Förslag på ”mellis”

Räcker det inte med en banan? Behöver du ha någonting mer matigt?

Jag tänker att om du är så hungrig som du säger så bör du äta mer till frukost och mer till lunch så du får en längre mättnadskänsla.
Själv tycker jag det är skönare att äta rejäla mellanmål om alternativet är att äta mer till huvudmålen (mer än en normalportion alltså). Framförallt om man ska sitta still och koncentrera sig direkt efter måltiderna. Skönt att kunna undvika den värsta matkoman.
Det är ju fullt normalt att äta ordentliga mellanmål :)

Men vad är det som händer då? Jag och en vän är båda kassa på att äta regelbundet. Jag kan gå hur länge som helst utan mat utan att tappa humöret eller orken. Det spelar liksom ingen roll om jag äter eller inte. Men hon sackar ihop och blir jättetrött och deppig liksom. Detta blir väldigt påtagligt om vi tex är på Gekås en heldag. Så fort hon börjar prata om tråkiga saker och gå runt i ett vacuum tar man bara med henne upp till fiket eller restaurangen och hon blir som ny!

För mig hade det inte spelat någon roll.

Vad är skillnaden? Hon är väldigt frisk i övrigt.
Skillnaden kanske är att hon behöver energi, helt enkelt.

http://www.gp.se/livsstil/hälsa/därför-behöver-du-inte-tänka-på-blodsockret-1.4652483

Med det sagt: jag tror att det finns variationer inom normalen - alltså att människor är olika och att vissa trots allt kan ha en viss känslighet för blodsockersvängningar. När jag har migrän på gång mår jag bättre om jag äter ett mellanmål i stället för att fortsätta gå och och vara hungrig.

TS: mitt ständiga mellanmål är en liten burk naturell kvarg med osötade hallon (ibland med några nötter i också). Äter hälften en stund före lunch och hälften under eftermiddagen. Då blir jag aldrig vrålhungrig.

Det skrivs om blodsocker, jag har väldigt lågt blodsocker och har alltid haft. Mitt normala värde ligger på en fyra, har haft samma värde som barn och gravid. Mina vänner vet om att lunch är 11:30-12 och absolut inte kl 13. ;) Jag tappar humör och kan inte koncentrera mig.

Som någon skriver, behöver egentligen inte mätta magen, det är huvudet som behöver energi.

Äter inte mjukt bröd och knäckebröd stör nog tyvärr på föreläsningarna. :D
Men chiapudding ska jag absolut också testa!
Alternativt två frukter eller kvarg.
Har även beställt bars som jag ska ge en chans. :)

Det skrivs om blodsocker, jag har väldigt lågt blodsocker och har alltid haft. Mitt normala värde ligger på en fyra, har haft samma värde som barn och gravid. Mina vänner vet om att lunch är 11:30-12 och absolut inte kl 13. ;) Jag tappar humör och kan inte koncentrera mig.

Som någon skriver, behöver egentligen inte mätta magen, det är huvudet som behöver energi.

Har ni inte paus kring mellanmålstid eller måste du äta under föreläsningen?
Tänkte på knäcket.

Jag behöver ha förslag på ”mellis”! Vad äter ni på förmiddagen och eftermiddagen?
Jag äter frukost rätt tidigt, lunch 12:00 och middag 16:30-17:00 ungefär. Men därimellan svälter jag! ;)

Jag har nyligen börjat läsa på högskola och jag är så hungrig på fm och em att jag håller på att gå ihjäl! Huvudet behöver massor energi men vill inte att siffrorna ska dra iväg på vågen, är rätt stillasittande vissa dagar.

Just nu varierar jag mellan kvarg, knäckemackor och frukt. Känns som att jag mest småäter.. Skulle vilja äta något som släcker ”hungern i huvudet”.

Bomba gärna med förslag!
Både micro och kylskåp finns.
Är dock glutenintolerant, så gärna något som är naturligt glutenfritt.
Några mandlar och eller en frukt.

Har ni inte paus kring mellanmålstid eller måste du äta under föreläsningen?
Tänkte på knäcket.
Vår ena lärare säger oftast ”vi kör på”, han känns som en tidsoptimist när han planerar sina föreläsningar. Därför blir det ofta inga bensträckare.. ;)

Är också en sån som behöver mellanmål för att fungera optimalt! Jag gillar keso mer än kvarg, och brukar variera antingen keso med frysta hallon (då hjälper de också till att hålla keson kyld under dagen, så är det lagom på typ em) eller keso med tärnat äpple och kanel. Sen brukar jag toppa med typ pumpakärnor och nötter ovanpå när jag är hemma (nötförbud i skolan).

Bananpannkaka är också gott och går att ta med/äta kallt. Mosa en banan, blanda med ett ägg; stek. Även gott att tex strössla lite kokosflingor i själva pannkakan när man hällt ut smeten i stekpannan.
Kan ätas som den är eller med lite bär/frukt/nötsmör.

4 är inte "väldigt lågt". Du kan ha lägre än så utan att det klassas som för lågt

Har ibs och för att må relativt bra måste jag äta mellanmål. Blir ofta banan då tarmarna blir glada av det och mättande är det. Annars håller jag med om ägg eller knäckebröd.

Blev peppad av chiapudding folk skrev om här så ska googla det. Annars bakar jag gärna scones men det händer sällan och är inte smidigaste och bästa mellanmålet. :o

Men vad är det som händer då? Jag och en vän är båda kassa på att äta regelbundet. Jag kan gå hur länge som helst utan mat utan att tappa humöret eller orken. Det spelar liksom ingen roll om jag äter eller inte. Men hon sackar ihop och blir jättetrött och deppig liksom. Detta blir väldigt påtagligt om vi tex är på Gekås en heldag. Så fort hon börjar prata om tråkiga saker och gå runt i ett vacuum tar man bara med henne upp till fiket eller restaurangen och hon blir som ny!

För mig hade det inte spelat någon roll.

Vad är skillnaden? Hon är väldigt frisk i övrigt.
Ja vad är det som händer?

När BARNET var litet hade hen en bästis :)som var extremt blodsockerkänsligt. Barnet är diabetiker. Men det var kompisen vi fick tvinga ner på en parkbänk, tvinga upp munnen och trycka i jordgubber eller banan. Alternativt en tabelett druvsocker.

Det uppstod totalt mentalt sammanbrott. Av sorten sätta sig på trottoaren och vägra gå en meter och skrika åt oss när vi försökte tilltala hen :D
Efter påfyllning var kompisen sitt vanliga soliga jag igen. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka