Förslag på bra foderstat för fånghästar?

Koriander

Trådstartare
Nu har även min andra islänning utvecklat fång och jag har kommit fram till att hösilaget måste vara boven i dramat. Hittar inget vettigt info om hur jag i fortsättningen ska fodra mina hästar. Hösilaget är helt uteslutet och dessutom finns det ingen analys på det. Tillhör inte de lyckligt lottade med stora utrymmen för lagring av foder och måste alltid jaga hö från olika ställen och höet brukar alltid sakna analysvärden. Med utgångspunkt från detta så är jag i behov av goda råd. Fick rådet av veterinären att man kan laka ur höet och sänka näringsvärdet på det genom att låta det ligga i vatten ca ett dygn. En av hästarna är gammal och rids inte och den andra är yngre och rids (när hon har tillfrisknat). Vad ger ni för komplement till höet åt era fånghästar? Finns det nåt sk färdigfoder att köpa som fungerar bra? Båda hästarna är lite småfeta och behöver gå ner i vikt. Kan man tex ge rehab som kraftfoder till fånghästar? Vad ska jag tänka på i fortsättningen ndg utfodringen av dom?

Sv: Förslag på bra foderstat för fånghästar?

Hur har du kommit fram till att det skulle vara hösilaget?

Spontant undrar jag vad hästarna har för ngt gemensamt. Är de nära släkt? Äter de mkt stärkelse? Eller får dem ngt annat utöver grovfoder? Går de på nygödslad vall? Att jag undrar beror på att trots att det finns väldigt många islandshästar med överhull som får fri grovfodertillgång på alla gårdar jag har kontakt med så är fång oväntat ovanligt.

Ensilage i sig ger inte mer fångrisk är hö. Sen beror det på när gräset är slaget om det innehåller mkt fruktan.

Om hästarna är i överhull lär de inte behöva kraftfoder alls under förutsättning att de får tillräcklig med protein. HH

Tycker också det verkar konstigt att det skulle vara hösilaget. Det skulle i så fall vara att det skiljer sig jättemycket i värden från bal till bal. Du har tydligen inte samma leverantör för hela säsongen heller. Det blir ju ett konstant foderbyte hela tiden.
En annan tanke är ju att det fortfarande växer gräs där du bor. Är det då frostnätter ibland, så bildas det mycket fruktsocker i det gröna gräset som inte är bra för fångkänsliga hästar.

Dina hästar är lite småfeta, får de motion, ja, när de är friska?

Halm och sent senare skördat hö skulle jag ge en fånghäst, gärna halm med insådd, blir lite smakligare.:)

En annan tanke är ju att det fortfarande växer gräs där du bor. Är det då frostnätter ibland, så bildas det mycket fruktsocker i det gröna gräset som inte är bra för fångkänsliga hästar.
Det som till sist knäckte min egen fånghäst förra året vid den här tiden var just ett par frostnätter. Den fria tillgången till hösilaget hade hon då överlevt hela vintern före + ett par månader innan frosten kom, fånganfallet kom precis efter frosten så jag är övertygad om att det var just där orsaken fanns.
Halm och sent senare skördat hö skulle jag ge en fånghäst, gärna halm med insådd, blir lite smakligare.:)
VARFÖR?
En fånghäst måste också få sitt proteinbehov tillgodosett och med ett sådant grovfoder soim du förespråkar måste man ju i så fall komplettera med stora mängder proteinkoncentrat - vilket inte är ett dugg roligt...

Den unga hästen har motionerats regelbundet fram tills för några veckor sedan eftersom vi har satt hästarna i vintervila. Gamlingen rids inte. De går ute från tidig morgon till sen kväll. Har också tänkt på att det lilla gräset vi har i vår skogshage växer nog fortfarande eftersom det periodvis har varit ganska varmt för årstiden, men vi har också haft några rejäla frostnätter. Det skulle nog kunna vara helt möjligt att gräset i hagen har varit det som utlöst fånget. Gamlingen blev sjuk i våras efter att det hade varit mkt varmt o torrt i en månad. Hon fick ett lindrigt anfall o är återställd, men den yngre blev kraftigt påverkad. De har fått hösilage hela förra vintern och klarat det till synes bra. Skulle helst vilja fortsätta med hösilaget, men eftersom båda har blivit sjuka så misstänker jag hösilaget. Hästarna har helt olika härstammning. De får heller inget kraftfoder förutom en gnutta betfor på kvällen för att skölja ner mineralerna med. De går själva i en hage just för att undvika att de äter upp stora hästarnas hö. Tror att det skiftar väldigt mycket på näringsinnehåll i hösilagebalarna beroende på var det är taget. (har samma leverantör hela säsongen). Den senaste balen tex reagerade en av de stora hästarna på och blev lite lös i magen. Det borde ha ringt en varningsklocka då. Men nu är skadan skedd och det verkar råda helt olika uppfattningar om utfodring. Pratade idag med min höleverantör och hon sa att hon har vetehalm med mycket grönt i. Kan det vara ett bra komplement till hö eller ev hösilage? Man får inte så mycket hjälp av veterinären heller och jag är ganska okunnig i frågan. Har försökt att läsa på men hittar inga bra svar.

Den unga hästen har motionerats regelbundet fram tills för några veckor sedan eftersom vi har satt hästarna i vintervila. Gamlingen rids inte. De går ute från tidig morgon till sen kväll. Har också tänkt på att det lilla gräset vi har i vår skogshage växer nog fortfarande eftersom det periodvis har varit ganska varmt för årstiden, men vi har också haft några rejäla frostnätter. Det skulle nog kunna vara helt möjligt att gräset i hagen har varit det som utlöst fånget. Gamlingen blev sjuk i våras efter att det hade varit mkt varmt o torrt i en månad. Hon fick ett lindrigt anfall o är återställd, men den yngre blev kraftigt påverkad. De har fått hösilage hela förra vintern och klarat det till synes bra. Skulle helst vilja fortsätta med hösilaget, men eftersom båda har blivit sjuka så misstänker jag hösilaget.
Frosten ger hög fruktanhalt i grässtråna och detta är en vanlig orsak till fång.

Fång på våren kan också relateras till fruktan i gräset.

Jag hade inte misstänkt hösilaget i första hand....

Det är troligt gräset i hagen då vi har haft varmt o gräset växt länge. Men det kan var mycket fruktas i hö/hösilget. Kanske en komination av båda? jag lägger grovfodret i blöt minst 2 timmar eller längre före utfodringen. Här fungerar det jätte bra. Tungt är det med blött grovrfoder men isisen här mår bra med det. Om jag inte blötlögger grovfodret blir han varm ih hovarna och matte får hyperkondri för hästen....Det är värt ett tungt blött hönät och vatten baljor som fryser ;)) Jag skall prova Spillers Happy Hof enl vettens råd. Det fanns någon forma av grovfoder kuber också. Men har som sagt inte provat änn.

Min fånghäst har tidigare ätit ensilage (det som många kallar hösilage) utan problem. Denna vintern kunde vi inte köpa från det vanliga stället och de nya balarna är mer ojämna. Hon fick fång strax före jul. Jag är lite osäker på vad det berodde på men inser att dessa ensilagebalar kan ha påverkat situationen. Jag har nu i snart en månad gett henne lusernpellets (utan melass), betfor, bakjäst och lite linfröolja. Sedan har jag fyllt på med halm för att det ska bli mer att tugga. Den enda nackdelen är att hon äter upp det ganska fort. Hon får mat många gånger varje dag (står inne i box). Det hade varit bättre att ge en del som lusernhack. Jag kan köpa två olika ett med olja och ett med melass. Melassvarianten vill jag inte ge henne. Det är i och för sig ingen fara för hon äter inte det. Den med olja är bra men den senaste förpackningen var möglig så det har jag inte lust att köpa fler av.

Innan hon fick fång fick hon en del av sitt grovfoder som lusernpellets. Det har hon ätit året om.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka