Försök att klättra i rang?

Elinoor

Trådstartare
Har ett 4-årigt sto som gått i samma flock på ca 15 blandade häster sen maj ungefär. Nu är vintern kommen och dags att pussla ihop dem i rasthagar.

Saken är den att idag, när de skulle ta in hästarna försökte hon tränga sig före, varav ett av de äldre stona sa ifrån och det urarartade i ett slagsmål där ingen ville ge sig :o. Min häst fick ytlige sårskador och den äldre klarade sig.

Innan hon flyttade till detta ställe så bodde hon hemma hos mig i över ett år, och gick tillsammans med en gammal valack som höll henne i schack riktigt ordentligt.

Dessutom visar hon aggressioner mot dem som morgonfodrar i stallet. Stegrar och lägger öronen. Mot mig gör hon inget av detta, iofs inte konstigt för jag har jobbat mycket med henne.

Jag funderar över om det är nån slags hormonsvägning/pubertet hos henne som framkallar detta. Vad kan jag göra? Tips, erfarenheter - ja allt mottages tacksamt!

Sv: Försök att klättra i rang?

Ja det låter väl inte alls otroligt att hon försöker klättra lite? Den 4-årige herre jag har tog ganska snabbt över ledarskapet bland de äldre farbröderna genom ungdomens energi och en urbota envishet. Dock har han aldrig försökt testa rangen mot människor.

Kanske "snacket" hästarna emellan inte funkar riktigt som det ska? Ditt sto, eller det äldre stoet för den delen kanske inte är så bra på att läsa av andra hästar? Hur många går de tillsammans i vinterhagarna?

Är det olika människor som fodrar på morgonen?

På helgerna är det olika människor som fodrar men på veckorna är det ordinarie personal. Har endast hört om detta från helgpersonal. I söndags när jag hade kvällsfodringen skickade jag in sonen i stallet först för att se hur hon betedde sig, själv höll jag mig på utsidan och försökte hålla tyst. Förmodligen kände hon igen honom för hon betedde sig ok. Min grabb är 12 år. Har inte hanterat henne så väldigt mycket men fodrat en del medan hon bodde hemma hos oss.

Det pågår ett pussel med vinterhagarna just nu, för att få till bra grupper, så jag har ingen direkt koll på hur de ser ut. Men just den aktuella dagen var det ett fåtal hästar ute på en stor äng. Det gick bra hela dan, och det var just vid insläppet incidenten inträffade. Min häst tyckte väl hon skulle få gå först helt plötsligt. Det gamla stoet sa ifrån och sen ville ingen av dom ge sig. Det var bara min häst som blev skadad, och även om det inte är kul så är det ju lite rättvist iallafall.

Det kan ju såklart bli lite extra oroligt i leden om det pusslas med hagarna. Hur har det gått efter incidenten, har hon gått ihop med samma sto efter det?

Jag tycker också att det är svårt just detta med "hag-uppgörelser", för att ta min som exempel: den första äldre vallacken klättrade han snabbt förbi i rang, men chefen i hagen var betydligt mer bestämd i sin position. Å ena sidan vill man ju att de ska få chans att sätta rangordningen, å andra sidan vill man inte ha skador. Vi var lite kalla, och tack och lov så redde det ut sig. Minstingen blev chef i hagen.

Det är svårt att säga hur just du ska göra, prata med ägaren till det äldre stoet om ni vill fortsätta ha dem tillsammans och försök komma fram till vad ni vill göra, är mitt råd.

Vad gäller fodringar kan det vara svårt just detta att olika människor fodrar. Känner hon av någon osäkerhet hos dem? Mina unghästar har jag tränat mycket "vardagsvett" med och de har funkat fint med olika människor, men det är inte alltid det hjälper heller. Stod i stall där en unghäst var totalt omöjlig att leda ut och in från hagen. Aldrig med ägaren, men med andra. Så hon upplevde det svårt att stävja problemet, när hästen skötte sig exemplarisk med henne.

Eftersom jag inte har hästen hemma hos mig, utan den är installad så är det lite svårt. Dagpersonalen kan ju se hur det går till i hagarna så det är svårt för mig att påverka vilka som går i hop. Jag litar helt enkelt på dem. Sen kommer helgerna och det är ju bara att hoppas att man har fått etablerat en "ordning" som håller och att helgpersonalen gör som det står i hagschemat.

Får väl hoppas att det här är nåt som "blåser över". Bytte box idag ialla fall. Hon har börjat mopsa sig mot grannmärren: Grinar illa, skriker och sparkar i väggen. Nu har hon märren mittemot istället, och vips blev allt lugnare. Hemska fasoner hon skaffat sig, hon som varit så timid hela tiden :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 396
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II