Förskoletider

Amha

Trådstartare
Jag har pratat med förskolläraren idag i ena barnets grupp och huvudet har börjat spinna lite. Jag upplever att mina barn går hyfsat "normala" dagar på förskolan. De går 8 timmar, ibland mindre. Brukar hämta tidigare minst en dag i veckan. De är 2 och 4.

Hur långa dagar går era barn på förskolan och hur gamla är de?

Min dotter som är nyss fyllda 3 går nu 9-15.30, måndag-torsdag. Hon får gå max 30 h/vecka eftersom jag är föräldraledig. I våras gick hon 8-15.30 måndag-fredag. Hon är inte det minsta trött när jag hämtar och brukar alltid be att få leka lite till innan vi går hem.

07-13. Hämtar runt 1230 oftast och ibland tar vi ledigt och bara leker hemma.

Just det, hon fyller 2 i november.

07-13. Hämtar runt 1230 oftast och ibland tar vi ledigt och bara leker hemma.

Just det, hon fyller 2 i november.
Hur ser schemat för barnet ut med dessa tider? Här om man är t.ex sjukad eller föräldraledig vill de att barnet går åtminstone 9-14:30/15 då det passar bäst i verksamheten. Det är nämligen full fart och smockat schema 9-14:30 och enstaka avdelningar 15. Det är därför jag undrar :p

Hur ser schemat för barnet ut med dessa tider? Här om man är t.ex sjukad eller föräldraledig vill de att barnet går åtminstone 9-14:30/15 då det passar bäst i verksamheten. Det är nämligen full fart och smockat schema 9-14:30 och enstaka avdelningar 15. Det är därför jag undrar :p

Ingen aning :p jag vet inte riktigt vad de gör. Eller tänker du när de har lunch osv?

Isåfall är det typ
7-8 lek
8-9 frukost
9-11 lek/gå ut
11-1130 lunch
1130-> sova

Vår dotter sover typ en timme sen blir hon hämtad alt leker typ 20-30 min om jag hämtar vid 13.

Vad de gör resten av dagen vet jag inte heller haha.

Min stackars fyraåring har långa dagar på förskolan, 7-17 fem dagar i veckan.
Han började när han ett och även om vi hade mer flexibilitet de första åren, jag pluggade och hade ojämna tider och hade mkt självstudier istället för att åka in på föreläsningar, så har han haft detta schema nästan hela tiden. Vi har möjlighet att ha längre sammanhängade ledigheter över jul och på sommaren.

Han är trött när vi kommer hem, samtidigt älskar han sin förskola och frågar ofta efter att åka dit även på helgen. Så dåligt har han det hemma.
Jag trivs dock inte med att ha det så här, så jag kommer att gå ner i tid till våren. För jag vill spendera mer tid med min unge, får väl se vad han tycker om det. :p

Vi har nyss skolat in barnet som blir 2 i Januari. Han går 7.30-12 eftersom jag bara jobbar deltid (är gravid).
Kl 8-8.30 frukost
Sen är de ute och äter frukt någon gång.
11.15-11.45 lunch och därefter middagsvila.

Jag frågade personalen om vilka tider som passade bäst och då tyckte de 7.30 var en bra tid att lämna för då är alltid ordinarie personal på plats. Det blir det naturligt att jag hämtar när det ska sovas för då har jag jobbat mina 4 timmar och han kan sova hemma.

Ingen aning :p jag vet inte riktigt vad de gör. Eller tänker du när de har lunch osv?

Isåfall är det typ
7-8 lek
8-9 frukost
9-11 lek/gå ut
11-1130 lunch
1130-> sova

Vår dotter sover typ en timme sen blir hon hämtad alt leker typ 20-30 min om jag hämtar vid 13.

Vad de gör resten av dagen vet jag inte heller haha.
Ah ok. Kommer jag runt 13 är de ofta mitt inne i något. Är det inte något mellis eller liknande så håller de på att komma igång efter vilan med någon lugn aktivitet eller liknande som de är mitt inne i :p

Nu kommer sonen gå 25h/vecka eftersom jag är föräldraledig. Innan gick han från 7:30/8 till 15:30. Han är 2,5 år.

Dottern är 2,5 år. Hon går på en treveckorsrulle:

Vecka 1: 1030-1630, mån-fre.
Vecka 2: 0800-1430, mån-fre.
Vecka 3: 1000-1500, tis-tors.

Hon kan gå korta dagar tack vare att maken jobbar skift och min sysselsättning är på kontorstid. :up:

Jag har pratat med förskolläraren idag i ena barnets grupp och huvudet har börjat spinna lite. Jag upplever att mina barn går hyfsat "normala" dagar på förskolan. De går 8 timmar, ibland mindre. Brukar hämta tidigare minst en dag i veckan. De är 2 och 4.

Äldsta barnet gick 15 h när småsyskonet föddes (äldsta var då 3), ti-to 9-14. När småsyskonet började (de var då 2 respektive 5) gick de 26 h, ti-fr 8-14.30. Från 3,5 har småsyskonet gått varje dag, vi har tid 7.30-16 men kommer i regel lite senare/hämtar lite tidigare (någon dag i veckan innan mellis, kl 13-14). Äldsta började fsk-klass i den vevan och har samma tider men lämnas efter/hämtas före den yngre beroende på att förskolan ligger närmare hemmet och skolan närmare tåget.

De tider som vi har nu upplever jag som "normalare"/vanligare än de kortare tider vi kunde hålla tidigare. Jag upplever att det är lättare för (mina morgonpigga) barn att komma innan frukost än vad det var att komma kl 9, då är de liksom med i gruppen från start. Att hämta mellan 13.15-14 i skolan respektive 14.15-14.45 på förskolan är ingen höjdare, då äter de mellis och vill inte alls gå hem.

Jag blir ju nyfiken på vad förskolläraren sa som fick ditt huvud att spinna! :)

Senast ändrad:
Min yngsta började när hon var 1,5 år. Första året gick hon 8-14 tre dagar/v.
Andra året (förra året)
8-16 tre dagar och 8-14 två dagar
I år är jag föräldraledig och hon går 8-12 tre dagar och 8-14 en dag. Hemma en dag.

Just nu när jag är föräldraledig går stora sonen
9-15 mån-tors

Innan dess gick han 9-10 till 16.30 under tiden jag var gravid och sjukskriven. Jag lämna mellan 9 och 10 beroende på när vi kom iväg. Jag kräktes som en gnu så var tvungen att hitta en lucka där jag orkade iväg. Sambon hämta påväg från jobbet.

När vi båda jobba gick han 8.30-15.45 mån-fre
Sambon lämna alltid 8.30 (flexibelt jobb så han kan flexa på morgonen) och jag hämtade alltid 15.45 (Jobbade alltid 7-15.30)

Lilla C fyller 3 år vid årsskiftet. Hon går 7-16 mån-fre. Hon kommer bland de första och går bland de sista.

Stora N har gått 6:40-16:15 från att han var 2 år tills han fick syskon när han var 5,5 år. Stora N kom nästan alltid först. På den förskolan var det fler barn som var kvar sent.

Jag kan inte springa runt och ha dåligt samvete för att barnen går på förskola vad andra kan tycka är långa dagar. Hur sjutton ska man kunna jobba och pendla annars.

Mvh Miks

8-17, mån-fre. Dagis stänger 17, annars skulle vi gärna hämta lite senare. Förskolan ligger i huset där vi bor, medan storebror går i skolan en bit bort. Eftersom dagis stänger redan 17, så innebär det att man sällan hinner hämta storebror först, utan lillebror måste hänga med till skolan tor när han blivit hämtad. Han är rätt trött då, så det vore skönare för honom om han slapp det.

Äldsta barnet gick 15 h när småsyskonet föddes (äldsta var då 3), ti-to 9-14. När småsyskonet började (de var då 2 respektive 5) gick de 26 h, ti-fr 8-14.30. Från 3,5 har småsyskonet gått varje dag, vi har tid 7.30-16 men kommer i regel lite senare/hämtar lite tidigare (någon dag i veckan innan mellis, kl 13-14). Äldsta började fsk-klass i den vevan och har samma tider men lämnas efter/hämtas före den yngre beroende på att förskolan ligger närmare hemmet och skolan närmare tåget.

De tider som vi har nu upplever jag som "normalare"/vanligare än de kortare tider vi kunde hålla tidigare. Jag upplever att det är lättare för (mina morgonpigga) barn att komma innan frukost än vad det var att komma kl 9, då är de liksom med i gruppen från start. Att hämta mellan 13.15-14 i skolan respektive 14.15-14.45 på förskolan är ingen höjdare, då äter de mellis och vill inte alls gå hem.

Jag blir ju nyfiken på vad förskolläraren sa som fick ditt huvud att spinna! :)
Vi pratade om långa dagar. Jag lyssnar gärna på hur de upplever att barnen klarar det, om vi måste trolla lite. Min bild är att det går ganska bra. Är en dag lite tuff så försöker jag hämta tidigt dagen efter helt enkelt. Varierar alltså mellan 9-15 och 9-17 men 9-17 är som en standard. Fsklärarens bild var att det gick rätt ok också trots långa dagar och det finns barn där de känner att barnen verkligen inte orkar. Som går öppning till stängning fem dagar i veckan men. Hon har inte samma bild av våra barn. Om jag hade fått höra att de tycker att det är kämpigt hade vi ju försökt trolla lite.

Hur som, jag började fundera på om 8 timmar är så himla mycket när man har två arbetande föräldrar. Att man hämtar tidigare vid sjukning/föräldraledighet är ju självklart, det gjorde jag också. Sen slutar ju mina barn 17, det kanske känns längre än om de går 8 timmar med sluttid 15-16. Vi är lite morgontrötta och går upp bara någon timme innan vi behöver åka :o hinner på den tiden äta frukost och snygga till oss. Snabbdusch om det behövs.

Under min ledighet går dottern 15 h/vecka. När vi jobbar blir det ca 42 h/ vecka. Längsta dagen gick hon 7.15-17.45. Till våren när jag börjar jobba igen ska jag vara ledig de två dagar sambon jobbar långa dagar, de andra tre blir ca 7h/ dag.

Våra tjejer snittar på 18-24 h i veckan, båda föräldrarna jobbar heltid. Pappan jobbar dock mycket nätter.
Ofta går de 07:10/08:40- 14:00/16:00 som längst.
När pappan jobbar natt lämnar jag dem på morgonen och pappan hämtar kl 14 när han har sovit, minsta tjejer sover efter lunch och pappan hämtar när hon vaknat. :)
Vissa veckor får de komma 8-11 (15 timmars alternativ) för att de är lediga flera dagar i sträck och äldsta dottern mår bra av kontinuitet.
Barnen är 3 år och 1,5 år och går på syskonavdelning.

Jobbar själv på förskola och det är verkligen så himla olika!
Vi har något barn som går 06-17 fem dagar i veckan och andra som bara går några timmar om dagen.
Långa dagar märks dock på barnen, de blir väldigt trötta!

Liknande trådar

Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
1 399
Senast: enough
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 693
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 931
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka