@KattenKorven jag kan relatera till den känslan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu kanske jag inte borde svara eftersom min plutt inte börjat förskola än, men vad fasen... Jag blir alltid superstressad när jag läser om barn som bara går typ 20h/vecka! Vi skolar in dottern i januari, då kommer hon vara drygt 19 månader...och jag har inte fått mitt schema än så jag vet inte exakt hur mina tider ligger, men jag kan inte se hur vi skulle kunna pussla ihop så korta dagar åt henne. Jag jobbar som lärare och maken jobbar vanliga kontorstider och visst kan vi säkert pussla lite med hämtning och lämning, men vi jobbar heltid bägge två så hur vi än pusslar kommer vi aldrig komma ner i några halvdagar på förskolan. Får en klump i magen när jag tänker på det nu. Kommer hon vara den enda i sin ålder som går typ 35 h/vecka? Jag har varit föräldraledig i 1,5 år och har inte råd att gå ner i tid på jobbet just nu, förstår inte hur alla andra gör?
Ah ok. Kommer jag runt 13 är de ofta mitt inne i något. Är det inte något mellis eller liknande så håller de på att komma igång efter vilan med någon lugn aktivitet eller liknande som de är mitt inne i
Är det mer laddat att säga att ens barn går hem vid 17 än vid 16 trots att de börjar senare och kanske till och med går färre timmar än de som går hem 16 ( @Vogue )?
Vi pratade om långa dagar. Jag lyssnar gärna på hur de upplever att barnen klarar det, om vi måste trolla lite. Min bild är att det går ganska bra. Är en dag lite tuff så försöker jag hämta tidigt dagen efter helt enkelt. Varierar alltså mellan 9-15 och 9-17 men 9-17 är som en standard. Fsklärarens bild var att det gick rätt ok också trots långa dagar och det finns barn där de känner att barnen verkligen inte orkar. Som går öppning till stängning fem dagar i veckan men. Hon har inte samma bild av våra barn. Om jag hade fått höra att de tycker att det är kämpigt hade vi ju försökt trolla lite.
Hur som, jag började fundera på om 8 timmar är så himla mycket när man har två arbetande föräldrar. Att man hämtar tidigare vid sjukning/föräldraledighet är ju självklart, det gjorde jag också. Sen slutar ju mina barn 17, det kanske känns längre än om de går 8 timmar med sluttid 15-16. Vi är lite morgontrötta och går upp bara någon timme innan vi behöver åka hinner på den tiden äta frukost och snygga till oss. Snabbdusch om det behövs.
Ja det är min känsla också. Väldigt intressant måste jag säga.Det är ju egentligen ologiskt, men jag tror att det är så.
Naturligtvis FÅR jag hämta mina barn när jag vill men det finns ju tider som passar mer eller mindre bra i verksamhetenSå då får du inte hämta? När jag hämtar så sover de flesta barnen. Är väl vår + 3-4 till vakna max. De som är vakna leker men det är inga problem att hämta, tänker mest att det är väl bara skönt för personalen att ett barn försvinner
Ja det är min känsla också. Väldigt intressant måste jag säga.
Jag har pratat med förskolläraren idag i ena barnets grupp och huvudet har börjat spinna lite. Jag upplever att mina barn går hyfsat "normala" dagar på förskolan. De går 8 timmar, ibland mindre. Brukar hämta tidigare minst en dag i veckan. De är 2 och 4.
Hur långa dagar går era barn på förskolan och hur gamla är de?
Sen tycker jag det låter som småbarnsåren låter lite helig. Ur barnens synpunkt tycker jag det är strax innan och under tonåren som jag kan tänka att barn behöver sina föräldrar väldigt mycket.