Förslitningar på hästen...

nice and happy

Trådstartare
En häst som har problem med hasarna kan det vara så att dom är "slut" & att hästen endast skall gå promandsridning då?
Har dålig erfarenhet av andra häster med hasproblem & aldrig stött på någon som varit slut där, kan dom bli det??

Sv: Förslitningar på hästen...

klart dom kan bli slitna där, mkt longeringa m.m. sliter på ben/hasar. Dock vet ja inte hur de funkar

Har haft häst i ca 3 år & fått hört att han gått väldigt hårt hos förra ägaren.

Han har haft problem med hasar ca 1år nu. Är ju så svårt, för man kan väl inte "se" att dom är slitna? :)
Har fått lagt hoppningen helt på hyllan pgr hans hasar, skall jag även göra det med dressyren? Vill ju att han skall ha ett så gott liv som möligt!

åkt till klinik?, röngta ( stavning). Så ser dom ju vad de som har hänt, vad den håller för =) lycka till

För att ta reda på hur det ligger till är det kanske bäst att ta in på klinik och kolla upp hästen ordentligt.

Åk o röntga och undvik att "ligga o nöta på volter" o annat som belastar hårt tills du vet. Sedan kan det vara vanskligt med för mycket passiv vila eftersom det kan göra att han blir stel vilket i sin tur kan göra att det blir värre... Men som sagt, kolla upp det, talar bara av egen erfarenhet :)

Han går bara på rakt spår nu eftersom inte vet vad som är fel...
Kan man se via rötgen om dom är slitna??
Har märkt på han under dessa år att har han fått vila ca 4-5dagar på rad så har det blivit värre el att han varit väldigt stel. Så jag har aldrig vågat ställt av han.
Men om det visar sig att det är förslitningar, hur skall en sådan häst rida ni som har erfarenhet? Bara rakt spår? Inge distans?
Tycker det är så himla jobbigt för detta är en häst som verkligen älskar att jobba! :(

Ja man ser om de är något som inte är rätt i hasen. Dom på klinkien vet bäst hur du ska rida eftersom vi inte ser hur mkt det är slitet. Men om de är mkt slitet är de väl promenadsridning som gäller:) Om ens de beror helt på hur mkt slitet det är.

okej, lycka till uppdatera oss sedan:)

Vet inte så mkt om sånt här, men den kan bli stel om den vilat mkt. Öm? ingen aning. Svullnar kan dom göra. Våran ena travare gör de och den har slitning på knäna.

Det kan ju vara så mycket, det behöver inte ens sitta i haserna.

Att ge råd utan att veta vad det är som är problem kan få motsatt effekt. Man kan göra det värre genom att följa ett råd som fungerar för problem A, medan man egentligen har problem B.

Låt kliniken utreda vad som är fel och eventuellt behandla. Be om råd för ridning och framtid när du är där.

GLAD!! Problemet är funnet. Han hade en sne kota i ryggen! Så nu skall det bokas till en "kotknäckare". Skönt att veta vad som va felet...

Nu blir jag nyfiken, vem har konstaterat det? Och hur då? Genom röntgen? Det är ju inte måndag
ännu.

usch de ser så hemskt ut när dom rättar till koterna:P

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 013
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 229
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka