Förslag på ponnyhingst

Retzina

Trådstartare
Har precis köpt ett diplomsto (9-8-7-8-8). Det är ett russto av den lättare modellen (ca 121 cm hög). Supertrevlig i temperamentet. Hon har tävlat msv hoppning, lätt fälttävlan, ponnytrav och galopp. Hon har tidigare fått fyra avkommor avkomma 1 e. russhingst har en tredjeplats på fälttävlans SM som bästa merit. De två sista avkommorna e. Power Boy (rp) och Granit (russ) är båda bedömda med 39 p. Granitavkomman planeras få en karriär på travbanan. Ge mig förslag på hingstar är inte jätteinsatt på vilka hingstar som finns i ponnyaveln. Skall jag betäcka med russ eller annan ponny. Skulle mycket väl kunna tänka mig en rp, liten arab eller welsh pappa som lättar upp än mer. Ge mig förslag!

Det beror ju på vad du ska använda avkomman till men JAG skulle betäcka med en russhingst för att få en renrasig avkomma. Det finns ju en del ädlare russhingstar också. :)

Jag är också för en russhingst. I närheten av Märsta har du två bra stammade russhingstar, Timon 533 och Vidar 521.

Det står inget i ditt inlägg om vad du har tänkt använda avkomman till. Om det är travblod du vill ha blir förslagen några andra även om det finns travpåbrå bakom både Timon och Vidar.

Var bor du någon stans? Det är ju ofta lättare att betäcka med en hingst i närheten! Jag tycker också att du ska hålla dig till en russhingst,särskilt eftersom du uppenbarligen har ett fint sto, det finns en del smäckrare exemplar! Men skriv var du bor så ska jag ta fram några hingstar som jag tycker är intressanta, där är kanske något du gillar!

Fridhems Jonatan!
Finns ingen bättre och mer allround russhingst!

Han har tävlat i körning (bla VM i handikappkörning), fälttävlan (med placeringar på DM-nivå), hoppning, dressyr, trav ... Han är dessutom elitpremierad och framför allt - han ger både vackra och snälla barn!
Jag har en russvalack efter honom som har fått 41 p på utställning och som vi har gjort ALLT med: vanlig körning, bruksridning, brukskörning, ridning (han har hoppat tom LB och gått dressyr LC). Han är helt suverän som nybörjarhäst - och väldigt lik sin pappa!

Jonis (som han kallas) kommer dessutom ur en gammal fin stam - Jesper 340 som hans pappa hette är också ELIT-premierad. Han har också en godkänd son efter sig, Trojka Viking, som är precis lika duktig som han själv, samt ett antal diplomston.

Här är länken till stuteriet som äger honom (de har haft honom sedan han var föl ...): http://www.vikingponnycenter.just.nu/
Även om han numera bor i Kalmar, så vet jag att han ibland är på resande fot uppåt landet, eftersom ägarna bodde i Mälardalen tidigare.

sidan :love:

Citrus

Min väninna har en jättefin avkomma efter Citrus.

På Skansens Guldruss utställning gick Citrus avkommor bla bästa sto föl Elwira, var efter Citrus.

/J

Engelbrekt är en väldigt fin hingst. Finns i småland, har blivit guldbelönad med 44p och varit BIs ett par gånger. Trevrek 2.09, ska tävla ridning i år tror jag. Gå annars på på svenska russavelsföreningens hemsida och kolla.

Lite mer info då. Jag bor i Uppland så har ni mig geografiskt placerad. Avkomman tänkte jag ev. behålla. Funderade på en ridponny hingst för att få upp storleken på avkomman så att denna sedan kan bli ridhäst åt barnen om de fortfarande har intresset kvar. Russ är mycket intressant också eftersom jag tycker MYCKET om rasen och jag tycker att renrasavel skall man befrämja. Dessutom är det ett bra sto. Dock är hon f-82 så hon har några år på nacken och har väl inte så många år kvar i aveln. Stam: e. Hubertus-Raketen. Har jag tur så kanske hon kan få båda delarna!!! Tack för alla förslag! Skall ta mig en titt på hingstarna ´men tar fortfarande tacksamt emot alla förslag!

Skall kolla upp de hingstarna! Står ju inte så långt ifrån mig! Hingsten ifråga behöver inte ha travblod men det gör heller ingenting!

Håller med om att Feno-Me är fin. Han finns även i mitt bakhuvud. Frågan är om det blir för stort....Stoet är bara 121 cm....

Jonis såg jättefin ut. Kan vara ett alternativ om han kommer häråt. Till Kalmar är det lite långt.....

Stoets första avkomma är e. Mario!!!! Har dock inte sett henne, men hennes främsta merit är en tredje plats i fälttävlans SM. Var finns Mario?

Han står på Svedens Gård i Falun, Dalarna.
Dom har ju även Svedens Hassan 490, en riktig pärla!
Rider honom så i mina ögon är han vackrare än Mario, men rent utseende mässigt är Mario finare!

Liknande trådar

Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 830
Senast: Görel
·
Avel Ja, vad ska jag välja? Jag söker en liten (max ca 130 cm) ponnyhingst med utmärkta gångarter. Jag har tittat mkt på Welsh (mountiain...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 983
Senast: Jate Volim
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 610
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka