Förslag på aktiviteter för en boxvilande häst

S

super_fantan

Min lilla plutt måste nu efter en seg hovböld ,som nu är gipsad ,ha boxvila några dagar bortsett från korta promenader på torrt underlag
(vilken ju så här års är väldigt svårt att hitta:angel:). Han blir jätteledsen av att inte få gå ut i hagen och väldigt rastlös. Någon som har något tips på hur man aktiverar en boxvilande häst?:confused:

Sv: Förslag på aktiviteter för en boxvilande häst

En häst är ju inte så intressad av att leka eller så, men är av naturen skapt för att äta 20 timmar per dygn. Se till att hästen har tillgång till grovfoder, t ex halm (annars blir det väl lite väl mycket kalorier...) Kanske ha radion på, vet inte om det uppskattas eller om det är en förmänskling!

trickträning? de kan hjälpa..åtminstonde så får dom ju tänka lite iallafall.

en del hästar tycker ju att det är roligt med sånna där leksaker som man hänger upp i boxen, som finns på ex H**ks som det sitter en slicksten på.

man kan hänga upp hårda pet-flaskor som dom kan "pilla runt" med, större ko.bjälror tycker en del är kul, ved träd bundet i rep i taket eller väggen är oxå uppskattat av många.

Min dam har haft boxvila nu ca 6 månader pga fång + hovböld.
Hon står på halm så hon har sysselsatt sig med att äta upp det mesta av halmen då hon ätit upp allt hö, jag brukar även blanda halm och hö så hon kan gå runt och leta höstrån.

Hon har även en "Happy snacker" + tillbehörande "krubbkompis med smak av äpple" som jag köpte på hööks för ca 349:-.
Den brukar hon stå och tugga på när hon känner för det.

Hon har även en stor gren med asp som är bra för hästen vad jag har fått lära mig. Som hon älskar att tugga på!

En till häst i stallet har också boxvila då han har blivit sydd vid ridolycka då ägarn red in i en stolpe med hästen..

Han har en jollyboll med ett handtag som han kan kasta om kring, hon köpte även en hund leksak tillhonom som han också kan ha i munnen (ett tyg ben).

/R

Liknande trådar

Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 308
Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 262
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 726
Senast: Karminnie
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 055
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31