Sv: Förskottsbetalning vid uppsägning - vad gäller?
Tack för svar! Jag ska ta med mig detta i framtiden och se till att ha kontrakt nästa gång. Det känns som det är det bästa.
På tal om detta du skrev:
Så, har hon sagt en månad så räkna en månad från den dag du sa att du skulle sluta, om hon börjar bråka och kräva att du ska betala från första till sista, poängtera att du egentligen inte behöver betala ngt alls eftersom ni inte vid avtalets start kom överens om ngn uppsägningstid och därför inte har ngn uppsägninstid heller.
Om jag poängterar detta för ägaren, finns det någonstans jag kan hänvisa henne om hon ifrågasätter, så hon själv kan kolla upp att det stämmer?
Det har annars kommit upp en ny situation igen, känner att jag behöver råd. Ska försöka ta det från start.
För flera veckor sedan hamnade vi i en konflikt och då pratade vi om en eventuell uppsägning, hon nämnde vid detta tillfälle att uppsägningstiden var 1 månad. Vi löste den här konflikten någorlunda och jag fortsatte vara medryttare där, några veckor efter så sade jag dock upp mig. I samband med detta säger hon att jag ska vara kvar hela november samt betala full hyra. Detta skulle innebära att min uppsägningstid skulle gå över i tid, att den skulle vara 1 månad och ett par veckor lång. Jag har tyckt att det varit underligt att hon först hävdat att jag har en månads uppsägningstid och sedan när jag faktiskt säger upp mig, att jag ska stanna längre än så. Jag har dock inte bråkat om det.
Nu har det i alla fall blivit en situation till. Av olika omständigheter så sa ägaren igår upp samarbetet mellan oss. Eftersom jag är inne på en uppsägningstid redan så tolkar jag henne som att hon säger upp mig med omedelbar verkan, även om hon inte ordagrant uttryckte sig på det sättet. Hon skriver dock samtidigt att jag kan vara kvar november ut och att jag ska betala full hyra för denna månaden.
Jag undrar hur sådana här fall fungerar i normala fall, kanske kan vara bra att ha i framtiden. Om ägaren säger upp med omedelbar verkan, då kan väl inte denna kräva att (i detta fall medryttaren) ska betala full hyra? Om ägaren avsäger samarbetet så avsäger den sig väl även det ekonomiska? Eller har jag fått det om bakfoten, har för mig att jag läst att det fungerar på det sättet.
Vad gäller min situation så har jag väl förstått att ägaren egentligen inte kan kräva mig av pengar den här månaden alls pga. att vi inte kommit överens om någon uppsägningstid vid start. Jag känner mig dock inte riktigt övertygad angående den här biten
Hur stor chans är det att hon kan gå vidare om hon skickar in till inkasso/kronofogden? Hon står på sig att hon ska ha för hela november, trots att min uppsägningstid egentligen går ut tidigare. Jag kan tänka mig betala, för tiden under min uppsägningstid då vill säga. Jag vill inte betala full hyra för november.