Förskoletider

Är föräldraledig så nu går sonen 9-14 tis-tors.
Innan dess gick han 7:30-15:30 mån och fre. 7:30-16:30 tis-tors.

Mannen och jag har kontorstider med flex så mån- tors lämnade mannen och jag hämtade. Tvärtom på fredagar.

Sonen blir 3 i december.

Våra tjejer snittar på 18-24 h i veckan, båda föräldrarna jobbar heltid. Pappan jobbar dock mycket nätter.
Ofta går de 07:10/08:40- 14:00/16:00 som längst.
När pappan jobbar natt lämnar jag dem på morgonen och pappan hämtar kl 14 när han har sovit, minsta tjejer sover efter lunch och pappan hämtar när hon vaknat. :)
Vissa veckor får de komma 8-11 (15 timmars alternativ) för att de är lediga flera dagar i sträck och äldsta dottern mår bra av kontinuitet.
Barnen är 3 år och 1,5 år och går på syskonavdelning.

Jobbar själv på förskola och det är verkligen så himla olika!
Vi har något barn som går 06-17 fem dagar i veckan och andra som bara går några timmar om dagen.
Långa dagar märks dock på barnen, de blir väldigt trötta!
Hur lång är en lång dag?

Min 2-åring började med 15 h/v den första månaden lite drygt. Sen utökade vi till 3 d/v 8.30-14.30. Nästa ökning, men den kommer dröja, kommer bli att utöka med en dag till med samma tider. Jag vill helt enkelt inte gå upp på heltid igen så länge hon är liten. Jag trodde jag skulle göra det rätt så snabbt men har insett att jag verkligen inte vill.

Varannan vecka går mina barn, 3 och 5 år, mellan 07-16.00.
Ibland går de kortare tid om gammelmormor hämtar eller om jag är trött och tar ut flex.

Den andra veckan går de tisdag och torsdag 9-12.30. Det är på nåder från kommunen eftersom pappan är hemma den veckan, men yngsta behöver verkligen få vara på förskolan regelbundet för att inte bli otrygg.

Båda föräldrarna jobbar heltid och jag jobbar i fem minuter ifrån förskolan :)

Mina är som dina i ålder och går 06:50-14:10 fyra dagar i veckan. Maken är hemma föräldraledig en dag i veckan nu. Får se hur länge han fortsätter med det. Så här har vi kört sen lilla började för två månader sedan.
Jag jobbar ibland kortare pass på helger så jag får en ledig dag nu och då, någon gång i månaden, som barnen också får ledigt.

Känns skönt att de får mjukstarta lite, så småningom kanske jag går upp till 80% så då blir det lite mer på förskolan.

Hur lång är en lång dag?
7/8-17 är långa dagar enligt MIG. Hämtar man kl 17 så ska middag ordnas och barnen är trötta, ofta kanske man tar till skärmtid för att hinna allt innan barnen ska sova. Blir tyvärr inte så mycket mänsklig kontakt med barnen innan de ska sova då..

Min son går 06-14 mina veckor, 06-16 varannan. En dag i veckan blir kortare/ledig. Han sover 12-14 så även om jag lyckas sluta tidigare är det ingen större idé att hämta då.

7/8-17 är långa dagar enligt MIG. Hämtar man kl 17 så ska middag ordnas och barnen är trötta, ofta kanske man tar till skärmtid för att hinna allt innan barnen ska sova. Blir tyvärr inte så mycket mänsklig kontakt med barnen innan de ska sova då..
Jag håller med dig i sak men du vet ju inte vad andra har för rutiner och hur andras barn mår när de kommer från förskolan. Laga mat behöver ju inte ta lång tid alls, finns många rätter man slänger ihop på en kvart. Och vad menar du ska hinnas med innan barnen ska sova som man inte kan göra tillsammans med barnen?

Jag har pratat med förskolläraren idag i ena barnets grupp och huvudet har börjat spinna lite. Jag upplever att mina barn går hyfsat "normala" dagar på förskolan. De går 8 timmar, ibland mindre. Brukar hämta tidigare minst en dag i veckan. De är 2 och 4.

Hur långa dagar går era barn på förskolan och hur gamla är de?

Jag har inga barn ännu men eftersom att vi båda sannolikt kommer att vilja jobba hoppas jag ändå på att kunna hämta senast 15:30 (sluta på jobbet 15) och sen hem o mysa och laga mat tills pappa kommer :love:, det skulle vara en mardröm för mig att ha barnen på dagis till kl 17 varje dag.

Jag har inga barn ännu men eftersom att vi båda sannolikt kommer att vilja jobba hoppas jag ändå på att kunna hämta senast 15:30 (sluta på jobbet 15) och sen hem o mysa och laga mat tills pappa kommer :love:, det skulle vara en mardröm för mig att ha barnen på dagis till kl 17 varje dag.

Kommer ni köra varannan dag eller vill inte barnets pappa mysa?

*Kl*
Jag är ensamstående förälder och således följde dagistiderna mitt jobb. Samma sak nu på fritids.
Inte en chans i världen att jag tänker känna något dåligt samvete för att andra föräldrar har andra möjligheter att lämna sent och hämta tidigt.

Måste vara jättehjälpfullt för TS att läsa om dina hypotetiska planer för dina hypotetiska barn :up:.

Min fyller nu 2 år. Lämnar 9 eller 10:30 och hämtar mellan 14:30 och 16:00. Går fyra dagar per vecka, var fjärde vecka bara tre dagar. Hämtning efter 16:00 är för sent för vår tjej och lämning innan 9:00 blir onödigt stressigt. Jag har oregelbunden arbetstid och pappan förtroendearbetstid så våra anställningar ihop ger oss möjlighet att hålla förskoletiden komprimerad.

Lillebror fyller 3 år i januari, hans längsta dag är ca 8-8,5h och kortaste 5h.
Börjar nästan alltid runt 8 och slutar någon gång mellan kl. 13-16.30.

Jag har pratat med förskolläraren idag i ena barnets grupp och huvudet har börjat spinna lite. Jag upplever att mina barn går hyfsat "normala" dagar på förskolan. De går 8 timmar, ibland mindre. Brukar hämta tidigare minst en dag i veckan. De är 2 och 4.

Hur långa dagar går era barn på förskolan och hur gamla är de?

Våra äldsta gick 19,5 h/ vecka tack vare hämtning tidigt av mormor/morfar och farmor/farfar, sambon var föräldraledig en dag per vecka, jag gick ner i tid och en dag per vecka försköt vi arbetstiderna. Den yngste fick gå längre dagar eftersom farmor/farfar blev för gamla för att kunna hämta och jag gick upp i arbetstid då han var ca 3,5 år men han hämtades tidigt av mormor/morfar och sambon var fortsatt föräldraledig en dag per vecka. Tippar att han gick ca 28 h. En klar fördel för oss tidsmässigt är att vi har typ 5 min pendling till jobbet och har förskolan som granne.
Jag tänker att man gör så gott man kan gällande tid på förskolan. Har man ingen närstående som kan hjälpa att hämta eller att man har lång pendling och inte har ekonomin/lust/möjlighet att gå ner i tid så blir ju tiden lång på förskolan. Och där tänker jag att skickliga pedagoger gör sitt bästa för att tiden på förskolan ska bli bra.

Jag vet inte ännu hur det kommer se ut med tider här men både jag och pappan har minst 1h pendling till jobb/skola. Det stjäl massor av tid.

Just nu lutar jag åt ett treårigt program till ett yrke som ger möjlighet till skift/natt/helg och då går det att pussla ihop kortare dagar. Hur studierna ser ut vet jag inte, har inte kollat årets schema ännu.

Hade jag behållt mitt gamla yrke hade jag jobbat 80% aptidiga morgnar = kunnat hämta vid 12-14 och pappan lämna vid 7/8/9.

Jag är övertygad om att alla gör så gott man kan efter de förutsättningar man har.

@Amha min fyraåring går 7.30-16.30 fyra dagar i veckan, en dag i veckan hämtar hans mormor och morfar mellan 15 och 15.30. Det funkar bra tycker jag. Man måste ju hinna jobba också.

9-10 timmar är långa dagar. Det håller jag med om. Så långa dagar har vi tack och lov inte. Däremot går ju barnen sent. Dagarna är liksom förskjutna så det ser ju lite knasigt ut. De har ungefär 2.5-3 vakna timmar hemma efter förskolan när de går fulla dagar. Har jag inget särskilt som är brådis att fixa (typ grupparbeten som kräver sina timmar eller som nu tentaplugg) går jag ju och hämtar dem när jag är klar för dagen. Dvs har haft föreläsningen och förberett mig för dagen efter. Det finns ju sällan anledning att sitta och glo i väntan på att klockan ska ticka så att säga.

På barnens schema går de dock 8-17:30. De enda gångerna de börjar så tidigt eller går sent är om det är föreläsningar eller dylikt som kräver dessa start/sluttider och då försöker jag att justera dagen i övrigt så det blir max 8 timmar ändå. Det är mer för papprets skull så att säga.

Det ständiga dåliga samvetet för att man umgås för lite med sina barn :p idag har jag träffat dem en timme ungefär, resten av tiden har spenderats på ett café för studier :meh: men ledig på tisdag mellan kurser så då hoppas jag att jag är välkommen i verksamheten på fsk. Vi har pratat om det sedan augusti ungefär men jag har inte hunnit vara med än. Jag har hört att man ska ha mycket tid som student. In. My. Ass.

Nu kanske jag inte borde svara eftersom min plutt inte börjat förskola än, men vad fasen... Jag blir alltid superstressad när jag läser om barn som bara går typ 20h/vecka! :eek: Vi skolar in dottern i januari, då kommer hon vara drygt 19 månader...och jag har inte fått mitt schema än så jag vet inte exakt hur mina tider ligger, men jag kan inte se hur vi skulle kunna pussla ihop så korta dagar åt henne. Jag jobbar som lärare och maken jobbar vanliga kontorstider och visst kan vi säkert pussla lite med hämtning och lämning, men vi jobbar heltid bägge två så hur vi än pusslar kommer vi aldrig komma ner i några halvdagar på förskolan. Får en klump i magen när jag tänker på det nu. Kommer hon vara den enda i sin ålder som går typ 35 h/vecka? :( Jag har varit föräldraledig i 1,5 år och har inte råd att gå ner i tid på jobbet just nu, förstår inte hur alla andra gör? :confused:

Min son 2,5 år går 8-16 på förskolan. Han sover inte utan har läsvila eftersom han annars är vaken till 22.
Efter förskolan brukar vi leka en stund ute innan vi går hem och lagar mat.

Liknande trådar

Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
1 399
Senast: enough
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 693
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 931
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka