Förskolan...

Status
Stängd för vidare inlägg.

YorkWann

Trådstartare
....börjar gå åt skogen. :( Vi är tre heltiden på 23 barn, samt en inskolning nu i november. Förrut var det maxtak på 15 barn, nu blir det 24 barn på samma lokaler och samma personalstyrka. Jag jobbade i genomsnitt 10 h/dag förra veckan. (tur att man inte har häst nu, säger jag bara) Gjorde ingenting efter jobbet förra veckan, orkade inte ens upp från soffan för att göra mat. :crazy: Vi har haft en tjej som arbetstränar hos oss sen i oktober, och hon är guld värd, vet inte hur vi hade klarat oss utan henne! (Vi har tex fyra bod vi lunch, för vi får inte plats annars, och det är som sagt tre heltider)

Vi har ett barn med damp, som är under utredning (dvs inga extra resurser) vi har två barn som inte pratar svenska, deras familjer talar inte heller svenska vilket gör att kommunikationen mellan oss inte är så vidare bra.

Och detta är våran framtid...

Sv: Förskolan...

Det är så synd att det ska behöva bli så där många barn i en förskolegrupp, visst kan man hitta bra metoder för att få det att fungera, men 24 barn är mycket!!!, på tre heltider.
Vad säger er chef, varför tar man in så många barn?, ni bör ju kunna få in någon som jobbar halvtid i allafall.

Fast där jag jobbar så har vi 16 barn mellan 3-6 år, och utav dom 16, så är det 6 som är "mycket "speciella, så det låter lite att vi bara har 16 barn på 3 heltider, men det är en grupp som verkligen kräver sitt, plus lite till.

Man blir verkligen slut när man kommer hem, orkar inte ta tag i någonting.

Har ni pratat med den fackligt ansvarig, förskolechefen mm, vad säger föräldrarna?

Känner igen det tyvärr. I våras hade vi 21 barn och 660 barntimmar och 3 heltider (2 fsk som inte hade 40 timmar i barngruppen ju) precis lagom till kommunen kom på att de gick en massa back
:crazy: Orkade inget efter jobbet typ. Var ingen höjdare att varje dag man hade sen tid veta att man kanske blev själv med 10 barn flera under 3 år själv man höll tummarna för att barnen gick hem tidigare. Nu är det lugnare pga att det inte finns barn i kö. Vid maten fick 5 åringarna sitta vid eget bord för de fick inte plats vid de tre borden vi fröknar satt vi.

Har haft en insändare i lokaltidningen om det (eller flera ) med bla att BUN skulle få skrämmande svar om de ställde dessa frågor :
Hur mår du? Hur mår ditt arbetslag? Hur mår din barngrupp? Är du nöjd med din arbetssituation? Hinner du med det du ska? Har du funderingar på att byta jobb?

Åh, vad glad jag är att mina barns dagis bara består av två heltidsanställda och 10 barn!! Lyckligt lottad kanske, men är det inte så att privata dagis är bättre på att ha fler anställda per barngrupp?

Enya skrev:
Åh, vad glad jag är att mina barns dagis bara består av två heltidsanställda och 10 barn!! Lyckligt lottad kanske, men är det inte så att privata dagis är bättre på att ha fler anställda per barngrupp?

;) Var tre heltider men de andra två jag jobbade med var förskolelärare och de har barnfritid som inte är arbetsplatsförlagd.
Tror de jobba 37,5 timmar i barngruppen på sin heltid (skulle ju egentligen ha barnfri tid på förskolan med men den kunde de ju glömma. Där jag jobbat förut var det 3,75 i tjänst (om jag inte minns helt fel sluta där julen 01 ) på 27 barn och de tog in fler efter jag slutat men inte med mer personal :crazy:

Lite allmänna funderingar eftersom det är så olika.
Men vem bestämmer egentligen hur många barn/personar det ska vara? Vad betalar föräldrarna för en dagisplats? Kostar det olika på olika dagis? Hur väljer man vilka bar som får börja på vilket dagis?

Tror vi är 4 personla till 22 barn. Det fungerar ju bra sålänge allt flyter, men så fort något häder så blir det mycket att göra. Man hinner inte ge barnen så mycket tid man skulle vilja...

Det beror precis på om det är en kommunal förskola eller en privat förskola, som privat räknas:föräldrakooperativ, personalkooperativ, aktiebolag.

I den kommunala förskolan är det förskolechefen som bestämmer hur många barn som ska vara i gruppen, och det hela handlar ju om ekonomi, förskolechefen vet ju att det redan är mycket barn i grupperna men kan inte göra annat än att ta in fler barn, så problemet ligger högre upp i instanserna.

Föräldrarna betalar maxtaxa för sina barn, som mest tror jag man kan betal 1240 kr i månaden för ett barn.

Intagningen sker genom att man sätter sitt barn i den kommunala kön, eller direkt hos den privata förskolan.

Föräldrar har önskemål om vilken förskola dom vill ha till sitt barn, och sätter den förskolan på plats nr 1, men kan erbjudas något helt annart alternativ.

Ojdå va många barn. Min syrra jobbar med 12 barn i åldern 3-6 år på 2 heltidsanställda förskolelärare. Barnen är "vanliga" d.v.s. inga som kräver extra resurser...

Problemet i många kommuner är de barn som är sk 15-timmarsbarn. De räknas ofta som 0,5 barn vilket alltså gör att om man har många 15-timmarsbarn så ökar också barnantalet på varje avdelning.

Egentligen ligger problemet på kommunalpolitisk nivå då det hela är en ekonomisk fråga.

Men det blir ju samma, 2 pers på 12 barn eller 4 pers på 22 barn. "vanliga" barn, många går ganska korta dagar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Sonen har tidigare gått hos dagmamma men av olika anledningar så har vi nu bytt till kommunal förskola. Bytet har gått över förväntat...
2
Svar
26
· Visningar
6 522
Senast: Soapbubble
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 215
Senast: ako
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 300
Senast: krambanan
·
Övr. Hund Jag funderar på att skaffa mig en hund. Har inte haft egen hund förut men min sambo har tidigare haft hundar med sin fd. Från o med...
2
Svar
22
· Visningar
2 371
Senast: Grana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits