Förskola vs dagis

Det protesteras vilt i tråden om att förskola skulle vara "barnpassning".

Det jag argumenterar för är att utan behovet av barnpassning, så skulle inte en förskola med gedigen pedagogisk verksamhet ha utvecklats.

Och förutom då sådana sociala faktorer som behovet av språkutveckling, så är fortfarande förskolan något som finns för att täcka behovet av "barnpassning".

Jag skulle vara mycket nöjd om förskola med gedigen pedagogisk verksamhet vore obligatorisk från, låt säga två år ålder.

Men vi ska också vara medvetna om de konservativa krafter, som helst "vill backa bandet", och gärna återbörda "kvinnor" till hemmet, som därför motarbetar allt vad obligatorisk förskola heter.
Jag vill inte ha obligatorisk förskola.
 
Du får nog hjälpa mig förstå varför det är "ohistoriskt" att använda en yrkestitel som motsvarar den utbildning en person har och hur det skulle kunna leda till en nedmontering av förskolan som institution. Jag har full koll på den del av historien du beskriver och den har ju också flera i tråden redan varit inne på.
Vi har idag en inflation i yrkestitlar, bara för att man studerar något i 2-3-4-5-6 år har jag svårt att se det som annat än lite fånigt, att behöva hålla så hårt i en titel?

Jag förutsätter att den/de som har ansvar för att planera och genomföra en verksamhet har en adekvat utbildning.

Jag bryr mig egentligen inte så mycket, men jag får en reminiscens till tiden före "du-reformen", när "titelsjukan" härjade i Sverige.
 
Varför skulle kvinnor tvingas vara hemma med barnen för att det finns krav på utbildning hos förskolepersonal? :confused: Rätt övertygad om att trenden gått åt andra hållet sen läroplanen kom, faktiskt.
Det blir liksom fel fokus, om fokus på "lärande-delen" blir så stort, så att förskola blir en trängre resurs, tillgänglig för färre.
 
Lite off topic, kanske, men finns det Dagmammor numera eller har alla ersatts av förskoleplatser?

Där fanns naturligtvis underbara dagmammor, MEN jag vet också de som inte borde fått ha barn hos sig "utan övervakning" och där situationer uppstod som aldrig kunnat hända bland utbildad förskolepersonal på en förskola.

Nu vet vi ju tyvärr att förfärliga saker händer även på förskolor ibland men i det stora hela känns det ändå som att det är bättre med en grupp utbildade förskolelärare än en ensam dagmamma i ett hus .
 
Vi har idag en inflation i yrkestitlar, bara för att man studerar något i 2-3-4-5-6 år har jag svårt att se det som annat än lite fånigt, att behöva hålla så hårt i en titel?

Jag förutsätter att den/de som har ansvar för att planera och genomföra en verksamhet har en adekvat utbildning.

Jag bryr mig egentligen inte så mycket, men jag får en reminiscens till tiden före "du-reformen", när "titelsjukan" härjade i Sverige.
Men tycker du verkligen det är så konstigt att en person som har en lärarutbildning ska kallas lärare? Tycker du likadant om läkare - det spelar väl ingen roll vad vi kallar dem, vi kan ju säga sjukvårdare för de har ju gått en sjukvårdsutbildning?

Läraryrket är ett yrke med legitimation precis som läkaryrket. Det är inte "bara en titel".
 
Det blir liksom fel fokus, om fokus på "lärande-delen" blir så stort, så att förskola blir en trängre resurs, tillgänglig för färre.
På vilket sätt upplever du att lärandedelen får för stort fokus? Så ser det inte ut på de förskolor jag känner till, dock har personalen en förmåga att anpassa aktiviteter och hantering efter barnens individuella behov. Läroplanen och namnbytet kom för över 20 år sen, det är inte nytt, och som flera vittnar om i tråden fanns det innan dess dagis som jobbade på samma sätt. Förstår inte alls varför du tror att det skulle uppstå problem med förskoleplatser för att det är utbildad personal som har hand om barnen.
 
Lite off topic, kanske, men finns det Dagmammor numera eller har alla ersatts av förskoleplatser?

Där fanns naturligtvis underbara dagmammor, MEN jag vet också de som inte borde fått ha barn hos sig "utan övervakning" och där situationer uppstod som aldrig kunnat hända bland utbildad förskolepersonal på en förskola.

Nu vet vi ju tyvärr att förfärliga saker händer även på förskolor ibland men i det stora hela känns det ändå som att det är bättre med en grupp utbildade förskolelärare än en ensam dagmamma i ett hus .
Finns en högre upp på gatan, vissa föräldrar verkar föredra dagmamma. Tror inte det kallas det längre dock.
 
Ni pratar så gott om era förskolor...

Nej jag har inga egna barn, syrran har SEX stycken, tro mej jag har fått höra det mesta om hur det fungerar, eller ja rättare sagt INTE fungerar på DAGIS som i förvaring av barn.
Och då pratar vi inte om "på landet förskolor" utan gränskommuner till Stockholm.

Min syster valde till slut att SJÄLV utbilda sej till förskollelärare men där hon jobbar finns INTE det tänk ni målar upp, med kemi och biologi "experiment", det handlar helt sonika om att förvara barn och inte göra bort sej för mycket.
Och då menar jag inte min syster utan hennes kollegor. Hon har flertalet varit sjukskriven för utbrändhet då det är en rent utsagt usel arbetsledning.

Om ni andra har guld å gröna skogar förskolor där de lär barnen en massa saker good for you.
Men hur kan ni säga att man "lär" 2 åringar saker ? Sånt som inte lärs någon annanstanns menar jag ?
Eller är det helt sonika så att ni har dåligt samvete för att ni har barn på dagis och måste ge er själva "en klapp på axeln" med "de lär sej såååååå mkt på dagis" att det är därför ni inte förstår vad jag menar ?
Det enda jag får när jag är i närheten av barn är huvudvärk. Pga såååå många olika anledningar.
Men det är min erfarenhet. Oavsett vad ni säger kommer ju inte få mej att ändra mej utifrån att jag aldrig sett en "förskola" med det ni "utlovar" ...
Så för att du har dåliga erfarenheter av förskola och förskollärare så vägrar du använda korrekta termer?
 
Många av er blir lite ohistoriska här.

Till en början så är upprinnelsen till existensen av dagens förskola, behovet av barnpassning för arbetande föräldrar, och en oerhört viktig företeelse, för att skapa ett (rimligt) jämställt arbetsliv, där kvinnor inte skulle vara tvingande att inta rollen som en en person i beroendeställning till en man.

Under sent 1960-tal - tidigt 1970 så pågick en strid med feministiska förtecken, för att samhället skulle skapa fungerande förskolor åt alla. Googla på stridsropet "ropen skalla, daghem åt alla", det demonstrerades livligt, det debatterades om det var ens lämpligt att "lämna bort barnen", och de som ville se till att kvinnor hölls borta från arbetsmarknaden och offentligheten, hade mycket att anföra om hur förstörda barn skulle bli om mammor jobbade och barnen fanns på daghem/förskola/barnträdgård/lekis istället för i hemmet.

Ur det ovan skissade perspektivet, så är fortfarande all barnomsorg, som ingår i det offentligt finansierade systemet "förvaring" av barn, medan deras föräldrar befinner sig på sitt lönearbete, men med en ökande kunskap om hur man integrerar pedagogiskt arbete, så har det pedagogiska innehållet ökat över tid.

Under årens gång, så har alltså denna "förvaring" utvecklats mer och mer, till att innebära ett alltmer gediget genomtänkt pedagogiskt innehåll, anpassat till barns ålder och förutsättningar.

Målen för arbetet har också blivit tydligare, t.ex. att jämna ut skillnader i förutsättningar mellan barn, att integrera olika grupper, och att identifiera och stötta barn med olika former av särskilda behov.

Men fortfarande, hur man än vrider och vänder på det, så är förskolan för de allra flesta föräldrar, den plats som möjliggör lönearbete för samtliga föräldrar.

Det finns en viss nytta med att vara försiktig med semantiken, och faktiskt acceptera att den viktiga pedagogiska verksamheten på förskolor, är en konsekvens av behovet av barnpassning/barnförvaring, och inte det omvända.

Om vi inte passar oss noga, så finns det en risk att vissa grupper i samhället försöker montera ner både den pedagogiska inriktningen, och barnpassningen, och återföra situationen till den som var före mitten av 1970-talet, när många kvinnor tvingades vara hemmafruar i brist på barnpassning, hade sina barn hos mormor/farmor under arbetsdagen, tvingandes till att pussla ihop sina scheman, med grannfruar, eller, för ett fåtal, hade tillgång till fantastiska genomtänkta barnträdgårdar/daghem med pedagogisk verksamhet.

Slutsats:
Barnen (förutom "förskoleklass"), är inte i för förskolan för att lära, de befinner sig på förskolan eftersom deras föräldrar arbetar. Det är väldigt bra att förskolan har välutbildad personal, som kan utforma en god pedagogisk verksamhet som ser till att barnen får en god möjlighet till utveckling och lärande enligt barnens förutsättningar, men barnen är inte där för att lära.
Du har nog missat att rätt många barn är på förskola fast deras föräldrar inte jobbar...
 
Men tycker du verkligen det är så konstigt att en person som har en lärarutbildning ska kallas lärare? Tycker du likadant om läkare - det spelar väl ingen roll vad vi kallar dem, vi kan ju säga sjukvårdare för de har ju gått en sjukvårdsutbildning?

Läraryrket är ett yrke med legitimation precis som läkaryrket. Det är inte "bara en titel".

Ja precis, det blir liksom en så fånig diskussion. "Pfff, varför kalla dem läkare för?" har ju ingen sagt någonsin. Vi kan ju generellt gå runt och kalla verksamheter och yrken lite för vad vi känner för men det finns ju liksom en tanke bakom att vi pratar samma språk.

Sen kan man ju dra diskussionen hur långt som helst och undra varför personer alls ska få cred för att de ansträngt sig. Ja, för att det är ett incitament att anstränga sig skulle jag säga. Vi människor är ju dessvärre så primitiva att vi behöver bekräftelse och uppskattning av varandra och vi mår bra av det. Anstränger man sig genom att utbilda sig och göra ett bra jobb, och dessutom som i detta fall gör en enorm samhällsnytta, så måste det finnas någon form av utdelning. Nu får ju inte dessa personer någon lön att hurra över så då kan de väl åtminstone bli bekräftade. Eller tänker folk att vi kommer att få kompetent och utbildad förskolepersonal som lägger en god lärandegrund för samtliga Sveriges medborgare genom att betala dem skit, ge dem för stora barngrupper och sen dessutom inte ens kunna kalla dem för vad de är utan envisas med någon aningens nedvärderande?
 
Kan inte ens fatta att detta är en diskussion. Det HETER Förskola och Förskollärare. Om jag träffar någon , för mig ny bekantskap tex, och jag benämner dennes yrkestitel fel, och denne påpekar detta, då ändrar jag ju mig! Jag står ju definitivt inte och hävdar att " Såhär har det alltid hetat för MIG, och då kommer jag fortsätta säga det!!"
 
Kan inte ens fatta att detta är en diskussion. Det HETER Förskola och Förskollärare. Om jag träffar någon , för mig ny bekantskap tex, och jag benämner dennes yrkestitel fel, och denne påpekar detta, då ändrar jag ju mig! Jag står ju definitivt inte och hävdar att " Såhär har det alltid hetat för MIG, och då kommer jag fortsätta säga det!!"

Exakt, hela diskussionen är absurd.
 
Det är såklart att det är så att det kan finnas massor med dåliga förskolor som inte lever upp till de krav som finns på dem.

Fast jag tycker ändå det är en väldigt märklig reaktion att börja kalla verksamheten för något annat, förlegat, namn och personalen för andra titlar pga att man inte är nöjd med verksamheten.

Det finns ju liksom säkerligen mängder med dåliga skolor och lärare också. Men jag har aldrig hört talas om någon som vägrar kalla det skola och lärare eftersom verksamheten enligt ens egna uppfattning är för dålig.
Eftersom många som förespråkar att ordet förskola ska användas använder argumentet: ”Det är ingen förvaring utan ett verksamhet där man använder följer en läroplan.”

Så är verksamhet så dålig att barnen knappt får sina grundläggande behov tillgodosedda, då ska verksamheten inte kallas förskola utan dagis.

Jag har haft mina barn i barnomsorg som i bästa fall kan kallas ett dagis och i barnomsorg som har uppfyllt kraven för att kallas förskola med råge.
 
Kan inte ens fatta att detta är en diskussion. Det HETER Förskola och Förskollärare. Om jag träffar någon , för mig ny bekantskap tex, och jag benämner dennes yrkestitel fel, och denne påpekar detta, då ändrar jag ju mig! Jag står ju definitivt inte och hävdar att " Såhär har det alltid hetat för MIG, och då kommer jag fortsätta säga det!!"
Om jag träffar någon som är helt inkompetent inom sitt yrke och denna inkompetens går ut över mig i min yrkesroll eller min familj och jag undrar i vilket flingpaket denne har fått sitt examensbevis, då kallar jag denne nog både ett och annat bakom dess rygg.

”Strunt är strunt och snus är snus, om ock i gyllne dosor.”
 
Så det finns inget minimum krav som ska uppfyllas för att en barnomsorg ska kallas förskola? Då kan man väl lika gärna kalla det dagis.
Fast det är ju helt galet eftersom det antyder att dagis var något slags värdelös verksamhet där barn for illa? Vilket det (enligt min erfarenhet) inte var.

Om du vill ha ett ord för platsen där man lämnar barnen och de inte mår bra när de är där kanske det finns något annat man kan använda?

Ingen aning vad platsen där man lämnar sin häst eller hund och de inte får sina grundläggande behov tillgodofyllda heter. Kanske det där stallet jag ska anmäla, vad vet jag. Men man tar ju inte ett begrepp för något annat tex livréstall och kallar det för det?
 

Liknande trådar

Småbarn Vi bor på landet, ca 1 mil utanför kommunens tätort. I vårt närområde finns en landsbygdsskola med förskola. Denna skola/förskola har...
Svar
8
· Visningar
1 135
Senast: Bexzor
·
Småbarn Vi har börjat ha vår dotter blöjfri här hemma. Det går hur bra som helst i stort sett inga olyckor alls, men vi sätter henne på pottan...
Svar
12
· Visningar
2 188
Småbarn Innan vår son föddes hade vi som plan att söka till min gamla skola (Montessori) för jag (och min bror som också gått där) tycker det är...
Svar
6
· Visningar
1 548
Senast: Sol
·
Skola & Jobb Dagens miljö i skolan för elever men även för lärarna och personal är tuff. "bög,hora, bitvh" är vanliga ord i dagens samhälle och spyrs...
Svar
18
· Visningar
1 724
Senast: AliiceeZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp