inte gör en stor affär av det. Jag måste medge att det vart stooora ögon på stallkamraterna när de första gången såg att han lade sig, och att jag typ stod brevid och bara väntade på att han skulle resa sig. Det måste ha sett kul ut, han lixom vek in benen som en kamel och bara la sig :)

Ja, det lär bli lite arbete med den här prima killen några år framöver - han liknar min schäfer lite också; kommer ALLTID att kolla om han kan klättra lite, komma uppåt i rangordning.

Får se det som en utmaning och lite påbyggnad av kunskap:) Jag har som tur är många år bakom mig med hästar av olika typ o storlek - dock ingen fullt så klipsk som den nuvarande!
Det som jag känner en del oro över är mitt långa riduppehåll( har i princip inte ridit sen min gamla häst dog, bara ngn enstaka tur med andras hästar ), det är inte idealiskt när man ska ta itu med själv ridningen:crazy:

Ridningen löser sig automatiskt när du fått ledarskapet på dina axlar skulle jag tro. Då kommer han lita på dej i alla situationer.

Forts följer:) Tack för intressanta råd och synpunkter i tråden - till dig och andra som har skrivit inlägg:bow:

Jag har träffat två hästar som lagt sig ner under ridning.
Den ena såg jag med egna ögon.
En unghäst som blev svettig, vi stannade till och bytte ryttare och då la sig hästen ned och ville rulla. Det kliade antagligen.
Hon som suttit upp blev väldigt paff, hästen också och vi andra kunde inte låta bli att skratta. Inget allvarligt hände, hästen fattade själv att det inte fungerade att rulla med ryttare på ryggen och ställde sig upp igen.

Den andra har jag bara hört historier om.
Som jag förstått det så var det en krånglig häst i allmänhet vad gällde ridningen och den dag han började lägga sig ner och rull amed ryttare blev väl ingen förvånad över att just den hästen kommit på den idén.
Det visade sig senare att han hade en stor inflammation i munnen som behandlades (jag har för mig att de drog ut någon tand på hästen i fråga) och hästen reds med hackamore.
Tyvärr hängde smärtminnet med ganska länge.

Sedan har jag hört historier om en häst som jag känner till.
Denna kan tydligen lägga sig ner om kraven blir för stora.
Men då ska det handla om att man rider över hästens förmåga och inte tar hänsyn till att hästen försöker. (Denna häst har ett tydligt kroppspråk, man ksa i princip totalt skita i den för att inte förstå)

Ja, då kan man väl säga att inget av det du beskriver stämmer in på min i a f. Ställer varken särskilt höga krav på honom eller skiter i om han signalerar frustration.

Det uppenbara att en häst som är svettig KAN vara frestad att lägga sig ner och rulla av den anledningen stämmer inte heller in på honom...

Möjligen att det är en rätt speciell individ med en del egna ideér är det som stämmer in till viss del:angel:

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama