Förskoletider

Nu kanske jag inte borde svara eftersom min plutt inte börjat förskola än, men vad fasen... Jag blir alltid superstressad när jag läser om barn som bara går typ 20h/vecka! :eek: Vi skolar in dottern i januari, då kommer hon vara drygt 19 månader...och jag har inte fått mitt schema än så jag vet inte exakt hur mina tider ligger, men jag kan inte se hur vi skulle kunna pussla ihop så korta dagar åt henne. Jag jobbar som lärare och maken jobbar vanliga kontorstider och visst kan vi säkert pussla lite med hämtning och lämning, men vi jobbar heltid bägge två så hur vi än pusslar kommer vi aldrig komma ner i några halvdagar på förskolan. Får en klump i magen när jag tänker på det nu. Kommer hon vara den enda i sin ålder som går typ 35 h/vecka? :( Jag har varit föräldraledig i 1,5 år och har inte råd att gå ner i tid på jobbet just nu, förstår inte hur alla andra gör? :confused:

Vår dotter går typ 25-30 timmar i veckan och är en av de som går minst. De allra allra flesta går "långa" dagar så din dotter kommer inte vara den enda. Enda barnen som går kortare än vår tjej är 15 timmar barnen. Vår dotter kan gå lite kortare tack vare att jag börjar 05 på mitt vanliga jobb och så på mitt företag bestämmer jag tider helt själv så då jobbar jag nån timme på kvällen också när hon sover :) det vanliga är ju heltid och jag tycker inte man ska ha dåligt samvete för det.

En dag: 7.30-15
Tre dagar 8-15
En dag 8-13

Så går lilla som är kvar på förskolan. Den äldre som går i förskoleklass har lika tider, de går i byggnaderna bredvid varandra. Jag jobbar en dag i veckan (den tidiga morgonen) och övrig tid pluggar jag. Till våren när jag börjar jobba kommer tiderna bli 7.30-15 varje dag, sambon hämtar och jag lämnar. Han börjar tidigt på morgonen och det är oftast han som hämtar nu också, utom 13-dagen, då hämtar jag. Det är mest för det stora barnet som jag hämtar vid 13. Han trivs inte alls på fritids, det är många barn, stökigt och få personal (som gör så gott de kan-alltid!)

Jag förstår inte heller hur andra får ihop så korta dagar. Antar att de arbetar skift/andra tider än kontorstider.
Våra barn är schemalagda 7:30-17. Men går oftast 8:15 (skolan börjar då, lilla är nog på förskolan vid 8:30-9) -17. Tanken är att jag ska hämta tidigare men jag har haft svårt att komma iväg. Jag har knappt 30 min pendling till jobbet, likaså sambon och vi bor granne med skola o förskola.
Barnen är 6 år och 1 1/2 år. Vi har rätt så sena kvällar så jag upplever det inte så stressigt när vi kommer hem kl 17. Barnen somnar vid 21-tiden.

Nu är jag ännu hemma med sonen så det blir aktuellt först nästa höst. Vår son kommer att gå långa dagar. Om jag lämnar och hämtar blir det från 6-16. Har 45min pendel en väg. Beroende på hur maken jobbar kanske han kan lämna en timme senare. Tyvärr vet ingen hur hans jobbsituation ser ut förrän någon dag före. Kan vara i grannlandet eller ut på vägarna...

Funderar på att skola om mig och söka jobb närmare med kontorstider. Har skiftes på mitt nuvarande vilket blir helt omöjligt om maken jobbar borta. Både farmor, mormor och moster skiftar och bor i annan ort.

Våra går 7.30-16.30 måndag till fredag. Ibland hämtar jag tidigare om jag känner att jag har möjlighet. Maken har inte samma flexibla jobb som mig. Ungarna är 2,5 år och 5,5 år. De här tiderna har vi haft hela tiden utom när vi var föräldralediga med yngsta för då gick äldsta 15h/vecka. Och första månaderna som äldsta gick på dagis var hon ledig varje fredag. De är dock mer eller mindre alltid lediga torsdagar om deras farmor hat möjlighet att ha dom.

Väldigt sällan våra är sist att hämtas och är aldrig först att lämnas.

Ah ok. Kommer jag runt 13 är de ofta mitt inne i något. Är det inte något mellis eller liknande så håller de på att komma igång efter vilan med någon lugn aktivitet eller liknande som de är mitt inne i :p

Så då får du inte hämta? När jag hämtar så sover de flesta barnen. Är väl vår + 3-4 till vakna max. De som är vakna leker men det är inga problem att hämta, tänker mest att det är väl bara skönt för personalen att ett barn försvinner ;)

Våra går 8-15 eller 8-16 de ca två dagar i veckan jag reser i jobbet. De går ca 42 veckor per år. Barnen är 3 och 5.

Upplever att de klarar tiderna, när de var mindre försökte vi hämta 14:30 men intakt med att de blivit äldre har vi förlängt dagen lite.

Vi jobbar båda kontorstider heltid, eller tja jag jobbar väl betydligt mer än heltid då jag snittar 55 h i veckan. Men vi kan flexa båda två. De dagar jag är hemma är jag på kontoret senast klockan 6 jobbar in lunch och hämtar vid 15. Bor i en medelstor stad så har 12 minuter till jobbet.

Är det mer laddat att säga att ens barn går hem vid 17 än vid 16 trots att de börjar senare och kanske till och med går färre timmar än de som går hem 16 ( @Vogue )?

Vi pratade om långa dagar. Jag lyssnar gärna på hur de upplever att barnen klarar det, om vi måste trolla lite. Min bild är att det går ganska bra. Är en dag lite tuff så försöker jag hämta tidigt dagen efter helt enkelt. Varierar alltså mellan 9-15 och 9-17 men 9-17 är som en standard. Fsklärarens bild var att det gick rätt ok också trots långa dagar och det finns barn där de känner att barnen verkligen inte orkar. Som går öppning till stängning fem dagar i veckan men. Hon har inte samma bild av våra barn. Om jag hade fått höra att de tycker att det är kämpigt hade vi ju försökt trolla lite.

Hur som, jag började fundera på om 8 timmar är så himla mycket när man har två arbetande föräldrar. Att man hämtar tidigare vid sjukning/föräldraledighet är ju självklart, det gjorde jag också. Sen slutar ju mina barn 17, det kanske känns längre än om de går 8 timmar med sluttid 15-16. Vi är lite morgontrötta och går upp bara någon timme innan vi behöver åka :o hinner på den tiden äta frukost och snygga till oss. Snabbdusch om det behövs.

Nej, jobbar man heltid med kontorstider båda två så är det svårt att komma under 8 h - redan där betyder det ju att man saxar sina arbetstider om man inte sköter jobbresorna medelst teleportering.

Men vad som är långa dagar måste ju också vara individuellt utifrån barnet (och miljön på förskolan). Vårt äldsta barn tyckte om förskolan från dag ett, är utåtriktad och social... men hade inte mått bra av att ha samma tider som småsyskonet klarade av i samma ålder. I början hände det att jag hämtade honom vid 14 och att han somnade för natten direkt efter (eller under) att vi åt mellanmål när vi kom hem.

Så då får du inte hämta? När jag hämtar så sover de flesta barnen. Är väl vår + 3-4 till vakna max. De som är vakna leker men det är inga problem att hämta, tänker mest att det är väl bara skönt för personalen att ett barn försvinner ;)
Naturligtvis FÅR jag hämta mina barn när jag vill men det finns ju tider som passar mer eller mindre bra i verksamheten :)

Ja det är min känsla också. Väldigt intressant måste jag säga.

När jag funderat lite mer så undrar jag om det har att göra med att

1) man pratar mycket mer om hämtnings- än lämningstider. Kan faktiskt inte komma på att jag någonsin sett ämnet lämningstider väcka någon eldig diskussion och dessutom tror jag att lämningstiderna i allmänhet är mindre "publika" på förskolan - åtminstone hos oss möter personalen upp i hallen på morgonen och man träffar inte/ser inte vilka andra barn som är där, medan hämtningen sker mer i verksamheten

2) att morgonen är uppstart på dagen (kompisarna kommer, deras föräldrar går, aktiviteter drar igång) medan seneftermiddagen mer är avslut (kompisarna går med sina föräldrar, man avbryter/rundar av)

Jag har pratat med förskolläraren idag i ena barnets grupp och huvudet har börjat spinna lite. Jag upplever att mina barn går hyfsat "normala" dagar på förskolan. De går 8 timmar, ibland mindre. Brukar hämta tidigare minst en dag i veckan. De är 2 och 4.

Hur långa dagar går era barn på förskolan och hur gamla är de?

Vår minsting skolades in i augusti, då var han nästan 18 mån. Deras "ordinarie-tider" var 7.30 till 15.30 men jag gjorde en stor bukplastik den 14/9 så sen dess har barnen gått 6.30 - 16.30 , efter min mans arbetstider då jag inte fått lyfta eller bära. Från imorgon kommer de gå två olika tider 06.30 - 16.30 och 06.30 - 14.30 samt nån ledig dag i veckan. Dessa tider kan dock ändras beroende på vad jag får skolarbeten i kurs 2 som startar om nån vecka. De är drygt 4 år och 20 mån.

Våra går fyra dagar per vecka (nu). 6.20-16.30.
Långa dagar som innan vi började förskolan gav endel ångest men nu känns det bra.

Barnen ä l s k a r förskolan, trivs superbra.

Den lilla är lite trött när man hämtar men inte så att det liksom stör.
Det är långa dagar men för oss funkar det.
Lagar ingen mat vardagar (köper med från jobbet/äter rester/osv) för att köpa tid tex

Vi har jobb där man måste vara på plats 7-16, och nu funkar det ju för vår familj så det känns bra.
Barnen är 1,5 och 2,5 år.

@KattenKorven jsg förstår dej, jag hade ju också ångest över alla barn som går korta dagar, alla som kan pussla med jobben, flexa och fixa.
Men det har gått hur bra som helst!

När våra barn gick på dagis jobbade jag oregelbundna tider och sambon kontorstider. Det gjorde att de bara behövde gå länge 1-2 dagar/v på dagiset. Jobbade jag kväll lämnade jag senare och oftast slutade jag runt kl 14-15 om jag jobbade dag.

Jobbar bägge föräldrarna kontorstider är det svårt att få ihop korta tider för barnen om inte en ska gå ner i tid.

Vår dotter är 2 år och går på schemat 7.15-17 måndag till fredag. Tidigare gick hon ca 6.45-15.30 men då jag bytt j8bb är det längre dagar. Det kändes dumt att byta till ett jobb som innebär en försämring är henne men för mitt välmående var det nödvändigt och det gynnar ju i längden även dottern.

I praktiken blir det dock aldrig så tuffa veckor som det står på schemat. Maken har ofta någon ledig dag eller åtminstone halvdag per vecka samt att moster eller mormor hämtar någon dag i veckan. Vi är i startgroparna för tillverkning av barn nummer två och hoppas därför att snart gå på föräldraledighet i olika konstellationer igen. Hade det inte varit för det så hade vi gått ner i tid, jag hade inte velat ha det såhär på längre sikt, om jag kunde slippa.

Den viktiga frågan måste väl vara vad mår barnen bra av? Om barnet inte far illa av längre dagar så ser jag inte problemet.

Sen tycker jag det låter som småbarnsåren låter lite helig. Ur barnens synpunkt tycker jag det är strax innan och under tonåren som jag kan tänka att barn behöver sina föräldrar väldigt mycket.

Sen tycker jag det låter som småbarnsåren låter lite helig. Ur barnens synpunkt tycker jag det är strax innan och under tonåren som jag kan tänka att barn behöver sina föräldrar väldigt mycket.

Klart småbarn behöver sina föräldrar väldigt mycket. Den tidiga anknytningen har stor betydelse för barnet både i fråga om utveckling och relationer, nu och i framtiden. Givetvis är föräldrarna viktiga även senare under uppväxten, men en bra närvaro under småbarnsåren lägger grunden.

Liknande trådar

Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
1 399
Senast: enough
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 693
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 931
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka