Förslag på ”mellis”

Sofie.S

Trådstartare
Jag behöver ha förslag på ”mellis”! Vad äter ni på förmiddagen och eftermiddagen?
Jag äter frukost rätt tidigt, lunch 12:00 och middag 16:30-17:00 ungefär. Men därimellan svälter jag! ;)

Jag har nyligen börjat läsa på högskola och jag är så hungrig på fm och em att jag håller på att gå ihjäl! Huvudet behöver massor energi men vill inte att siffrorna ska dra iväg på vågen, är rätt stillasittande vissa dagar.

Just nu varierar jag mellan kvarg, knäckemackor och frukt. Känns som att jag mest småäter.. Skulle vilja äta något som släcker ”hungern i huvudet”.

Bomba gärna med förslag!
Både micro och kylskåp finns.
Är dock glutenintolerant, så gärna något som är naturligt glutenfritt.

En banan räckte normalt när jag arbetade men nu vid 11:15-11:30 slår hungern till som en käftsmäll och jag har svårt att koncentrera mig sista stunden.

Ägg?

Jag gör äggmuffins, vilket egentligen är en miniomelett. Till det behövs X antal ägg, lite mjölk och stora muffinsformar. Sen någon "fyllning", vilket kan vara vad som helst. Broccoli ev i kombination med bacon/skinka/kalkon, spenat med fetaost och svamp är mina favoriter.

Jag ställer upp så många muffins jag vill göra och knäcker samma antal ägg i en bunke. Har i lite mjölk, kanske 0,5 dl/muffins och lite salt. Vill man kan man riva lite ost i smeten. Sen ställer jag upp formarna och lägger i fyllningen. Därefter skopar jag i äggstanningen och har in rubbet i ugnen där de får vara till de är klara.

Muffinsarna fryses in och tas sen fram till frukost eller mellanmål. Från fruset brukar det vara 1-2 minuter i micron. De går även att äta kalla.

Väldigt nöjd med dessa muffins som kan varieras i all oändlighet, är mättande och nyttiga.

Jag äter inte mellanmål. Käkar ett mål på förmiddagen och ett på em/kvällen.
Rekommenderar att äta ägg då stoppar iaf jag längre på det. Sen är det ju ingen paniksituation om man blir lite hunrig tänker jag. Ta en kopp the eller liknande?

Jag blir lätt okynneshungrig om jag ska sitta still och lyssna en längre tid. För mig funkar det att ta med frukosten till universitetet och äta den i första pausen, då blir inte väntan till lunch så lång. Till eftermiddagen skulle jag köra på ett rejälare mellanmål vid 15.30-16, och äta senare middag. Det är lättare att tänka bort hungern om man rent logiskt både vet att man inte är hungrig på riktigt, och att det inte är så långt kvar till nästa mål. Det brukar också gå att avleda hjärnan lite om man har med kaffe eller te att smutta på.

Ägg?

Jag gör äggmuffins, vilket egentligen är en miniomelett. Till det behövs X antal ägg, lite mjölk och stora muffinsformar. Sen någon "fyllning", vilket kan vara vad som helst. Broccoli ev i kombination med bacon/skinka/kalkon, spenat med fetaost och svamp är mina favoriter.

Jag ställer upp så många muffins jag vill göra och knäcker samma antal ägg i en bunke. Har i lite mjölk, kanske 0,5 dl/muffins och lite salt. Vill man kan man riva lite ost i smeten. Sen ställer jag upp formarna och lägger i fyllningen. Därefter skopar jag i äggstanningen och har in rubbet i ugnen där de får vara till de är klara.

Muffinsarna fryses in och tas sen fram till frukost eller mellanmål. Från fruset brukar det vara 1-2 minuter i micron. De går även att äta kalla.

Väldigt nöjd med dessa muffins som kan varieras i all oändlighet, är mättande och nyttiga.
Åh, låter super smidigt! Ska testa det imorgon! :D

Rekommenderar att äta ägg då stoppar iaf jag längre på det. Sen är det ju ingen paniksituation om man blir lite hunrig tänker jag. Ta en kopp the eller liknande?
Mitt huvud strejkar totalt om jag inte äter regelbundet, dessutom om jag ska kunna koncentrera mig.

Jag tappar också väldig lätt i blodsocker så fort jag blir minsta hungrig och har märkt att har det väl gått så långt så är det för sent. Tricket är att förebygga. Just nu äter jag dubbla frukostar: en stadigare hemma vid 6 och en mycket lätt på frukostrasten på jobbet vid 8. Hade jag fått styra själv hade jag hellre haft rasten någon timma senare men men.

Eftermiddagen är svårare då vi inte har någon gemensam rast. Jag glömmer att äta och blir svimfärdig lagom till dess att jag ska hem. Det blir ofta att jag räddar blodsockret genom ett glas juice eller liknande och använder sen den energin till att fixa något vettigare. Antingen snabblagad, tidig middag eller ett lättare mellanmål när middagen tar längre tid.

Jag äter chiapudding och står mig fint på det, dessutom mår min mage så himla bra av det!
Praktiskt att kunna fixa ordning kvällen innan :)

Favoritblandningen består av:
2-3 msk chiafrön.
Lika mkt pumpafrön, eller andra nötter
En banan i tunna skivor
2-3 dl mangoproviva

:d

Bara som en inflikning så får en frisk person inte lågt blodsocker av att inte äta även om det är ett helt eller flera dygn man fastar. Blodsockret hålls ganska stabilt av olika hormoner och om man faktiskt får lågt blodsocker av att inte äta på ett par timmar så bör man kolla upp det.

Med det sagt så om man är van vid att äta små regelbundna måltider så kan man känna av trötthet och seghet men det är i stor utsträckning en vanefråga. Kroppen klarar alldeles utmärkt att reglera blodsocker (om man är frisk dvs) på bara en måltid per dag om det är det man är van vid.

Bara som en inflikning så får en frisk person inte lågt blodsocker av att inte äta även om det är ett helt eller flera dygn man fastar.
Men vad är det som händer då? Jag och en vän är båda kassa på att äta regelbundet. Jag kan gå hur länge som helst utan mat utan att tappa humöret eller orken. Det spelar liksom ingen roll om jag äter eller inte. Men hon sackar ihop och blir jättetrött och deppig liksom. Detta blir väldigt påtagligt om vi tex är på Gekås en heldag. Så fort hon börjar prata om tråkiga saker och gå runt i ett vacuum tar man bara med henne upp till fiket eller restaurangen och hon blir som ny!

För mig hade det inte spelat någon roll.

Vad är skillnaden? Hon är väldigt frisk i övrigt.

Men vad är det som händer då? Jag och en vän är båda kassa på att äta regelbundet. Jag kan gå hur länge som helst utan mat utan att tappa humöret eller orken. Det spelar liksom ingen roll om jag äter eller inte. Men hon sackar ihop och blir jättetrött och deppig liksom. Detta blir väldigt påtagligt om vi tex är på Gekås en heldag. Så fort hon börjar prata om tråkiga saker och gå runt i ett vacuum tar man bara med henne upp till fiket eller restaurangen och hon blir som ny!

Jag vet inte precis vad det är som gör att folk känner så när födointag "saknas" men det är inte lågt blodsocker på en frisk person. Det är möjligt att vi är så känsliga att vi känner av väldigt små variationer i blodsockret men på en frisk person regleras blodsockret så bra av kroppen att man aldrig får lågt blodsocker

Kan kännas som semantik i sammanhanget men samtidigt kan jag känna att det kan vara viktigt att använda rätt termer när man pratar om möjliga hälsoåkommor.

Haha jag är likadan! Alla mina vänner märker direkt när jag behöver fika! :laugh:;)

Sadana ar Maken och en av sonerna ocksa. Har kallas det att man blir "hangry".:p

http://time.com/4010208/hangry-low-blood-sugar/

Jag vet inte precis vad det är som gör att folk känner så när födointag "saknas" men det är inte lågt blodsocker på en frisk person. Det är möjligt att vi är så känsliga att vi känner av väldigt små variationer i blodsockret men på en frisk person regleras blodsockret så bra av kroppen att man aldrig får lågt blodsocker

Kan kännas som semantik i sammanhanget men samtidigt kan jag känna att det kan vara viktigt att använda rätt termer när man pratar om möjliga hälsoåkommor.
Fast nja. Friska personer får ju inte lågt blodsocker på samma sätt som tex en diabetiker, det går inte att jämföra. Men vi kan absolut få skiftningar när man behöver fylla på med energi.

Till tråden:
Jag jobbar i nära samarbete med en dietist som brukar påpeka att mellanmålens funktion är i grund och botten att hålla blodsockernivån jämn och därför är det främst kolhydratsrik mat som är hjälpsamt till mellanmål. Proteinrik och fet man kan ju absolut hjälpa mot hungern men det kan vara viktigt att tänka på att få med kolhydraterna också.

TS, kan du inte bara dubbla mängden i ditt mellanmål? Tex två bananer (eller annan frukt), eller kombinera tex smörgås och en frukt.
Det hade jag testat i första hand. Tror inte du kommer stå dig längre på annan typ av mat utan för dig handlar det säkert om att det blir för lite med den mängden du äter idag.

Klart det inte är någon panik att bli hungrig innan lunch, men om man arbetar eller pluggar och måste ha hög koncentration så kan det bli ganska omöjligt om hjärnan saknar tillräcklig energi för att funka på topp. TS skriver ju uttryckligen att det handlar om energi, inte hunger. Då är te väldigt verkningslöst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka